Καλώς ήρθατε στον ιστότοπο του ιστορικού μας χωριού, όπου μπορείτε να δείτε άρθρα, που αφορούν όλες τις εκφάνσεις του κοινωνικού γίγνεσθαι. Περιπλανηθείτε στις αναρτήσεις μας για να ταξιδέψετε σε μια πλούσια ποικιλία θεμάτων που ετοιμάζουμε με μεράκι και αγάπη για τον ευλογημένο μας τόπο.

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΜΕ ΤΟ GOOGLE MAPS

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΜΕ ΤΟ GOOGLE MAPS
Κλίκ στην εικόνα

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

Ι.Μ Αγίου Ιλαριωνος

Ιερός Ναός Αγίου Ιλαρίωνος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άποψη του χωριού.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άποψη πλατείας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Το μνημείο των ηρώων.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Νερόμυλος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πετροντούβαρο.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Σοκάκι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Ι.Μ Αγίου Ιλαρίωνος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Καταρράκτης.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Αγία Παρασκευή.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Φράγμα.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

"Μπιτσκία".

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης .

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χορευτικός σύλλογος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εκκλησία - κοινότητα.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Το μνημείο των ηρώων.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άνοιξη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

Δευτέρα 19 Σεπτεμβρίου 2016

Εδεσσαϊκό Θέατρο: «Σύσταση Νεανικής Σκηνής- Β΄ μέρος βιωματικού σεμιναρίου »



«Σύσταση Νεανικής Σκηνής- Β΄ μέρος βιωματικού σεμιναρίου »

Το Εδεσσαϊκό Θέατρο, με σκοπό τον εμπλουτισμό της πολιτιστικής ζωής των νέων της πόλης μας και θέλοντας παράλληλα να κεντρίσει τον συναισθηματικό κόσμο των εφήβων, προχωρεί σε μια νέα δραστηριότητα που στοχεύει στην διαρκή αναβάθμιση της καλλιτεχνικής και δημιουργικής πορείας του συλλόγου.
Έτσι, στο πλάνο της δράσης της νέας Θεατρικής περιόδου 2016-2017 και στόχο πρωτίστης σημασίας να  διατηρεί ζωντανή μια εστία πολιτισμού, προχωρά στη σύσταση Νεανικής Σκηνής, επιχειρώντας  να μυήσει τους νέους στο μαγικό κόσμο του θεάτρου!
Η ανάγκη διερεύνησης θεμάτων που αφορούν τους εφήβους μέσα από το θέατρο, άνοιξε ένα νέο πεδίο δημιουργικότητας για το Εδεσσαϊκό Θέατρο, φιλοδοξώντας μέσα από αυτό να δώσει την ευκαιρία στο ιδιαίτερο αυτό κοινό να απολαύσει δρώμενα που να καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα τόσο ως προς την θεματική τους, όσο και ως προς την δημιουργική τους προσέγγιση, καθώς μέσα από τη Νεανική Σκηνή θα παρουσιάζονται έργα που θα ανταποκρίνονται στις ανησυχίες, τους προβληματισμούς, τα ενδιαφέροντα αλλά και τα αισθητικά κριτήρια των νέων.

Το Δ.Σ. του συλλόγου,  δίνοντας έμφαση στη ποιότητα που προσφέρει το Εδεσσαϊκό Θέατρο μέσα από παραγωγές με θεατρικό ήθος και προσδοκώντας στην επιτυχία αυτού του εγχειρήματος προσκαλεί τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου στην παρουσίαση του Θεατρικού έργου που έχει επιλεγεί και θα ανοίξει την αυλαία της νεοσύστατης Νεανικής Σκηνής.
Παρακαλούνται όσοι θέλουν να συμμετάσχουν σε αυτή την παραγωγή, να παραβρεθούν το Σάββατο 24 Σεπτέμβρη 2016 και ώρα 7 το απόγευμα στο εντευκτήριο του συλλόγου, Ίωνος Δραγούμη 35, ώστε όλοι μαζί να ξεκινήσουμε δημιουργικά και συλλογικά τη νέα θεατρική περίοδο και να συμβάλλουμε από κοινού στην πολιτιστική και πολιτισμική ανάταση της πόλης μας.
Με επιτυχία ολοκληρώθηκε το πρώτο μέρος του Βιωματικού Εργαστηρίου, με θέμα «Αυτοσχεδιασμός-Status-Θέατρο σώματος» το Σάββατο 18 Σεπτέμβρη 2016 στην αίθουσα του Παρθεναγωγείου με συντονίστρια τη Θεατροπαιδαγωγό κα Χρύσα Αλεξάκη.
Οι συμμετέχοντες με ενθουσιασμό αγκάλιασαν την πρωτοβουλία του Εδεσσαϊκού Θεάτρου για διοργάνωση σεμιναρίου αποδεικνύοντας ότι το κομμάτι  της εκπαίδευσης στην τέχνη είναι απαραίτητο συστατικό για την διαμόρφωση και ολοκλήρωση της προσωπικότητας του ανθρώπου.
Το σεμινάριο υλοποιείται στο πλαίσιο των δράσεων του Εδεσσαϊκού Θεάτρου με στόχο τη προσφορά γνώσης και τη διάχυση εμπειριών σε όλους όσοι αγαπούν το θέατρο, θέλουν να γνωρίσουν από κοντά τη θεατρική πράξη, να επικοινωνήσουν, να δοκιμάσουν και να εκφραστούν μέσα από αυτήν ή ακόμα να αποκτήσουν τη γνώση κάποιων παραμέτρων που θα βοηθήσουν να αναπτύξουν κριτήρια αποκωδικοποίησης και αξιολόγησης της θεατρικής τέχνης.
Την Κυριακή 25 Σεπτέμβρη 2016 (ώρα 17:00-21:00) στην αίθουσα του Παρθεναγωγείου θα πραγματοποιηθεί το δεύτερο μέρος της θεματικής ενότητας, ολοκληρώνοντας τον κύκλο του σεμιναρίου.

Πληροφορίες: τηλ. 6938363911-mail:edessaikotheatro@gmail.com


Γ. Καρασμάνης : Τα ψέματα της κυβέρνησης για τη Φέτα τέλειωσαν !



 Γ. Καρασμάνης : Τα ψέματα της κυβέρνησης για τη Φέτα τέλειωσαν !

           Ο βουλευτής Πέλλας της Ν.Δ. και πρώην υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Γιώργος Καρασμάνης έκανε σήμερα την ακόλουθη δήλωση :

           «Η λαϊκή σοφία για τον ψεύτη και τον κλέφτη που τον πρώτο χρόνο χαίρονται επιβεβαιώνεται περίτρανα στην περίπτωση της κυβέρνησης για τη δήθεν προστασία της ελληνικής Φέτας στην εμπορική συμφωνία μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και χωρών της Νότιας Αφρικής.
          Οι λεονταρισμοί του «φανατικού υποστηρικτή της φέτας», όπως ο ίδιος αυτοπροβάλλεται, υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Βαγγέλη Αποστόλου έγιναν κυριολεκτικά σκόνη από την Επίτροπο Εμπορίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Σεσίλια Μάλστρομ, η οποία απαντώντας στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σε σχετική ερώτηση του ανεξάρτητου ευρωβουλευτή Νότη Μαριά, δήλωσε αναφανδόν ότι : «η ελληνική κυβέρνηση είναι ικανοποιημένη με τη Συμφωνία Οικονομικής Εταιρικής Σχέσης Ευρωπαϊκής Ένωσης και  χωρών της Νοτίου Αφρικής».
          Με μια μόνο πρόταση της αρμόδιας Επιτρόπου καταρρίφθηκαν όλοι οι ισχυρισμοί του κ. Αποστόλου και της κυβέρνησης περί δήθεν μπλοκαρίσματος της Συμφωνίας για τη φέτα (Απρίλιος 2016), περί δήθεν μη αποδοχής της Συμφωνίας (Μάιος 2016) και περί συνέχισης της υπεράσπισης των ελληνικών θέσεων σε όλα τα όργανα και με όλους τους τρόπους (Ιούνιος 2016). Οι τζάμπα μαγκιές του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και οι δήθεν σκληρές διαπραγματεύσεις αποκαθηλώθηκαν, μέσα από τα επίσημα χείλη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και μετατράπηκαν σε ικανοποίηση της ελληνικής κυβέρνησης. Ταυτόχρονα αποκαλύφθηκαν οι αναίτιες και άδικες επιθέσεις εις βάρος μας.
          Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι εδώ και δύο μήνες, αφότου με πρωτοβουλία μου και μαζί με άλλους 42 συναδέλφους βουλευτές της Ν.Δ. καταθέσαμε ερώτηση στη Βουλή προς τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για τα σοβαρότατα λάθη, καθυστερήσεις, παραλείψεις και ολιγωρίες της κυβέρνησης για την προστασία της ελληνικής Φέτας στη συμφωνία Ευρωπαϊκής Ένωσης και χωρών της Νότιας Αφρικής, απάντηση δεν έχουμε λάβει ακόμα.
          Ίσως γιατί τα έγγραφα που ζητούμε με την ερώτησή μας (όλη την αλληλογραφία για το θέμα των ετών 2013,2014,2015 και 2016, την επιστολή των γενικών γραμματέων των υπουργείων Οικονομίας και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων προς την Κομισιόν, αλλά και την επιστολή της Κομισιόν που προηγήθηκε και στην οποία υποχρεώθηκαν να απαντήσουν οι δύο γραμματείς, αλλά και το έγγραφο – ανύπαρκτο στην ουσία – που υποτίθεται θα αποδείκνυε τον ισχυρισμό της κυβέρνησης ότι δήθεν η Συμφωνία μονογραφήθηκε με ελληνική υπογραφή από την προηγούμενη κυβέρνηση κ.α.), θα ξεγυμνώσουν ακόμα περισσότερο την εξωφρενική αμέλεια,  ολιγωρία και επιπολαιότητα με την οποία χειρίστηκε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων το θέμα της προστασίας της ελληνικής Φέτας.
          Όπως φυσικά δεν ήταν καθόλου τυχαία η υπέρμετρη σπουδή που επέδειξε στις 30 Ιουνίου η πρόεδρος της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής να τελειώσει άρον-άρον τη συνεδρίαση με αντικείμενο την εμπορική Συμφωνία Ευρωπαϊκής Ένωσης – Νότιας Αφρικής και να διαγράψει από τα πρακτικά σημαντικά σημεία της ομιλίας μου, αλλά και το αίτημα που υπέβαλα προς τον κ. Αποστόλου να καταθέσει όλα τα προαναφερόμενα έγγραφα.
          Εμείς πάντως θα περιμένουμε, γιατί τα ψέματα τελείωσαν. Οι ευθύνες της κυβέρνησης είναι πλέον ξεκάθαρα δικές της και όχι των προκατόχων της ή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όπως συνήθιζε τους περασμένους μήνες να τις μεταθέτει.
          Ας φέρει επιτέλους  για κύρωση στη Βουλή την περιβόητη Συμφωνία, για να δούμε πως προστατεύεται η ελληνική Φέτα. Ας δώσει ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στο φως όλα τα έγγραφα που άπτονται αυτής της Συμφωνίας και ας εξηγήσει στον ελληνικό λαό και στους κτηνοτρόφους τι είναι η South Africa FETA και η FETA Type. Ας ενημερώσει τους ελαιοπαραγωγούς τι θα γίνει με τις ελιές Καλαμάτα και ας πει με ειλικρίνεια στους παραγωγούς εσπεριδοειδών πως θα αντιμετωπιστούν οι αθρόες εισαγωγές πορτοκαλιών και λεμονιών από τη Νότια Αφρική.
          Σε αντίθετη περίπτωση η οδός της παραίτησης αποτελεί για τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων μονόδρομο».

19/09/2016


ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΔΩΡΕΑ ΜΥΕΛΟΥ ΤΩΝ ΟΣΤΩΝ



ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΔΩΡΕΑ ΜΥΕΛΟΥ ΤΩΝ ΟΣΤΩΝ



Κάθε χρόνο χιλιάδες άνθρωποι διαγιγνώσκονται με λευχαιμία κι άλλες μορφές καρκίνου του αίματος. Για πολλούς από αυτούς τους ασθενείς η μόνη ελπίδα είναι η μεταμόσχευση μυελού των οστών από εθελοντή δότη. Δηλαδή, η μόνη τους ελπίδα είστε εσείς…
Ο διευθυντής της ΜΥ ΠΕΔΥ ΕΔΕΣΣΑΣ Κος Αθανάσιος Λαμπρόπουλος  προσκαλεί τους δημότες  της Έδεσσας για εθελοντική δωρεά μυελού των οστών


Από το Σάββατο  24 Σεπτεμβρίου 2016 έως τη Κυριακή 02 Οκτωβρίου 2016 η Μ.Υ ΠΕΔΥ ΕΔΕΣΣΑΣ  σε συνεργασία με το ΔΗΜΟ Έδεσσας και το Κέντρο Εθελοντών Δοτών Μυελού των Οστών Πανεπιστημίου Πατρών (ΚΕΔΜΟΠ) «Χάρισε Ζωή» διοργανώνουν , εθελοντική δωρεά μυελού των οστών στο κτίριο ΧΑΤΖΗΓΙΑΝΗ. Οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν ,να γίνουν  εθελοντές δότες μυελού των οστών από τις 10¨00-14¨00 το πρωί και 18¨00-22¨00 το απόγευμα
,

Για να νικήσουμε τη λευχαιμία χρειαζόμαστε εσάς. Μπορεί εσείς να είστε ο μοναδικός συμβατός δότης και μοναδική ελπίδα για έναν ασθενή που πάσχει από λευχαιμία. Δεν απαιτείται πλέον χειρουργική επέμβαση. Η δωρεά μπορεί να γίνει με συλλογή από το αίμα, ανώδυνα, και μόνον όταν βρεθεί συμβατός ασθενής. Με λίγο αίμα μπορείς να σώσεις μια ζωή… Έτσι, απλά.

Για περισσότερες πληροφορίες που αφορούν στην εκδήλωση μπορείτε να καλείτε στο 2381029035. Για πληροφορίες σχετικά με τη δωρεά μυελού των οστών μπορείτε να επισκεφθείτε το www.xarisezoi.gr ή να καλέστε στο 2610 997510 (Δευτ.-Παρ.: 9.00-16.00).



Λίγα λόγια για τη Δωρεά Μυελού των Οστών:
Η μεταμόσχευση μυελού των οστών αποτελεί συχνά τη μοναδική θεραπευτική επιλογή για ασθενείς που πάσχουν από λευχαιμία ή άλλες σοβαρές ασθένειες του αίματος. Η εύρεση, όμως, δότη μυελού των οστών για έναν ασθενή είναι πολύ δύσκολη, δεδομένου ότι θα πρέπει τα δύο άτομα να έχουν συμβατούς ιστικούς τύπους -κάτι εξαιρετικά σπάνιο. Σήμερα, δυστυχώς, η Ελλάδα καταγράφει ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά εθελοντών δοτών μυελού των οστών ανά πληθυσμό. Λίγοι γνωρίζουν ότι η διαδικασία δωρεάς μυελού των οστών δεν απαιτεί χειρουργείο αλλά μπορεί να γίνει μέσω αιμοδοσίας, ενώ για να καταγραφεί κανείς ως εθελοντής δότης το μόνο που χρειάζεται είναι ένα δείγμα σάλιου. Ως αποτέλεσμα, η εθνική μας δεξαμενή παραμένει μικρή και αδυνατεί να καλύψει τις ανάγκες των ασθενών. Ωστόσο, υπολογίζεται ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να εξασφαλίσει, με πιθανότητα 80%, ένα συμβατό δότη για κάθε ασθενή που έχει ανάγκη, αν διέθετε 150.000 εγγεγραμμένους εθελοντές δότες.


Λίγα λόγια για το ΚΕΔΜΟΠ - Χάρισε Ζωή:

Το ΚΕΔΜΟΠ - Χάρισε Ζωή αποτελεί πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Πατρών και λειτουργεί υπό το Πανεπιστήμιο, το Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Πατρών (ΠΓΝΠ) και τον Εθνικό Οργανισμό Μεταμοσχεύσεων (ΕΟΜ). Από το 2010 το Χάρισε Ζωή έχει κατορθώσει να εγγράψει περί τους 25.000 εθελοντές δότες στην Εθνική & Παγκόσμια Δεξαμενή Δοτών. Ως αποτέλεσμα αυτής της πολύτιμης προσπάθειας έχει προσφέρει πολύτιμα μοσχεύματα σε 20 ασθενείς με καρκίνο του αίματος, μεταξύ των οποίων και μικρά παιδιά.

Έγγραφες για τη νέα χορευτική χρονιά 2016-17 στο Μ.Χ.Σ. «Οι Πρόμαχοι»



Έγγραφες για τη νέα χορευτική χρονιά 2016-17 στο Μ.Χ.Σ. «Οι Πρόμαχοι»


Τη Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου 2016 τις ώρες 11:00 – 13:00 και την Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου 2016 τις ώρες 18:00 με 20:00 στα γραφεία του συλλόγου θα πραγματοποιούνται οι εγγραφές για τη νέα χορευτική χρόνια.

 Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να καλέσετε στα τηλ:
6974625062 (Νάνου Πολυξένη) 
6976986994 (Τσαμπούρης Γιώργος)

Ευχαριστήρια επιστολή της Βάσως Ρουμελή προς την Εθελοντική Ομάδα Προμάχων



                                                                                   16-09-2016

Προς την Εθελοντική Ομάδα Προμάχων


Βαθιά συγκινημένη θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την τιμή να μου κάνατε  να βάλετε το όνομα μου και τους στίχους μου στο ευλογημένο χωριό σας. Για να περιγράψω με λέξεις το ανείπωτο συναίσθημα που με κατακλύζει (που σίγουρα οι λέξεις θα το αδικήσουν) νιώθω ότι μου δώσατε μία πηγή με προμαχιώτικο δροσερό νάμα για να ξεδιψώ καθημερινά.  
Οι δεσμοί μου με το χωριό σας και τους ανθρώπους του, πράγματι τα τελευταία χρόνια γίνονται ισχυροί και δεν είναι τυχαίο. Ο Αγιος Ιλαρίων φροντίζει για αυτό.  
Συγχαρητήρια για την ανιδιοτελή προσφορά σας. Οι δράσεις σας αποτελούν φωτεινό παράδειγμα στην σκούρα καθημερινότητα που ζούμε.

Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω και πάλι αφιερώνοντας τους στίχους μου:
«Σ’ αυτόν τον τόπο ο ουρανός σμίγει με το χώμα
και αναβλύζει παναρμόνια ευλογία.
Το χάραμα στους Προμάχους είναι λεβέντικη ανάσταση».



Με εκτίμηση 
Βάσω Ρουμελή 


Οι εκδηλώσεις μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων της Μικράς Ασίας, στην Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας



Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας Θεόδωρος Θεοδωρίδης: Πορευόμαστε με βάση την πολύτιμη παρακαταθήκη των προγόνων μας που διέσωσαν και μετέφεραν στην μητέρα Ελλάδα

Αναβίωση της ιστορικής μνήμης στις επίσημες εκδηλώσεις μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων της Μικράς Ασίας στην Π.Ε. Πέλλας  


Σε έντονα συγκινησιακή ατμόσφαιρα και με σύσσωμη παρουσία των τοπικών αρχών, των προσφυγικών και άλλων Συλλόγων και Σωματείων. ολοκληρώθηκαν οι εκδηλώσεις μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων της Μικράς Ασίας, στην Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας. Οι εκδηλώσεις συνδιοργανώθηκαν από την Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας, το Δήμο Έδεσσας και τους Προσφυγικούς Συλλόγους και Σωματεία της Πέλλας.

«Υποκλινόμαστε στο μεγαλείο ψυχής των προγόνων μας. Οι εκδηλώσεις μνήμης έχουν ιδιαίτερο νόημα, προκειμένου να ερμηνεύσουμε σωστά τα σημεία των καιρών και τις τελευταίες γεωπολιτικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιανατολικής Μεσογείου» ανέφερε σε δήλωσή του ο Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας κ. Θεόδωρος Θεοδωρίδης.

Το Σάββατο (17/9) πραγματοποιήθηκε η 13η Μικρασιατική βραδιά στην Πλατεία Χρυσοστόμου Σμύρνης του Α’ Συνοικισμού Έδεσσας, με διοργανωτές το Σύλλογο Μικρασιατών Ν. Πέλλας «Η Μπίγα» και τη Δημοτική Κοινωφελή Επιχείρηση του Δήμου Έδεσσας. Η βραδιά περιελάμβανε ένα πλούσιο πολιτιστικό πρόγραμμα με τη συμμετοχή του Παιδικού Χορευτικού και Χορευτικού Τμήματος Παραστάσεων του Συλλόγου «Η Μπίγα» καθώς, επίσης του Χορευτικού Φιλοπρόοδου Ομίλου Καρδαμύλων Χίου. Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης η Πρόεδρος του Συλλόγου κα. Νανά Διαμαντή αναφέρθηκε στα ιστορικά γεγονότα με έμφαση στις μαρτυρίες ξένων παρατηρητών που πιστοποιούν με τον πιο αντικειμενικό τρόπο την φρίκη που έζησαν οι Έλληνες της Μικράς Ασίας την περίοδο εκείνη.   

Οι επίσημες εκδηλώσεις της Ημέρας Μνήμης ξεκίνησαν το πρωί της Κυριακής 18 Σεπτεμβρίου, με την πραγματοποίηση επιμνημόσυνης δέησης στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό της Έδεσσας. Ο πάτερ Γεώργιος Ζουμής αναφέρθηκε στον προσωπικό «σταυρό» μαρτυρίου που καλούνται να κουβαλήσουν οι Χριστιανοί κατά τη διάρκεια της ζωής τους. Ακολούθησε ομιλία με το ιστορικό της ημέρας, που πραγματοποιήθηκε από την κα. Βασιλική Κοτσακώστα, Υπεύθυνη Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων της Ιστορικής και Λαογραφικής Εστίας Αλμωπίας «Αλησμόνητες Πατρίδες». Η κα. Κοτσακώστα σύνδεσε τις ιστορικές μνήμες της Μικρασιατικής Καταστροφής με τη σημερινή συγκυρία της οικονομικής ύφεσης στην Ελλάδα και των δραματικών γεωπολιτικών εξελίξεων στην ευρύτερη περιοχή, τονίζοντας την ανάγκη για εθνική αφύπνιση και ομοψυχία. Ακόμη, ζήτησε την παγκόσμια αναγνώριση της Γενοκτονίας των Ελλήνων της Μικράς Ασίας, ως ελάχιστη πράξη απότισης φόρου τιμής και δικαίωσης των ψυχών των αδικοχαμένων αδελφών μας.   

Ακολούθησε η πραγματοποίηση επιμνημόσυνης δέησης για τους πεσόντες και τα θύματα της Γενοκτονίας στο Μνημείο Προσφυγικού Ελληνισμού. Στο χώρο του μνημείου, ο Εδεσσαίος ποιητής Κωνσταντίνος Χασαπίδης απήγγειλε το ποίημα που έγραψε «Αλησμόνητο» με αναφορές στα γεγονότα της Μικρασιατικής καταστροφής. Ο ποιητής αναφέρθηκε στα φρικτά γεγονότα και τον ψυχικό πόνο που δημιούργησαν, καθώς και στο χρέος των νεότερων γενιών να μη διαγράψουν την ιστορική τους μνήμη. Ακολούθησε πρόγραμμα με τραγούδια από την παραδοσιακή Χορωδία του Συλλόγου Μικρασιατών Ν. Πέλλας «Η Μπίγα». Οι εκδηλώσεις ολοκληρώθηκαν με την κατάθεση στεφανιών, την τήρηση σιγής ενός λεπτού και ανάκρουση του εθνικού ύμνου από τους στρατιώτες και όλους τους παραβρισκόμενους. Αξίζει να σημειωθεί η σύσσωμη παρουσία των Προσφυγικών Συλλόγων και Σωματείων, από ολόκληρη την επικράτεια της Π.Ε. Πέλλας, μαζί με τον ιστορικό Φιλοπρόοδο Πολιτιστικό Σύλλογο της Έδεσσας «Μέγα Αλέξανδρο», τον Σύλλογο Ποντίων Έδεσσας «Άγιος Θεόδωρος Γαβράς», τον Χορευτικό Φιλοπρόοδο Όμιλο Καρδαμύλων Χίου και τον Σύλλογο Ηπειρωτών Έδεσσας «Απειρωτάν».

Αργότερα το απόγευμα, στα Γιαννιτσά, στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου, πραγματοποιήθηκε εκδήλωση με ομιλία για τους πρόσφυγες πολιτικούς και την πολιτική ένταξη των προσφύγων, την περίοδο 1923-1964, που διοργάνωσε η Μικρασιατική Εστία Πέλλας και η ΔΗΚΕΠΑΠ του Δήμου Πέλλας. Ομιλήτριες ήταν η κα. Αγνή Κολιαδήμου-Γενίτσαρη, Φιλόλογος-Ιστορικός και η κα. Ελένη Μαυροκεφαλίδου, Φιλόλογος και Πρόεδρος της Μικρασιατικής Εστίας Πέλλας. Οι ομιλήτριες παρουσίασαν με χρονολογική σειρά τα αποτελέσματα των εκλογών που πραγματοποιήθηκαν την κρίσιμη περίοδο και, ειδικότερα, την εκλογή προσώπων που ήταν πρόσφυγες που εγκαταστάθηκαν στην περιοχή μετά από τα τραγικά γεγονότα. Η παρουσίαση ήταν εξαιρετικά διαφωτιστική για τις συνθήκες πολιτικής ένταξης, αλλά και για την εμπιστοσύνη και στήριξη που είχαν οι πρόσφυγες πολιτικοί από την τοπική κοινωνία. Με την ευκαιρία, παρουσιάστηκαν σημαντικά αναπτυξιακά έργα που προωθήθηκαν από τους πρόσφυγες και άλλους πολιτικούς την περίοδο εκείνη, όπως η αποξήρανση της λίμνης των Γιαννιτσών, η δημιουργία αστικών πάρκων στα Γιαννιτσά, η κατασκευή σχολείων, κ.ά.


Τις εκδηλώσεις τίμησαν με την παρουσία τους η Υφυπουργός Βιομηχανίας κα. Θεοδώρα Τζάκρη, ο Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας κ. Θεόδωρος Θεοδωρίδης, ο Δήμαρχος Έδεσσας κ. Τάκης Γιάννου, ο Πρόεδρος της Δημοτικής Κοινότητας Έδεσσας Πέτρος Γαλανός, δημοτικοί σύμβουλοι, ο Στρατηγός της ΙΙας Μ/Κ Μεραρχίας κ. Δημήτριος Γλυμής, ο Αστυνομικός Διευθυντής Πέλλας κ. Ιωάννης Βακουφτσής, ο Διοικητής Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Έδεσσας κ. Ζώης Γιώτης, λοιποί εκπρόσωποι στρατιωτικών και πολιτικών αρχών, οι εφεδροπολεμικές και αντιστασιακές οργανώσεις, εκπρόσωποι όλων των τοπικών κοινωνικών και παραγωγικών φορέων και πολλοί πολίτες που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα για εθνική ομοψυχία και στοχασμό στα τραγικά γεγονότα.  





H μέθοδος του άρα, από τον Οδυσσέα Ελύτη


Μπαίνοντας ο εικοστός αιώνας, στο τελευταίο του τέταρτο, αισθάνομαι άστεγος και περιττός. Οι άνθρωποι έχουν απαλλαγεί από κάθε παιδεία.

Οι κολεγιόπαιδες λύνουν εκπληκτικές εξισώσεις με μια ευκολία που είναι να απορείς: συν, πλην, διά, επί – άρα.
Το μυστικό στη ζωή αυτή, φαίνεται, δεν είναι αν είσαι δούλος ή όχι. Είναι να οδηγείσαι με συνέπεια σε κάποιο "άρα" και να η έχεις έτοιμη την απάντηση. Άρα, μήπως χρειάζεται ένα διαφορετικό "άρα" που να είναι αποτέλεσμα κάποιων άλλων συστημάτων και αλλιώς αποδεικτέων μαθηματικών.
Ίσως είναι ανάγκη στα παιδιά μας να διδάσκουμε μαζί με τα μαθηματικά που οδήγησαν στο "άρα" της τεχνολογίας και κάποια "λυρικά μαθηματικά" που να οδηγούν και στο "άρα" της ευαισθησίας που διπλασιάζει την ικανότητα σου να αντιλαμβάνεσαι τη ζωή και που αποτελεί μία πρόσβαση στο πραγματικό νόημα της ελευθερίας.
Επειδή – να το πούμε κι αυτό -ελευθερία δεν είναι να κινείσαι ανεμπόδιστα στο πεδίο που σου έχει δοθεί. Να διερευνήσεις αυτό το πεδίο και δη κατά τη διάσταση της αναλογίας των αισθήσεων, αυτό είναι.

Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΤΟΥ “ΑΡΑ” (1976) δημοσιεύτηκε στο ειδικό αφιέρωμα στον Οδυσσέα Ελύτη του περιοδικού ΧΑΡΤΗΣ 1986







Συκοφαντία: ένας ύμνος για τη ζωή του παιδιού από τον Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ


Γιατί δάκρυσες παιδί μου;
Απαίσιο δεν είναι όταν σε μαλώνουν για το τίποτα;
Γέμισες μελάνια από το γράψιμο – γι’ αυτό σε λένε βρώμικο;
Θα τολμούσες να αποκαλέσεις την πανσέληνο βρώμικη
γιατί γέμισε το πρόσωπό της μελάνια;
Για καθετί ασήμαντο εσένα κατηγορούν,
παιδί μου. Εκείνοι είναι αλάνθαστοι.
Έσχισες τα ρούχα σου παίζοντας
– γι’ αυτό σε λένε απρόσεκτο;
Πώς θα αποκαλούσαν ένα φθινοπωρινό πρωινό
που χαμογελάει μέσα απ’ τα ακατάστατά του σύννεφα;
Μη νοιάζεσαι γι’ αυτά που λένε για σένα,
παιδί μου.
Απαριθμούν τις σκανδαλιές σου.
Όλοι ξέρουν ότι αγαπάς τα γλυκά
– γι’ αυτό σε λένε λαίμαργο;
Κι εμάς που σε αγαπάμε πώς θα μας λέγανε;

Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ (2010:20) ΠΟΙΗΜΑΤΑ, Εκδόσεις Εκάτη, Αθήνα






Ο καλύτερος γιος


Μια ιστορία από την Αιθιοπία μας παρουσιάζει ένα γέρο ο οποίος, όταν έφτασε στο κατώφλι του θανάτου, κάλεσε τους τρεις γιους του και τους είπε:
«Δεν μπορώ να χωρίσω στα τρία την περιουσία μου. Θα αναλογούσε ένα πολύ μικρό μερίδιο στον καθένα σας. Αποφάσισα να κληροδοτήσω όσα έχω σ’ αυτόν που θα αποδειχτεί ο πιο ικανός, ο πιο έξυπνος απ’ όλους. Με άλλα λόγια: στον καλύτερο γιο μου. Έχω ακουμπήσει στο τραπέζι από ένα νόμισμα για τον καθένα σας. Πάρτε τα. Αυτός που θα καταφέρει να αγοράσει με το νόμισμα αυτό κάτι που θα γεμίσει μέχρι επάνω την καλύβα θα τα πάρει όλα.»
Οι γιοι έφυγαν.
Ο πρώτος αγόρασε άχυρα, αλλά το μόνο που κατάφερε ήταν να γεμίσει την καλύβα μέχρι τη μέση. 

Ο δεύτερος αγόρασε σακιά με πούπουλα, αλλά ούτε κι αυτός κατάφερε να γεμίσει την καλύβα.
Ο τρίτος γιος – που πήρε την κληρονομιά – αγόρασε ένα πράγμα μόνο. Ήταν ένα κερί. Περίμενε το σκοτάδι, άναψε το κερί και γέμισε την καλύβα με φως.


Jean-Claude Carriere (1998:227) Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΩΝ ΣΟΦΩΝ, Εκδόσεις «Νέα Σύνορα» – Α.Α. Λιβάνη, Αθήνα





Μίλαν Κούντερα: απελπιστικά αναζητώ την αγάπη


Τα περιστατικά λοιπόν εκτός του ότι συμβαίνουν, του ότι υπάρχουν, λένε και κάτι;
Δεν είναι μου φαίνεται ανάγκη να τονίσω πως γενικά είμαι νηφάλιος άνθρωπος. Αλλά ίσως μέσα μου κάτι να έμεινε από παράλογες δεισιδαιμονίες, παραδείγματος χάρη αυτή εδώ η περίεργη πεποίθηση πως όλα τα περιστατικά της ζωής που μου συμβαίνουν έχουν μια επιπλέον σημασία, κάτι σ η μ α ί ν ο υ ν· πως τα περιστατικά της ζωής μου κάτι μου ψιθυρίζουν, πως βαθμιαία μας αποκαλύπτουν κάποια δικά τους μυστικά, πως μπροστά μας στέκουν σαν γρίφος που πρέπει να λύσουμε, πως τα περιστατικά που ζούμε στη ζωή μας είναι η μυθολογία αυτής της ζωής και πως μέσα σ’ αυτή τη μυθολογία υπάρχει το κλειδί της αλήθειας και του μυστηρίου. Είναι αυτό τάχα πλάνη;
Πιθανόν, αλλά δεν μπορώ ν’ απαλλαχτώ απ’ την ανάγκη αυτή να λ ύ ν ω αδιάκοπα τη ζωή μου (λες και μέσα της είναι πραγματικά κάποια έννοια, σημασία, αλήθεια,) δεν μπορώ ν’ απαλλαχτώ απ’ αυτήν την ανάγκη, ακόμα κι αν δε θα ’ταν τίποτα άλλο από μια απλή ανάγκη κάποιου παιχνιδιού (όπως παιχνίδι είναι και το λύσιμο των γρίφων). {…}
{…} Με τη διαφορά πως εγώ αναζητούσα πάντα την αγάπη κι όταν δεν την εύρισκα εκεί που τη ζητούσα, ανατριχιάζοντας έκανα μεταβολή κι έφευγα, αν και ήξερα πόσο απλό ήταν να ξεχάσω το νεανικό μου όνειρο γι’ αγάπη, να το ξεχάσω ολότελα και να περάσω τα σύνορα για να βρεθώ στην άγνωστη εμπειρία μιας ελευθερίας που δεν γνωρίζει ντροπή, προφυλάξεις, ηθική, στην εμπειρία μιας εμετικής ελευθερίας που είναι όλα επιτρεπτά.
Ξέρω ακόμα πως αν περνούσα αυτό το σύνορο θα έπαυα να είμαι πια εγώ η ίδια, θα γινόμουν κάτι άλλο, δεν ξέρω τι θα γινόμουν και φρίττω μ’ αυτές τις φοβερές αλλαγές, για τον λόγο τούτον αναζητώ την αγάπη, απελπιστικά αναζητώ την αγάπη, μ’ αυτή θα μπορούσα να συνεχίσω όπως είμαι ως τώρα, με τα παλιά μου ιδανικά και όνειρα, γιατί δεν θέλω τη ζωή μου δύο κομμάτια, θέλω να μείνει ολόκληρη απ’ την αρχή ως το τέλος.






Τα πράγματα που φοβάμαι να σου πω…


«Δεν υπάρχει χειρότερη φυλακή απ’ το φόβο να μην πληγώσουμε κάποιον που μας αγαπά». -Rainer Maria Rilke

Υπάρχουν πράγματα που επιλέγουμε να μην πούμε στον άλλο με τη δικαιολογία ότι θέλουμε να τον προστατεύσουμε και να μην τον πληγώσουμε, αλλά αν το σκεφτούμε λίγο περισσότερο και είμαστε ειλικρινείς με τον εαυτό μας το μόνο άτομο που θέλουμε να προστατεύσουμε και να μην το πληγώσουμε είναι ο εαυτός μας.


Θέλουμε να προστατεύσουμε τον εαυτό μας από μια πιθανή απόρριψη ή από την άσκηση κριτικής.

Πολλές φορές μεγαλοποιούμε πολύ στο μυαλό μας τις αντιδράσεις ή τις απαντήσεις που αναμένουμε από τον άλλο, λόγω της ενεργοποίησης συναισθημάτων, αλλά και εμπειριών που έχουμε από το παρελθόν.

Επίσης, φοβόμαστε να πούμε κάτι στον άλλο με τη σκέψη ότι θα του φανεί γελοίο ή με το φόβο του τι θα σκεφτεί ο άλλος για εμάς: ότι είμαστε αδύναμοι, ότι είμαστε ευάλωτοι, ότι βλέπουμε τα πράγματα με πολύ ρομαντικό τρόπο, ότι είμαστε άδικοι μαζί του, ότι είμαστε αρκετά ενοχικοί;

Μπορεί να κάνουμε διάφορες υποθέσεις στο μυαλό μας που θα λειτουργήσουν αποτρεπτικά...

Όμως, αν θέλουμε να εκφράζουμε τον πραγματικό μας εαυτό και να είμαστε ειλικρινείς με τον εαυτό μας και τους άλλους είναι σημαντικό να λέμε και τα πράγματα που φοβόμαστε να πούμε...

Τι αισθάνομαι; Τι σκέφτομαι; Πώς νιώθω; Γιατί συμπεριφέρομαι έτσι;

«Τα πράγματα που φοβάμαι να σου πω έχουν να κάνουν με εμένα και οφείλονται σε μένα... φοβάμαι την απόρριψη και το τι θα σκεφτείς για μένα... φοβάμαι να σου δείξω πτυχές του πραγματικού μου εαυτού, είμαι ανασφαλής και φοβάμαι να ανοιχτώ σε σένα, γιατί πιστεύω πως όταν με γνωρίσεις καλύτερα θα με βαρεθείς ή θα με απορρίψεις, γιατί θα είμαι τόσο λίγος για σένα ή γιατί δεν θα είμαι αυτό που εσύ θέλεις...»

Άν επρόκειτο να πεθάνεις σύντομα και μπορούσες να κάνεις μόνο ένα τηλεφώνημα,
σε ποιόν θα τηλεφωνούσες και τι θα έλεγες;

... Και γιατί περιμένεις;
- Stephen Levine


Παπαδοπούλου Ελένη - Ψυχολόγος, MSc.






ΠΗΓΗ...papadopsixologos

Πώς γίνεται να μη σου αρέσουν τα παραμύθια;



-Δε μου αρέσουν τα παραμύθια!

-Μα γιατί; Πώς γίνεται να μη σου αρέσουν τα παραμύθια;

-Γιατί τα παραμύθια λένε ψέματα.

-Ποιο είναι το ψέμα; Ότι νικάει στο τέλος το καλό; Ότι έζησαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα;

-Ναι! Γιατί στην πραγματικότητα μπορεί στο τέλος να κερδίσει το «κακό» και απλά να πρέπει να το αποδεχτούμε και να προχωρήσουμε παρακάτω...

-Όχι! Τα παραμύθια δε λένε ψέματα! Σου μαθαίνουν την ύπαρξη δυσκολιών. Στα παραμύθια καθρεφτίζονται όλες οι προκλήσεις και οι δυσκολίες της ζωής. Προδοσίες, τσακωμοί, κακίες, φοβίες, ζήλιες, προβλήματα, αδυναμίες, εμπόδια. Απλά όλα αυτά είναι ντυμένα με ένα μαγικό, φανταστικό μανδύα με σκοπό να γοητεύσει το παραμύθι τους αναγνώστες του, να τους συνεπάρει και να τους απομακρύνει για λίγο από την πεζή πραγματικότητα.

Αυτό που μας φοβίζει στον αληθινό κόσμο είναι ακριβώς αυτό που φοβίζει και την Κοκκινοσκουφίτσα στον κόσμο του παραμυθιού. Πρόκειται απλά για έναν διαφορετικό λύκο...

-Λύκοι. Λύκοι που μιλάνε και δράκοι. Μας λένε ότι υπάρχουν δράκοι. Μα γιατί να χρησιμοποιήσουμε ένα πλάσμα φαντασίας; Γιατί να μιλήσουμε για ψεύτικες και ονειρικές καταστάσεις; Και γιατί να θέλουμε να μας πουν για γενναίους πολεμιστές που κατάφεραν να υπερασπιστούν με επιτυχία το καλό και να σώσουν την πριγκίπισσα; Καλύτερα να πεις τα πράγματα όπως είναι. Τις δυσκολίες και τα εμπόδια που συναντάμε με το όνομά τους. Πιστεύω ότι πρέπει πάντα να ξέρουμε 100% τι συμβαίνει γύρω μας!

-Πώς μπορείς να είσαι τόσο κυνικός και ρεαλιστής; Τα παραμύθια είναι μια χώρα με μαγικά σύνορα που περικλείουν τις γνωστές επωδούς.

«Μια φορά κι έναν καιρό» και με αυτό το μικρό εισιτήριο μπαίνουμε στον εξωπραγματικό κόσμο των παραμυθιών. Με αυστηρές οδηγίες και κανόνες.

Εδώ μπορείς να συναντήσεις μάγισσες και ζώα που μιλάνε, αγαθούς γίγαντες και μαγικές κολοκύθες. Εδώ ξέρεις ότι το αδύνατο είναι δυνατό και ότι όλα μπορούν να συμβούν.

Αλλά στην έξοδο πάντα θα φύγεις με μια υπόσχεση. Ότι όλα θα πάνε καλά. Είναι σαν να μπαίνουμε σε μια προστατευμένη περιοχή. Τα όριά της είναι οι φράσεις που χαράχτηκαν στο μυαλό μας. Φράσεις που μέσα τους κλείνουν αλληγορικές ιστορίες από τη ζωή με πλάσματα ονειρικά προς τέρψιν των αισθητικών μας απαιτήσεων.

Ιστορίες με γλώσσα απλή και λιτή που μας ξεκουράζει και γίνεται κατανοητή από οποιοδήποτε ακροατήριο, με αξίες και νοήματα για να κάνουμε το αναγκαίο ταξίδι αυτογνωσίας και συνειδητότητας, πνευματική τροφή, παρέχοντάς μας ευτυχισμένο τέλος και μια υπόσχεση. Δίνοντάς μας το κουράγιο που χρειαζόμαστε για να αντιμετωπίσουμε τους ρεαλιστικούς γίγαντες της καθημερινότητάς μας.

-Ωραία είναι όλα αυτά για τα παιδιά, αλλά τι γίνεται με τους μεγάλους; Γιατί να αρέσουν τα παραμύθια στους μεγάλους; Είναι αρκετά ώριμοι να ακούσουν για αληθινούς λύκους.

-Μα ο ανθρώπινος νους πάντα αρεσκόταν να πλανιέται με αλληγορίες. Θυμήσου τις αρχαίες τραγωδίες, τα υπερφυσικά πλάσματα, τα μυθικά προσωπεία, τις παραβολές των θρησκειών, τους ανίκητους ήρωες των ταινιών της σύγχρονης εποχής. Είναι μια ανάγκη μας. Η φαντασία, η μυθοπλασία, η δημιουργικότητα... Όλα αυτά μας ψυχαγωγούν και μας ωθούν να απομακρυνθούμε από τα στεγανά και τη ρουτίνα της καθημερινότητας.

Το ήξερες ότι τα παραμύθια αρχικά φτιάχτηκαν για τους μεγάλους;

«Τα παραμύθια πλάστηκαν κατά την προϊστορική εποχή, όταν δεν υπήρχε γραπτός λόγος, κι ένας από τους σκοπούς τους ήταν να διαφυλάξουν την εμπειρία και τη σοφία των παλαιών γενεών και να τη μεταδώσουν στις νεότερες, γι’ αυτό και αρχικά απευθύνονταν σε ενήλικες».

Τα παραμύθια δεν απευθύνονταν ποτέ σε παιδικό ακροατήριο πριν από τους αδελφούς Γκριμ. Σιγά-σιγά έγιναν ιστορίες που έλεγαν οι μητέρες στα παιδιά τους για να κοιμηθούν. Απλοποιήθηκαν και απέκτησαν πιο ήπια μορφή και με την επικράτηση του ορθολογισμού στις δυτικές κοινωνίες, τα παραμύθια απαξιώθηκαν και υποβιβάστηκαν σε ιστοριούλες κατάλληλες αποκλειστικά για μικρά παιδιά. Ήταν τότε που αναδύθηκε η παιδική λογοτεχνία, μαζί με την υποχρεωτική εκπαίδευση των παιδιών και τον πόλεμο εναντίον του αναλφαβητισμού.

-Πώς ξεκίνησαν, λοιπόν, τα παραμύθια για τους μεγάλους; Με τι σκοπό;

-Οι άνθρωποι μαζεύονταν γύρω από τη φωτιά και οι μεγαλύτεροι μοιράζονταν με τους μικρότερους τα θαύματα και τις αγωνίες της ζωής. Πίσω από τα παραμύθια άλλωστε κρύβονται αιματηροί μύθοι, σκληροί γονείς, κακουχίες, σκοτεινές και τραχείς ιστορίες που πήραν τη μορφή παραμυθιών. Οι παραμυθάδες αφηγούνταν τα μεγάλα πλήγματα και τις τιτάνιες συμφορές της ζωής, μόνο που στο τέλος βουτούσαν την πένα τους σε αισιόδοξο μελάνι.

Έντυναν τις ιστορίες τους με γλώσσα ποιητική και συμβολική και κατέληγαν σε ευτυχισμένα τέλη και επικράτηση του καλού, γιατί οι άνθρωποι κουρασμένοι από τη μέρα και από τα προβλήματα αυτό ήθελαν να ακούσουν.

Κάτι να τους καθησυχάσει και να τους παρηγορήσει. «Το παραμύθι είναι η καθαρότερη ποίηση των πόθων μας, όπου καταφεύγει η βασανισμένη ψυχή μας, για να ανακουφιστεί από τη σεμνότητα και τη χυδαιότητα της βαριάς καθημερινότητας». (Berendsohn)

Όπως τότε έτσι και τώρα, όμως, έχουμε επίγνωση της πραγματικότητας. Ξέρουμε ότι κανένας ουτοπικός ιππότης δε θα έρθει να πολεμήσει στο πλευρό μας αλλά έχουμε ανάγκη να τον φανταζόμαστε να καλπάζει και να έρχεται προς το μέρος μας.

Γιατί έτσι έχουμε την ελπίδα, το όνειρο, το άπιαστο στα χέρια μας. Και αυτό μας δίνει δύναμη να συνεχίσουμε, να πολεμήσουμε τους δικούς μας λύκους και να λυτρωθούμε όπως ο ήρωες της ιστορίας. Θυμήσου την κάθαρση των τραγωδιών. Ο θεατής έπρεπε στο τέλος να λυτρωθεί.

Σκέψου τώρα τι θα πει παραμύθι. Η λέξη παραμύθι προέρχεται από το αρχαιοελληνικό ρήμα παραμυθέομαι, παραμυθοῦμαι που σημαίνει συμβουλεύω, παρακινώ, παρηγορώ, ανακουφίζω.

Και όπως αναφέρει ο Freud: «Ο άνθρωπος δε μπορεί να δώσει ένα νόημα στη ζωή του παρά μόνο όταν αγωνίζεται με θάρρος ενάντια σε εκείνο που του φαίνεται πως είναι άνισα καταπιεστικό».

Σε όποια ηλικία κι αν έχουμε φτάσει παλεύουμε ασταμάτητα ενάντια στο «κακό», αντιμετωπίζουμε τους δικούς μας δράκους και κακές μάγισσες. Ο άνθρωπος σκέφτεται συνειρμικά και ό,τι βλέπει και ακούει προσπαθεί να το ταυτίσει με τα δικά του βιώματα και επιθυμίες. Γι’ αυτό μας συναρπάζουν οι ιστορίες των παραμυθιών.

Οι αδύναμοι ήρωες αντικατοπτρίζουν τις δικές μας αδυναμίες, ήρωες που παλεύουν να αντιμετωπίσουν τις κακουχίες που προβάλλουν συνεχώς μπροστά τους όπως και σε μας και στο τέλος γεύονται την ικανοποίηση της δικαίωσης, της νίκης του καλού υπέρ του κακού, κάτι που αποτελεί και δική μας ουτοπική φαντασίωση.

Είναι η εκπλήρωση των ονείρων, η ικανοποίηση των στόχων, το φτάσιμο στο άφταστο που μας μαγεύει. Δεν έχουμε παρωπίδες και αυταπάτες. Γνωρίζουμε καλά τα όριά μας και τις δυνατότητές μας στην επίτευξη του «και εμείς καλύτερα». Αλλά έχουμε ανάγκη να πιαστούμε από κάπου.

-Είναι απλά όμορφα ψέματα που μας δίνουν ελπίδα...

-Όχι... Δεν πρόκειται για ψέματα. «Η διαφορά ανάμεσα στο ψέμα και το παραμύθι είναι ότι το ψέμα (είτε το λες στους άλλους είτε στον εαυτό σου) σε βοηθά να υπεκφεύγεις τις δυσκολίες της ζωής, ενώ το παραμύθι να τις αντιμετωπίζεις». (Ίνγκμαρ Μπέργκμαν)

-Για τους μεγάλους λοιπόν...

-Ναι. Για τους μεγάλους είναι κυρίως τα παραμύθια. Γιατί «με τις ιστορίες κοιμούνται τα παιδιά και ξυπνάνε οι μεγάλοι». (Χόρχε Μπουκάι)

Και κάτι ακόμα... Τα παραμύθια είναι τόσο αληθινά που δε μας μιλάνε μόνο για τις δυσκολίες που συναντάμε αλλά και τους χαρακτήρες που πλάθουμε στην προσπάθεια να τις αντιμετωπίσουμε.

«Τα παραμύθια εκφράζουν ταυτόχρονα αυτόν τον κόσμο (τον “πρωταρχικό” κόσμο) και την ψυχή μας με τους λύκους της, τις νεράιδες της, τα σκληρά της πρόσωπα, τους δράκους και τις μητριές της». Έχουν λοιπόν ένα διπλό “αποκαλυπτικό” χαραχτήρα αφού μπορούν να είναι καθρέφτες του κόσμου και καθρέπτες του ανθρώπου στα βάθη της ψυχής του».(Ζακ Μπαρσιγιόν)

-Να σου πω τώρα ένα παραμύθι;

-Με δράκους;

-Ναι... με δράκους. Και είναι στο χέρι σου να μεταφράσεις τους δράκους του παραμυθιού μου με τις δικές σου φοβίες και να φτάσεις στη δική σου κάθαρση. Γιατί τα παραμύθια είναι μια πορεία προς την ολοκλήρωση.

«Στην ουσία, τα παραμύθια “αφηγούνται” την παιδική ηλικία ενός ανθρώπου μέχρι και την ενηλικίωσή του, και όλες τις περιπέτειες που περιλαμβάνει αυτή η διαδρομή».

Τα παραμύθια –του Freud- απεικονίζουν την ολοκλήρωση του Εγώ, η οποία επιτρέπει την κατάλληλη ικανοποίηση των επιθυμιών του Εκείνου.

«Υπάρχει τίποτα αληθινότερο απ’ την αλήθεια; Ναι, το παραμύθι. Αυτό δίνει αθάνατο νόημα στην εφήμερη αλήθεια». (Ν. Καζαντζάκης)



**Με αφορμή ένα διάλογο με ένα φίλο-γνωστό. Γιατί η αλήθεια και ο προβληματισμός γεννιούνται όταν μοιράζεσαι τις σκέψεις σου, όταν ανταλλάσσεις απόψεις, όταν συμφωνείς και κυρίως όταν διαφωνείς.

Πληροφορίες αντλήθηκαν από τη σελίδα: www.paramithimaliso.gr/bigtext.asp
Facebook: Xara Koulopoulou




Φτάνει πια!



Θέλω πολλές φορές να φωνάξω σε πολλούς γονείς «φτάνει πια!» -και θα ήθελα, πραγματικά, να βρω τη δύναμη να το κάνω αυτό κάποια στιγμή.

Γράφει η  Μαρία Σκαμπαρδώνη

Ομολογώ ότι πολλές συμπεριφορές γονιών με βγάζουν εκτός εαυτού και ειλικρινά χωρίς να θέλω να κατακρίνω τους άλλους με κακεντρέχεια ή για να φανώ – ούσα ένα άτομο με πολλά ελαττώματα - αρχίζω να βλέπω και να αποφεύγω και εγώ συμπεριφορές ανθρώπων που πληγώνουν ψυχές και άθελα τους αλλά και εν γνώσει τους, ειδικά όταν η ψυχή εκείνη είναι ένα κομμάτι δικό τους, από τα σπλάχνα τους.

• Φτάνει πια με τους γονείς εκείνους που «θυσιάζονται» ή κάνουν τα πάντα για τα παιδιά τους. Φράσεις που δημιουργούν όχι μόνο ενοχικά σύνδρομα σε πολλά παιδιά, αλλά χρησιμοποιούνται και ως μέσο συναισθηματικού εκβιασμού από τους γονείς προκειμένου το παιδί να σπουδάσει αυτό που θέλουν εκείνοι ή να θεωρήσει δικές του αποφάσεις για τη ζωή που πήραν για λογαριασμό του εκείνοι.

• Φτάνει πια με αυτές τις παρωχημένες και, πραγματικά, ανούσιες φράσεις τύπου: «διαβάσαμε, περάσαμε, σπουδάσαμε, πετύχαμε». Λάθος και πάλι λάθος. Τα παιδιά είναι αυτόνομες υπάρξεις που ότι διαβάζουν και καταφέρνουν στη ζωή το κάνουν μόνα τους, χωρίς την ύπαρξη κάποιου μπαμπά, μαμά ή φωστήρα.

• Φτάνει πια με την εμμονή για ανώτερες Πανεπιστημιακές σπουδές, για Νομικές και Ιατρικές, φτάνει πια με τα ανεκπλήρωτα όνειρα και απωθημένα των γονιών που «πνίγουν» και πέφτουν επάνω στα παιδιά, παραγκωνίζοντας τις δικές τους ανάγκες και την επιτυχία τους στη ζωή αυτή. Τα παιδιά –όπως και ο κάθε άνθρωπος- έχει τις δικές του ανάγκες, όνειρα, ταλέντα, τα δικά του «θέλω». Και ερχόμαστε στον κόσμο αυτό για να ζήσουμε και να είμαστε εμείς, όχι ο δικηγόρος που δεν έγινε ο μπαμπάς ή η Ιατρική που άφησε η μαμά για να μας μεγαλώσει, αλλά ούτε και κανένας άλλος.

• Φτάνει πια με τη μανία για έναν έλεγχο γεμάτο άριστα. Κανένα «Α» , «Β» , «Γ», δεν υπογράφει την επιτυχία στη ζωή. Και η είσοδος σε καμία σχολή δε σημαίνει επιτυχία απόλυτα. Φτάνει, ειλικρινά, με τις δωροδοκίες τύπου «αν γράψεις καλά θα σου πάρω εκείνη την κούκλα, εκείνο το κινητό, εκείνο τον υπολογιστή, εκείνο το tablet.»

Δε θα άντεχα να μην τα γράψω αυτά. Αλλά, ειλικρινά, πόσο μπορεί μία σκληρή λέξη όπως «είσαι τεμπέλης» ή «ανίκανος» να επηρεάσει την ψυχή ενός παιδιού!

Και να, ξέρω ότι πολλοί διαβάζοντας αυτές τις γραμμές θα ήθελαν να φωνάξουν δυνατά μαζί μου:

ΦΤΑΝΕΙ ΠΙΑ!!!!





ΠΗΓΗ...http://www.o-klooun.com

Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς «Πέλλα, πόλη φιλόξενη για τους μετανάστες» από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πέλλας



Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς
«Πέλλα, πόλη φιλόξενη για τους μετανάστες»

Στο πλαίσιο του εορτασμού των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πέλλας σας προσκαλεί να παρακολουθήσετε τις ακόλουθες εκδηλώσεις:

Σάββατο 24 Σεπτεμβρίου 2016
17:30: Ξενάγηση στον Πολυθάλαμο Λαξευτό Τάφο της Πέλλας στην είσοδο του σύγχρονου οικισμού, χώρο ταφής της Νικοστράτης από τη Βοιωτία.
20:00: Θεατρικό αναλόγιο «Ὡς σκιᾶς ὄναρ - Σαν ονείρου σκιά» στο Αίθριο του Αρχαιολογικού Μουσείου Πέλλας.
            Eπτά ιστορικά πρόσωπα, άμεσα σχετιζόμενα με τον Αλέξανδρο (η δυναμική μητέρα του Ολυμπιάδα, η αδελφή του Κλεοπάτρα, η τροφός του Λανίκη, η εταίρα Θαΐδα, οι γυναίκες της ζωής του - η Βαρσίνη και η Ρωξάνη, ο στρατηγός του Κοίνος), «σκιές» πια στον Άδη, έρχονται και μας αφηγούνται τον πόνο της ξενιτιάς, την άγρια μοναξιά και τον μεγάλο «νόστο», που ένοιωθαν για τους δικούς τους και τον τόπο τους και που δεν ευτύχησαν, να πραγματοποιηθεί το όνειρό τους και χάθηκαν άταφοι, στις ερημιές, ξεχασμένοι σε χώρες μακρινές άξενες. Έρχονται, μετά από τόσους αιώνες μοναξιάς να μας φωνάξουν πως «Τίποτα δεν είναι τα ωραία αυτού του κόσμου / πριν καλά φανούν, χάνονται…/ σαν ονείρου σκιά» (https://www.youtube.com/watch?v=OshsZ7JsgtE).

Συντελεστές της παράστασης
Κείμενο-Μουσική Επιμέλεια: Δρ. Νικόλαος Β. Παππάς
Σκηνοθετική-Εικαστική Επιμέλεια: Αφροδίτη Ιωαννίδου
Ενορχήστρωση-Μουσική Διδασκαλία: Σάκης Δερμιτζάκης

Θεατρική Ομάδα «Ἔλεος»
Με τη σειρά εμφάνισης
Αφηγητές: Νικόλαος Παππάς, Ιωάννης Παπακυριακόπουλος
Ολυμπιάδα: Αφροδίτη Ιωαννίδου
Κλεοπάτρα: Βικτωρία Ιωσηφίδου
Βαρσίνη: Δέσποινα Σφάτζικα
Θαΐδα: Αφροδίτη Τσέτσικα
Κοίνος: Δημοσθένης Ιωαννίδης
Ρωξάνη: Ελένη Μισχοπούλου
Λανίκη: Στέλλα Τσατσαρώνη.

Μουσικό Σύνολο «ΜέΜνηΑ»
Σολίστ: Μαριλένα Ζουμπούλογλου, Τάσος Δαρδαγιαννόπουλος, Γιώργος Ζιούπος, Στέλιος Κοτζαμάνης, Νατάσα Λιάντα, Αρετή Τάχου, Ρούλα Βέττα.
Σοπράνο: Μαριλένα Ζουμπούλογλου, Αρετή Τάχου, Κυριακή Σύρμη.
Άλτο: Ρούλα Βέττα, Νατάσα Λιάντα, Στέλλα Μωυσίδου, Ειρήνη Μπάρλα.
Τενόρο: Στέλιος Κοτζαμάνης, Κοσμάς Λαζαρίδης, Νίκος Παπαευθυμίου.
Μπάσο: Τάσος Δαρδαγιαννόπουλος, Γιώργος Ζιούπος, Γιώργος Μπουκέας.

Μουσικοί
Πιάνο: Σάκης Δερμιτζάκης.
Βιολί: Νίκος Τσακαλίδης.
Βιολοντσέλο: Ντίνα  Σαρατζή.
Φλάουτο: Σοφία Εμμανουηλίδου.
Κλαρινέτο: Ιλεάνα Τζιώνα.

Σχεδιασμός Αφίσας και Πρόσκλησης
Νικόλαος Παππάς

Τεχνική Υποστήριξη
Μορφωτικός Περιβαλλοντικός Όμιλος «Η Αρχαία Πέλλα».
Α.Ν. Θεαγένειο.

Πολιτιστικός και Εξωραϊστικός Σύλλογος 40 Εκκλησιών Θεσσαλονίκης.


ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ...