Παρασκευή 20 Μαρτίου 2015
ΔΗΚΕΑ. ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΔΑΣΟΠΟΝΙΑΣ
Η 21 Μαρτίου,
ημέρα η οποία έχει ανακηρυχθεί Παγκόσμια
Ημέρα Δασοπονίας, μας υπενθυμίζει την ανάγκη να έρθει ο άνθρωπος πιο κοντά
στο δάσος (που καλύπτει το 25% της επιφάνειας της Γης), και να αναδείξει τον
ρόλο των δασικών οικοσυστημάτων, να του κεντρίσει το ενδιαφέρον, να μάθει
περισσότερα για τις λειτουργίες του, αλλά και για την ανάγκη προστασίας του,
που είναι ζωτικής σημασίας για την ανθρώπινη επιβίωση.
Θέλουμε να δώσουμε το μήνυμα ότι το περιβάλλον
και το Δάσος είναι πηγή ζωής και οφείλουμε να το προστατεύσουμε και να δράσουμε
όλοι μαζί ώστε να αποφύγουμε τις
αρνητικές συνέπειες της καταστροφής των δασών.
Ιδιαίτερα στις
μέρες μας, με τις αρνητικές εξελίξεις στα περιβαλλοντικά θέματα, όπως οι
κλιματικές αλλαγές, το φαινόμενο του θερμοκηπίου, η ερημοποίηση της γης, οι
απειλές στη βιοποικιλότητα και η εκτεταμένη υλοτόμηση των τροπικών δασών θα
πρέπει να ευαισθητοποιηθούμε γιατί το δάσος και η φύση είναι κοινό αγαθό και
πρέπει να το προστατεύσουμε για τις ερχόμενες γενιές.
Με
εκτίμηση,
Ο
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΚΕΑ
ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΧΡΗΣΤΟΣ
LIVE Η ΜΕΡΙΚΗ ΕΚΛΕΙΨΗ ΗΛΙΟΥ 20/3/2015
Η παρατήρηση της Μερικής Έκλειψης Ηλίου θα πραγματοποιηθεί με ειδικό ηλιακό τηλεσκόπιο στις εγκαταστάσεις του Ινστιτούτου Αστρονομίας, Αστροφυσικής Διαστημικών Εφαρμογών και Τηλεπισκόπησης του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών στην Πεντέλη.
Το φαινόμενο θα ξεκινήσει στις 10:39πμ και θα ολοκληρωθεί στις 12:49μμ.
https://diavlos.grnet.gr/room/611?eventid=977
Λόγω νέφωσης στην περιοχή της Πεντέλης δεν εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη παρατήρηση της Έκλειψης
από το ηλιακό τηλεσκόπιο. Μαύρο πλαίσο δηλώνει παρουσία νεφών.
http://eclipse.astro.noa.gr/
ΠΩΣ ΝΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΕΙΣ ΑΠΟ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΑ "ΒΑΜΠΙΡ"
Tα συναισθηματικά «βαμπίρ» είναι εκείνοι οι άνθρωποι που με τον τρόπο τους «ρουφούν» συναισθηματικά τους οικείους ή γενικά τους γύρω τους, απομυζώντας τους δύναμη, διάθεση, ενέργεια, συναίσθημα. Φυσικά κανείς δε θέλει να παραδεχτεί ότι μπορεί να πέσει θύμα τέτοιων ανθρώπων και τέτοιας κακής ψυχολογικής μεταχείρισης, δυστυχώς όμως, καθένας μπορεί να πιαστεί στην παγίδα… Ο λόγος;
Επειδή όλοι έχουμε παρόμοια ψυχολογικά χαρακτηριστικά και ανάγκες, που μας καθιστούν, κατά κάποιον τρόπο, ευάλωτους σε διάφορες επιρροές. Για παράδειγμα, όλοι είμαστε κοινωνικά όντα με τη βασική, κινητήρια ανάγκη να κάνουμε συναισθηματικούς δεσμούς, να δίνουμε και να παίρνουμε αγάπη. Από την άλλη, υπάρχουν άνθρωποι με εντονότερες συναισθηματικές ανάγκες που είναι παράλληλα και πιο ευάλωτοι σε εξωτερικές πιέσεις, οπότε αυτοί οι άνθρωποι έχουν λιγότερη αντίσταση στα συναισθηματικά βαμπίρ.
Σύμφωνα με τον Abraham Maslow, όλοι οι άνθρωποι έχουν βασικές ψυχολογικές ανάγκες που πρέπει να ικανοποιηθούν για την εξέλιξη μας. Τα συναισθηματικά βαμπίρ εκμεταλλεύονται αυτές ακριβώς τις ανάγκες και «πατούν» πάνω στις ανθρώπινες αυτές ανάγκες.
Ποιες είναι οι πανανθρώπινες ανάγκες;
- Σιγουριά και ασφάλεια, ώστε να αναπτυχθεί ο φυσικός και ο ψυχολογικός εαυτός του ανθρώπου.
- Αυτονομία
- Έλεγχος των πραγμάτων στη ζωή
- Αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση που κατακτώνται όταν κανείς πετυχαίνει τους στόχους του και ξεπερνά διάφορες δυσκολίες
- Να είναι μέλος μιας ομάδας ή κοινότητας
- Να έχει κοινωνική αναγνώριση και σεβασμό από άλλους
- Να έχει στόχους στη ζωή του, να θεωρεί ότι η ζωή του έχει νόημα.
Αν οι παραπάνω ανάγκες για κάποιον λόγο δεν καλύπτονται έστω και σε κάποιο βαθμό, το άτομο γίνεται ευάλωτο και έλκεται από οποιονδήποτε του τάζει ότι μπορεί να του καλύψει αυτές τις ανάγκες. Και μόνο να συνειδητοποιήσει κανείς αυτόν το βασικό μηχανισμό είναι αρκετό για να προσέξει ποιους ανθρώπους βάζει στη ζωή του και τι τους επιτρέπει να κάνουν.
Η Παγίδα της Συναισθηματικής Εκμετάλλευσης: Πώς οι άνθρωποι δίνουν ‘λογικές’ εξηγήσεις σε παράλογες συμπεριφορές
Αίσθημα Ανταλλαγής και Οφειλής – Μήπως αισθάνεστε ότι ‘χρωστάτε’ σε κάποιον χάρη; Τότε ο κανόνας «αίσθημα ανταλλαγής και οφειλής» που διέπει τις ανθρώπινες συνδιαλλαγές έχει τεθεί σε εφαρμογή! Ο ίδιος κανόνας ισχύει τόσο στο μάρκετινγκ (δωρεάν δείγματα προϊόντων) όσο και στις ανθρώπινες σχέσεις (κάποιος σας κάνει μια χάρη που δεν του τη ζητήσατε και μετά ζητάει αντάλλαγμα).
Τα συναισθηματικά βαμπίρ συχνά εμφανίζονται με ένα χαμογελαστό προσωπείο και τη συμπεριφορά του καλού Σαμαρείτη: θα σας βοηθήσουν, θα σας νοιαστούν, και θα φροντίσουν βέβαια να σας το πουν εκατό φορές για να το εμπεδώσετε και να μην το ξεχάσετε! Δημιουργούν ένα τεχνητό κλίμα «εγώ που σου έδωσα τόσα, εγώ που έγινα χαλί να με πατήσεις», κλπ, κλπ. Τον ρόλο αυτό μπορεί να τον πάρει το οποιοδήποτε συναισθηματικό ‘βαμπίρ’, η μητέρα, η πεθερά, ο εργοδότης, ο συνάδελφος, φίλοι, συγγενείς…. Η λίστα δεν αποκλείει κανέναν!
Αίσθηση ότι πρέπει να είναι αποδεκτοί και αγαπητοί: μια βασική ανθρώπινη ανάγκη είναι για το άτομο να είναι αποδεκτό και αγαπητό από τους γύρω του. Τα συναισθηματικά βαμπίρ το γνωρίζουν αυτό πολύ καλά και το εκμεταλλεύονται! Έτσι, με κάθε τρόπο ‘δένουν’ τους ανθρώπους με το να υπόσχονται ότι αν τους ακολουθήσουν και κάνουν αυτό που ζητάνε θα έχουν και την αποδοχή τους.
- Μη προσπαθείτε να βρείτε άκρη και την αλήθεια με το συναισθηματικό βαμπίρ! Ό,τι και να πείτε θα το χρησιμοποιήσει εναντίον σας ή θα το παραποιήσει προς όφελός του. Αν σας πει μια δικαιολογία και σας φανεί ψεύτικη ή σας ζητήσει συγγνώμη και σας φανεί ότι δεν το εννοεί, εμπιστευθείτε το ένστικτό σας! Πιθανότατα και η δικαιολογία και η συγγνώμη είναι ψεύτικες και στόχο έχουν να σας κάνουν να νιώσετε και ένοχοι από πάνω!
- Μην εμπιστεύεστε τις διαβεβαιώσεις του συναισθηματικού βαμπίρ ότι είναι πρόθυμο να σας βοηθήσει. Είναι ψεύτικες διαβεβαιώσεις! Υπόσχεται βοήθεια αλλά είτε δε τη δίνει, είτε το κάνει με το ζόρι, είτε παριστάνει ότι εσείς τη ζητήσατε (ενώ αυτό προσφέρθηκε) και αντιστρέφει την κατάσταση ώστε να φαίνεται ότι σας κάνει χάρη, ότι το ζορίσατε και ότι του χρωστάτε. Μη παίξετε το παιχνίδι του! Αν προσφέρθηκε να βοηθήσει θυμίστε του την υπόσχεση και μην το αφήσετε να σας ξεγελάσει με τις δικαιολογίες του ούτε να νιώσετε υποχρεωμένοι στο τέλος.
- Τα συναισθηματικά βαμπίρ άλλα λένε, άλλα εννοούνε και άλλα κάνουν! Προετοιμαστείτε ότι δεν πρόκειται να παραδεχτούν αυτά που σας είπαν, πιθανότατα θα τα αντιστρέψουν ή θα προσπαθήσουν να σας βγάλουν τρελό. Να θυμάστε ότι λένε ψέματα και ότι έχουν το ‘χάρισμα’ να λένε μπροστά στα μάτια σας το άσπρο μαύρο. Αν θέλετε να τρομάξετε το συναισθηματικό βαμπίρ, πέστε του ότι γίνατε ξεχασιάρηδες αυτές τις μέρες και, μπροστά του, σημειώστε τα λόγια του ή ηχογραφήστε το! Αλλιώς, απλώς μη δίνετε σημασία!
- Το παιχνίδι των ενοχών αποτελεί αγαπημένη ασχολία των συναισθηματικών βαμπίρ. Έχουν την ικανότητα να σας χειρίζονται και να σας κάνουν να νιώθετε ενοχές επειδή κάνατε ή δεν κάνατε κάποιο πράγμα, επειδή μιλήσατε ή δε μιλήσατε, επειδή δείξατε ή αποκρύψατε τα συναισθήματά σας… Πάντα επιλέγουν να σας κάνουν να νιώσετε ενοχές για το αντίθετο από αυτό που κάνατε (άσχετα αν εσείς πράξατε το σωστό). Και βέβαια, τους αρέσει ιδιαίτερα να σας κάνουν να νιώθετε χάλια επειδή αγνοήσατε τη δική τους συναισθηματική κατάσταση ή το πρόβλημά τους. Το χειρότερο είναι ότι, με τον τρόπο τους, πετυχαίνουν να σας κάνουν να νιώσετε άσχημα! Αγνοήστε τους!
- Τα συναισθηματικά βαμπίρ παριστάνουν το θύμα για να τους λυπηθείτε. Αν όμως κάνετε το λάθος και σκύψετε με ενδιαφέρον από πάνω τους, μεταφορικά, θα σας κατασπαράξουν! Υιοθετώντας τη στάση του ‘καημένου’, του ‘ανήμπορου’, του ‘απελπισμένου’, θα σας αναγκάσουν να αναλάβετε τις δουλειές και τις υποχρεώσεις τους, θα σας φορτώσουν παραπάνω δουλειά και δε θα πουν καν ευχαριστώ! Μακριά!
- Τα συναισθηματικά βαμπίρ συνηθίζουν τα πισώπλατα χτυπήματα και τα χτυπήματα κάτω από τη ζώνη. Είναι παθητικά-επιθετικά άτομα και βρίσκουν τρόπους να σας εκφράσουν πόσο δυσαρεστημένοι είναι μαζί σας μέσω τρίτων. Κουτσομπολιά, πισώπλατες κινήσεις, υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα, όλα είναι μέσα στο πρόγραμμά τους. Μη βασίζεστε πάνω τους, απομακρυνθείτε γρήγορα!
- Έχετε ένα πρόβλημα; Ε λοιπόν, τα συναισθηματικά βαμπίρ έχουν το ίδιο πρόβλημα αλλά 100 φορές μεγαλύτερο! Εσείς λέτε τον πόνο σας ή το πρόβλημά σας και το συναισθηματικό βαμπίρ επεμβαίνει για να μειώσει το δικό σας ζήτημα και να μεγιστοποιήσει το δικό του, τραβώντας την προσοχή επάνω του. Στραμπουλήξατε εσείς το πόδι σας; Το συναισθηματικό βαμπίρ έχει μια φοβερή ιστορία για το πώς έσπασε το δικό του πόδι (με όλες τις ατελείωτες λεπτομέρειες) που επισκιάζει τη δική σας ιστορία και την ανάγκη σας, για παράδειγμα, για συναισθηματική υποστήριξη ή πρακτική βοήθεια. Με αυτό τον τρόπο τα συναισθηματικά βαμπίρ τρέφουν το τεράστιο Εγώ του και τις ναρκισσιστικές ανάγκες τους.
- Τα συναισθηματικά βαμπίρ ‘ρουφάνε’ τη θετική ενέργεια των γύρω τους και δημιουργούν αρνητικό κλίμα. Μην περιμένετε ότι θα γίνει κάποιο θαύμα και θα αλλάξουν! Μένοντας κοντά σε τέτοιους ανθρώπους ‘κολλάτε’ αρνητισμό, βάζετε τις δικές σας ανάγκες σε δεύτερη μοίρα, προσπαθείτε να διαρκώς να λύσετε τα προβλήματά τους ή να τους ικανοποιήσετε, αλλά ποτέ δε λύνεται κανένα ζήτημα και το αρνητικό κλίμα παγιώνεται. Βγάλτε τα συναισθηματικά βαμπίρ από τη ζωή σας το συντομότερο και στη θέση τους βρέστε θετικούς ανθρώπους.
- Τα συναισθηματικά βαμπίρ δεν αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους. Ούτε καν τις αναγνωρίζουν! Το σίγουρο είναι ότι θεωρούν ότι έχουν σωστή συμπεριφορά, ότι αν έχουν κάτι αρνητικό φταίνε οι γύρω τους, και τα λάθη είναι πάντα τρίτων και ποτέ δικά τους. Τα συναισθηματικά βαμπίρ θα προσπαθήσουν να σας τραβήξουν κοντά τους λέγοντάς σας τα μυστικά τους, εξομολογούμενα τις αδυναμίες τους και προσπαθώντας να σας κάνουν να τα λυπηθείτε και να τα συντρέξετε. Όλα αυτά όμως είναι ένα προσωπείο και από πίσω κρύβεται ένα αρπακτικό έτοιμο να σας κατασπαράξει. Αναγνωρίστε τα σημάδια και μείνετε μακριά από αυτούς τους ανθρώπους. Στο κάτω-κάτω, αξίζετε το καλύτερο!
_______________
~ Dr. Λίζα Βάρβογλη, Ph.D. Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια
ΤΟ ΑΙΩΝΙΟ ΠΑΙΔΙ ΕΝΟΣ ΥΓΙΟΥΣ ΕΝΗΛΙΚΑ
Εσύ; Ξέρεις ότι μέσα σου κατοικεί ένα παιδί; Δεν έχει σημασία η τωρινή σου ηλικία, αν έχεις ρυτίδες, αν είσαι γονιός ή έχεις εγγόνια γιατί στα βάθη της ύπαρξής σου, κατοικεί ένα παιδί που η ψυχολογική του κατάσταση καθορίζει τα κύρια χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς σου, τα αισθήματα και συναισθήματά σου, τον τρόπο που αντιδράς τώρα, καθώς επίσης και πολλές από τις εμπειρίες που ελκύεις στην ζωή σου ως ενήλικας.
Από την στιγμή που βρισκόμαστε στην κοιλιά της μαμάς, δημιουργείται μια ζωτική σχέση με εμάς και εκείνη και όλες οι συναισθηματικές εντυπώσεις που δημιουργούνται, αποθηκεύονται στο μεταιχμιακό ή συναισθηματικό μέρος του εγκεφάλου μας. Από εκείνη τη στιγμή και μέχρι τα έξι πρώτα χρόνια ζωής μας χρησιμοποιούμε την διαισθητική κατανόησή μας για την συναισθηματική κατάσταση των ανθρώπων που μας περιτριγυρίζουν. Χρησιμοποιούμε, δηλαδή, περισσότερο το δεξί μέρος του εγκέφαλου, παρά το αριστερό, που είναι της λογικής.
Οποιαδήποτε απότομη εμφάνιση μιας κατάστασης, η οποία επηρεάζει έντονα τη ψυχολογία μας, έχει δηλαδή έντονο συναισθηματικό αντίκτυπο – ώστε να μην είμαστε σε θέση να κατανοήσουμε με τη λογική – θεωρείται ως συναισθηματική πληγή ή το γνωστό σε όλους μας, τραύμα.
Αυτές οι εμπειρίες δεν υπάρχουν συνειδητά στη μνήμη μας, υπάρχουν όμως μέσα μας και είναι στο χέρι μας να τις αλλάξουμε, να επουλώσουμε δηλαδή, τυχόν, τραύματα, μεγάλα ή μικρά και να ζήσουμε παράλληλα με την ενήλικη ζωή μας, μια δεύτερη παιδική ηλικία, όπου εμείς οι ίδιοι θα είμαστε υπεύθυνοι να προσφέρουμε στο «εσώτερο παιδί μας», όλα όσα χρειάστηκε και δεν μπόρεσε να τα πάρει στην πρώτη του παιδική ηλικία.
Ήρθαμε στον κόσμο από γονείς που δεν ήταν τέλειοι, στους οποίους χρωστάμε αυτό που είμαστε σήμερα με τα «καλά» και τα «κακά» μας, με τη φωτεινή και τη σκοτεινή μας πλευρά. Μας έδωσαν την ζωή αλλά μαζί με την αγάπη τους, μάς προκάλεσαν άθελά τους κάποια «υπαρξιακά κενά» ή τραύματα (όπως τα ανέφερα πιο πάνω), τα οποία μπορεί να πονάνε, αλλά παράλληλα μάς θυμίζουν την ανθρώπινη συναισθηματική και εύθραυστη φύση μας. Άλλωστε και εκείνοι δεν προέρχονται από γονείς που δεν ήταν τέλειοι;
Συνήθως, δίνουμε στους ενήλικες εαυτούς, ό,τι είχαμε συνηθίσει να παίρνουμε ή ό,τι μας έδιναν – όντας παιδιά – και όχι ό,τι μας λείπει στο εδώ και τώρα. Αυτό που μας λείπει, προσπαθούμε, κυρίως, να το κερδίσουμε από τους τρίτους, χωρίς να κάνουμε κάποια προσπάθεια να το αντλήσουμε από εμάς τους ίδιους. Γινόμαστε απαιτητικοί και στεναχωριόμαστε όταν δεν έχουμε αυτό που θέλουμε ή δεν μας το δίνουν, αλλά σπάνια στρέφουμε την προσοχή μέσα μας για να το αποκτήσουμε.
Τη στιγμή που καταφέρουμε και μάθουμε να το δίνουμε εμείς στους εαυτούς μας, γινόμαστε αυτομάτως ο γονιός (πατέρας ή μητέρα) του εσώτερου παιδιού μας, του ίδιου μας του εαυτού. Γινόμαστε οι γονείς που χρειαζόμαστε για να επιλύσουμε τα προβλήματα και να επουλώσουμε πληγές, οι γονείς που χρειαστήκαμε στην παιδική μας ηλικία και δεν τους είχαμε γιατί δεν ήρθαν κατά παραγγελία, ήρθαν με τα δικά τους τραύματα και κενά.
Οι πληγές που έγιναν κατά τη διάρκεια της παιδικής μας ηλικίας είναι παρούσες, δεν θα φύγουν ποτέ αλλά, από τη στιγμή που αρχίζει η διαδικασία της επούλωσης, μάς δίνουν τη δυνατότητα να μεταμορφωθούμε σε ενήλικες, ωριμάζοντας με υγιές τρόπο, χωρίς να δολοφονούμε το εσωτερικό μας παιδί, δίνοντάς του παράλληλα χώρο και ό,τι μας ανήκει και δεν μας το έδωσαν όταν το χρειαστήκαμε ως παιδιά.
Με αυτόν τον τρόπο σταματάμε να ζητάμε με απαιτητικό τρόπο από τον/την σύντροφό μας, από τους φίλους μας ό,τι έχουμε ανάγκη και καθιστούμε υπεύθυνο τον ίδιο μας τον εαυτό.
Κάθε φορά που συνειδητοποιούμε τι είναι αυτό που πραγματικά χρειαζόμαστε, ικανοποιώντας την ανάγκη, π.χ. για αγάπη, ασφάλεια ή σεβασμό, τότε ο δρόμος προς την ωριμότητα γίνεται πιο προσβάσιμος και η εσωτερική εξέλιξη και γαλήνη παρουσιάζονται ως φυσικά επακόλουθα.
Καθώς ξεπερνιέται η αίσθηση του «είμαι παιδί-εξαρτημένο» και γινόμαστε υπεύθυνοι της ύπαρξής μας, «Κύριος/α του εαυτού μου» – όπως συνηθίζουμε να λέμε – τότε είμαστε σε θέση να αναγνωρίσουμε τον εαυτό μας ως μονάδα, σε αυτόν τον κόσμο. Μια μοναχικότητα που δεν έχει καμία σχέση με τη μοναξιά, αλλά με την πληρότητα. Και όχι την πληρότητα που θέλει να νιώθουμε περίσσεια αυτάρκεις, αλλά να αναγνωρίζουμε τον εαυτό μας ως πλήρες μέρος ενός μεγαλύτερου συνόλου.
Και αυτό είναι ένα μικρό βήμα στο ταξίδι που λέμε ζωή…
_______________
~ της Ανδριανής Δελιβέρτης, ψυχοθεραπεύτριας με μεταπτυχιακές σπουδές
Πηγή: toperiodiko.gr
ΟΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ ΓΙΑ ΤΑ "ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΟΣΚΑΡ"
H «Xenia» του Πάνου Κούτρα, το «Μικρό Ψάρι» του Γιάννη Οικονομίδη και η «Νορβηγία» του Γιάννη Βεσλεμέ, συγκεντρώνουν τις περισσότερες υποψηφιότητες για τα φετινά βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (ΕΑΚ), τα οποία θα απονεμηθούν τη Δευτέρα 30 Μαρτίου.
Για το βραβείο ταινίας μεγάλου μήκους ισοψήφισαν έξι ταινίες και το διεκδικούν, εκτός από το «Xenia» και το «Μικρό Ψάρι», οι παραγωγοί των ταινιών «Για Πάντα» της Μαργαρίτας Μαντά, η «Έκρηξη» του Σύλλα Τζουμέρκα, «Στο Σπίτι» του Αθανάσιου Καρανικόλα και «Electra» του Πέτρου Σεβαστίκογλου.
Το βραβείο μεγάλου μήκους ταινίας τεκμηρίωσης (ντοκιμαντέρ) διεκδικούν οι ταινίες «Γρηγόρης Λαμπράκης: Ο Μαραθώνιος μιας Ημιτελούς Άνοιξης» των Στέλιου Χαραλαμπίδη και Θάνου Λαμπρόπουλου, «Ηθοποιοί: Ημερολόγιο Σπουδής» του Δημήτρη Κουτσιαμπασιάκου και «Μια οικογενειακή υπόθεση» των Ρέα Αποστολίδη και Γιούρι Αβέρωφ.
Την τελετή απονομής, το βράδυ της 30ης Μαρτίου, θα φωτίσει με τη μοναδική λάμψη της η Γαλλίδα σταρ Φανί Αρντάν, η οποία θα τιμηθεί με ειδικό βραβείο για την προσφορά της στην έβδομη τέχνη, θεσμό που εισάγει από εφέτος η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, σε μία προσπάθεια εξωστρέφειας με δράσεις στο εσωτερικό της χώρας και το εξωτερικό, όπως τόνισε σήμερα ο πρόεδρος της ΕΑΚ, Βασίλης Κατσούφης, ανακοινώνοντας τις υποψηφιότητες. Επίσης, η Φανί Αρντάν θα παραδώσει σε master class, την επομένη της απονομής των βραβείων, Τρίτη 31 Μαρτίου, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.
Το βραβείο που θα σηκώσουν οι νικητές είναι ένα μπρούτζινο αγαλματίδιο με τη φιγούρα της Μελπωμένης, μούσας του δράματος, φιλοτεχνημένο από τους φοιτητές της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, Σταύρο Τακτικό και Εύα Μούρτζη.
Παρουσιαστής της τελετής θα είναι ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος και η σκηνοθεσία της βραδιάς είναι των Αλέξη Καρδαρά και Χρίστου Γεωργίου
Πηγή Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων
ΒΗΜΑ ΒΗΜΑ Η ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΕΡΓΩΝ ΤΟΥ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Σπάνια έχουμε την ευκαιρία να δούμε βήμα βήμα τις εργασίες συντήρησης σπουδαίων έργων τέχνης όπως αυτά του Θεόφιλου που από σήμερα επανεκτίθενται στο ανακαινισμένο Μουσείου Θεόφιλου στα Βαρειά Λέσβου.
Η Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων (ΔΣΑΝΜ), της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του ΥΠΟΠΑΙΘ, σε συνεργασία με το Δήμο Λέσβου, ανέλαβε τη συντήρηση της συλλογής του Μουσείου Θεόφιλου, η οποία αποτελείται από 86 ζωγραφικά έργα σε ύφασμα που χρονολογούνται γύρω στο 1930. Σήμερα, 23 από αυτά τα έργα επανεκτίθενται συντηρημένα και σε νέες κορνίζες μουσειακών προδιαγραφών στο ανακαινισμένο Μουσείο Θεόφιλου στη Βαρειά Λέσβου.
Τα έργα του Θεόφιλου είναι ζωγραφισμένα απευθείας σε ύφασμα, χωρίς την ύπαρξη προετοιμασίας, γεγονός που τα καθιστά ιδιαίτερα ευαίσθητα σε ορισμένους παράγοντες φθοράς. Γύρω στο 1960, είχαν στερεωθεί με καρφιά σε ξύλινα τελάρα και είχαν τοποθετηθεί σε κορνίζες από λεπτό κοντραπλακέ με Plexiglas®, το οποίο είχε ως αποτέλεσμα τη δυσκολία παρατήρησης του έργου από τον επισκέπτη, λόγω αντανάκλασης του Plexiglas, καθώς και τη δημιουργία ευνοϊκού μικροκλίματος για την ανάπτυξη μικροοργανισμών και την εκκόλαψη εντόμων.
Οι φθορές που παρουσίαζαν τα έργα είχαν προκληθεί από τον τρόπο στήριξης και ανάρτησής τους, καθώς και από την έκθεσή τους σε ακτινοβολία και ακατάλληλες περιβαλλοντικές συνθήκες. Οι κυριότερες φθορές περιελάμβαναν χρωματική αλλοίωση της ζωγραφικής επιφάνειας, αποδυνάμωση του υφάσματος, επιφανειακούς ρύπους, οπές από τη δράση εντόμων καθώς και ανάπτυξη μυκήτων (μούχλας) στην πίσω όψη ορισμένων έργων.
Η διαδικασία συντήρησης χωρίζεται σε τρία στάδια: επέμβαση, αναλύσεις και ανάδειξη.
- Κατά το πρώτο στάδιο έγιναν εργασίες όπως αφαίρεση των έργων από τα ξύλινα τελάρα, επιφανειακός καθαρισμός, συμπλήρωση περιοχών απώλειας, αντιμετώπιση της βιολογικής προσβολής, καθώς και τοποθέτησή τους με ράψιμο σε νέες βάσεις υποστήριξης, κατάλληλα κατασκευασμένες από τους συντηρητές για ζωγραφικά έργα σε ύφασμα.
- Στο δεύτερο στάδιο πραγματοποιήθηκαν αναλύσεις των χρωστικών σε συνεργασία με το Τμήμα Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ με μη-καταστρεπτικές μεθόδους, καθώς και αναλύσεις των μικροοργανισμών που έχουν προσβάλει κάποια από τα έργα σε συνεργασία με το Τμήμα Μικροβιολογίας της Ιατρικής Σχολής Αθήνας.
- Τέλος, το τρίτο στάδιο αφορά στην πρόληψη πρόκλησης περαιτέρω φθορών στα έργα και στην ανάδειξή τους και περιλαμβάνει τη βελτίωση της μεθόδου ανάρτησης με ειδικά κατασκευασμένες κορνίζες από ξύλο οξιάς. Η ιδιαιτερότητά τους έγκειται στη χρήση ειδικού φύλλου ακρυλικού, το οποίο είναι άθραυστο και ελαφρύ, δεν χαράσσεται, δεν έχει αντανάκλαση, ενώ εμποδίζει τη διέλευση της βλαβερής υπεριώδους ακτινοβολίας κατά 99%. Το συγκεκριμένο υλικό ονομάζεται Optium Museum Acrylic.
Κατόπιν επιτόπιου ελέγχου με ειδικό εξοπλισμό που πραγματοποιήθηκε από τους συντηρητές της ΔΣΑΝΜ διαπιστώθηκε ότι τα επίπεδα της, εξίσου φθοροποιού, ορατής ακτινοβολίας, ήταν ιδιαίτερα αυξημένα. Με τη ρύθμιση και τη σωστή τοποθέτηση των λαμπτήρων επιτεύχθηκαν επίπεδα ακτινοβολίας μουσειακών προδιαγραφών, τα οποία μπορεί αρχικά να φαίνονται πολύ χαμηλά, αλλά είναι άκρως απαραίτητα για τη μακροβιότητα των έργων.
Η ομάδα συντήρησης της ΔΣΑΝΜ που ασχολείται με τη συλλογή Θεόφιλου απαρτίζεται από τη Δρ Χριστίνα Μαργαρίτη, συντηρήτρια υφάσματος, την κυρία Κατερίνα Ευθυμίου, συντηρήτρια-μουσειολόγο MSc, και τον κ. Παναγιώτη Κωσταλούπη, Προϊστάμενο του Τμήματος Εκτέλεσης Έργων.
Για την οργάνωση της επανέκθεσης των συντηρημένων έργων στο ανακαινισμένο Μουσείο Θεόφιλου, τα τελευταία τρία χρόνια η ΔΣΑΝΜ συνεργάζεται στενά με τον Αντιδήμαρχο Πολιτισμού και Τουρισμού, κ. Κώστα Αστυρακάκη και την Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Πολιτισμού κυρία Χαρίκλεια Καραβιάρη.
ΑΛΛΑΓΗ ΧΡΩΜΑΤΟΣ ΜΑΤΙΩΝ ΜΕ ΛΕΙΖΕΡ
Έχεις ζηλέψει το υπέροχο γκρίζο χρώμα στα μάτια του Daniel Graig η τα αισθησιακά γαλαζοπράσινα μάτια της Angelina Jolie. Οι χρωματιστοί φακοί σε έχουν κουράσει και εύχεσαι να μπορούσες να έχεις καταγάλανα μάτια.
Μία εταιρεία στην Καλιφόρνια ισχυρίζεται ότι μπορεί να λύσει το πρόβλημά σου και να χαρίσει στα μάτια σου το χρώμα που επιθυμείς έναντι 4.720 ευρώ. Μέχρι στιγμής όμως η τεχνική αυτή βρίσκεται ακόμα σε στάδιο κλινικών δοκιμών.
«Κάτω από κάθε καστανό μάτι βρίσκεται ένα μπλε μάτι», δήλωσε ο δόκτωρ Gregg Homer, πρόεδρος και επιστημονικός σύμβουλος της Strōma Medical. «Η μόνη διαφορά μεταξύ τους είναι ότι ένα καστανό μάτι έχει ένα λεπτό στρώμα χρωστικής ουσίας που καλύπτει την μπλε ίριδα».
Η διαδικασία αλλαγής στο χρώμα των ματιών γίνεται μέσω ενός υπολογιστή που καθοδηγεί ένα μικρής ενέργειας λέιζερ, το οποίο διαταράσσει το καφέ της ίριδας.
Αυτό αναγκάζει τον οργανισμό να «κινήσει μια φυσική και σταδιακή διαδικασία αφαίρεσης του ιστού. Μόλις ο ιστός αφαιρεθεί, το φυσικό μπλε μάτι του ασθενούς αποκαλύπτεται», εξηγεί στην ιστοσελίδα της η Strōma Medical.
Με την αφαίρεση της χρωστικής, το φως μπορεί να εισέλθει σε μικρές ίνες στο μάτι. Όταν το φως διασκορπιστεί, αντανακλά πίσω μόνο τις μικρότερες σε μήκη κύματος, οι οποίες το κάνουν να φαίνεται μπλε.
Σύμφωνα με την εταιρεία, η όλη διαδικασία διαρκεί γύρω στα 30 δευτερόλεπτα, ενώ τα μάτια αποκτούν το επιθυμητό γαλάζιο χρώμα μέσα σε δύο εβδομάδες.
Μέχρι στιγμής στις κλινικές δοκιμές πήραν μέρος 17 ασθενείς στο Μεξικό και 20 στην Κόστα Ρίκα, ενώ η εταιρεία ελπίζει να εφαρμόσει την τεχνική της σε ένα σύνολο 100 ατόμων μέσα στα επόμενα χρόνια.
Πολλοί, βέβαια, είναι εκείνοι που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την εν λόγω οφθαλμολογική παρέμβαση. Σύμφωνα με τον Saj Khan, οφθαλμίατρο στο Οφθαλμολογικό Νοσοκομείο του Λονδίνου, η διαδικασία θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση της πίεσης του ματιού και γλαύκωμα.
«Το συγκεκριμένο ζήτημα μας απασχόλησε ιδιαίτερα στην αρχή για αυτό ήταν το πρώτο που εξετάσαμε και λάβαμε υπόψιν μας στις αρχικές προ – κλινικές και κλινικές μελέτες», αναφέρει η εταιρεία στη σελίδα της όπου υποστηρίζει μάλιστα ότι κανένα περιστατικό δεν εμφάνισε μελαγχρωστικό γλαύκωμα.
Άλλος οφθαλμίατρος πάντως, ο δρ Mark Korolkiewicz, υποστηρίζει ότι υπάρχουν θεμελιώδεις διαφορές μεταξύ μίας διορθωτικής χειρουργικής επέμβασης με λέιζερ στα μάτια και της τεχνικής που προωθεί η Strōma Medical.
«Ο γενικός κανόνας λέει ότι μόλις το λέιζερ μπει στο μάτι μπορεί να προκαλέσει ζημιά», υποστηρίζει ο Mark Korolkiewicz που είναι διευθυντής στο Ultralase, ένα εξειδικευμένο οφθαλμολογικό κέντρο. «Χρησιμοποιούμε το λέιζερ μόνο πάνω στον κερατοειδή στην επιφάνεια του ματιού. Αυτή η νέα επέμβαση περιλαμβάνει χρήση λέιζερ εντός του ματιού», καταλήγει.
Πολλοί πάντως είναι αυτοί που πιστεύουν ότι πίσω από μία επέμβαση αλλαγής χρώματος των ματιών αναδύονται πολλά ηθικά ζητήματα, ενώ άλλοι έχουν κατηγορήσει τον Gregg Homer πρόεδρο της Strōma Medical ότι απορρίπτει τα καστανά μάτια έναντι των γαλανών.
«Τι το επιλήψιμο ή ρατσιστικό υπάρχει στο να δώσεις σε κάποιον τη δυνατότητα να έχει γαλανά μάτια;», απαντά ο Homer.
Μέχρι στιγμής πάντως η εταιρεία του δεν έχει απαντήσει στις ερωτήσεις που της απέστειλε η Daily Mail για πιθανούς κινδύνους στην επέμβαση.
Πηγή: http://www.iefimerida.gr
ΕΝΑΣ ΑΝΑΠΗΡΟΣ ΧΩΡΙΣ ΧΕΡΙΑ ΚΙ Ο ΤΥΦΛΟΣ ΦΙΛΟΣ ΤΟΥ ΦΥΤΕΨΑΝ 10.000 ΔΕΝΤΡΑ
Eνας τυφλός και ένας ανάπηρος άνδρας που έχει χάσει και τα δυο του χέρια έχουν περάσει περισσότερα από 10 χρόνια μαζί φυτεύοντας δέντρα σε μια από τις πιο άγονες περιοχές της Κίνας.
Ο Jia Haixia γεννήθηκε τυφλός από το ένα του μάτι. Το 2000 μετά από ένα ατύχημα στην δουλειά έχασε και το άλλο. Ο φίλος του Jia Wenqi έχασε και τα δύο του χέρια σε ένα ατύχημα. Ηταν μόλις τριών ετών. Η τραγική τους μοίρα τους έφερε κοντά.
Μαζί, έχουν μισθώσει 8 στρέμματα γης από την κυβέρνηση και με την άψογη συνεργασία τους, κατάφεραν να ξεπεράσουν τα όποια προβλήματα τους προκαλούν οι αναπηρίες τους, φυτεύοντας 10.000 δέντρα για την προστασία του χωριού τους από τις πλημμύρες.
Πηγή: http://www.iefimerida.gr
ΛΥΣΗ ΣΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΛΕΙΨΥΔΡΙΑΣ ΤΩΝ ΝΗΣΙΩΝ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΜΕ ΜΟΛΙΣ 0.20 ΕΥΡΩ ΗΜΕΡΗΣΙΩΣ
Μόλις με 20 λεπτά ημερησίως θα μπορούσε να ξεδιψάσει κάθε κάτοικος των ελληνικών νησιών, αν αξιοποιούνταν λύσεις βιώσιμης διαχείρισης του νερού, προσαρμοσμένες στις τοπικές ανάγκες.
Η διαπίστωση ανήκει στον ομότιμο καθηγητή του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Βερολίνου Andreas Grohmann, ο οποίος μίλησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Νερού, στις 22 Μαρτίου.
«Στα νησιά», λέει ο καθηγητής, «χλωρίδα και πανίδα έχουν προσαρμοσθεί αλλά όχι ο άνθρωπος με τις απαιτήσεις του».
«Η σημερινή τεχνολογία μας δίνει δύο λύσεις, πάντα κοντά στη φύση: α) αποθήκευση βροχόπτωσης για τους μόνιμους κατοίκους (κάθε σπίτι την δεξαμενή του και αντίστροφη κλίση σε πεζούλες στις πλάγιες των λόφων) και β) αφαλάτωση με ηλιακή ενέργεια σε τουριστικά κέντρα και κάθε παραθαλάσσιο ξενοδοχείο και ξενώνα» εξηγεί, διευκρινίζοντας ότι πρέπει να συνδεθούν οι δυο μέθοδοι, όπως και η αφαλάτωση, με βιολογική επεξεργασία λυμάτων για αναγκαστική ανακύκλωση ώστε να μην πάει ούτε σταγόνα χαμένη.
Οσο για το κόστος που έχουν οι προτεινόμενες λύσεις για τους κάτοικους των ελληνικών νησιών, η απάντησή του είναι αφοπλιστική και... οικονομική.
«Για μία οικογένεια, το κόστος είναι λιγότερο από το κόστος για εφοδιασμό με εμφιαλωμένο νερό. Υπολογίζεται κόστος 0,5 ευρώ ανά κυβικό μέτρο παραγομένου νερού και 1,5 με 2 ευρώ/ μ³ μαζί με το κόστος διανομής. Εάν περιοριστεί η προσωπική ημερήσια χρήση σε 0,1 μ³ (100 λίτρα), τότε το κόστος είναι περίπου 0,20 ευρώ την ημέρα για κάθε άτομο»!
Αναφερόμενος πάντως στο γεγονός ότι η αφαλάτωση δεν προτιμάται στις παραθαλάσσιες ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις, τονίζει ότι λείπουν ειδικοί για επίβλεψη και συντήρηση, προπάντων ειδικευμένοι υδραυλικοί. «Παρατηρείται όμως», συνεχίζει, «και αδικαιολόγητη προτίμηση μεγάλων κεντρικών έργων, με όλα τα μειονεκτήματα, όπως ασχημία νησιώτικων τοπίων, περιβαλλοντικές βλάβες με απόβλητα άλμης, παραμέληση παραδοσιακών τεχνών αποθήκευσης και παραμέληση επαναχρησιμοποίησης».
Απαντώντας σε ερώτηση για την κατασπατάληση του νερού στην Ελλάδα, με πάνω από το 70% να διοχετεύεται στην άρδευση, τόνισε ότι για τους κατοίκους αστικών περιοχών είναι δύσκολη η κατανόηση των απαιτήσεων της γεωργίας, ενώ παράλληλα δεν αντιλαμβάνονται τη σπατάλη του «εικονικού νερού», της ποσότητας δηλαδή του νερού που χρησιμοποιείται για την παραγωγή ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας.
«Ανάλογα με τις συνήθειές μας, το άθροισμα 'εικονικό νερό' για όλα τα τρόφιμα μας φτάνει στα 2.000 με 4.000 λίτρα για την ημερήσια χρήση, τη στιγμή που η οικιακή χρήση νερού, είναι 'μόνο' 100 λίτρα κάθε μέρα» λέει ο κ.Grohmann.
Προτείνει δε στους γεωργούς να υπολογίσουν πόσο νερό επιτρέπεται για κάθε γεώτρηση και να περιορίσουν το βάθος των γεωτρήσεων ανάλογα με το υψόμετρο ώστε να μην είναι η αντλία πιο βαθιά από την επιφάνεια της θάλασσας, αποφεύγοντας μ' αυτό τον τρόπο, την υφαλμύρωση υπόγειων υδάτων.
Στη γεωργία μπορεί, επίσης, να επαναχρησιμοποιηθεί το νερό, αποφεύγοντας τα επιβλαβή κατάλοιπα από την αρχική χρήση του. «Αλλιώς, ο βιολογικός καθαρισμός λυμάτων, πρέπει να διευρυνθεί με επεξεργασία με όζον και με ενεργητικό άνθρακα. Ωστόσο, εφαρμόζοντας αειφόρα χρήση νερού, επαρκεί ο βιολογικός καθαρισμός αποβλήτων και μετά διήθηση σε φίλτρο με ψιλή άμμο» τονίζει.
Δηλωμένος φιλέλληνας, ο κ.Grohmann, δεν ξεχνάει να αναφέρει ότι έχει συγγενείς και σπίτι στην Ελλάδα και για το θέμα νερό έχει "επιλέξει", όπως τονίζει χαρακτηριστικά, την Ελλάδα «γιατί είναι τόσο αλλιώτικα τα δεδομένα (κλίμα, ήλιος, νησιά, βουνό και θάλασσα, τρόπος ζωής, προσωπικές φιλίες) από τη Γερμανία».
Σημειώνεται ότι ο Andreas Grohmann συμμετέχει εθελοντικά, με τις επιστημονικές γνώσεις και προτάσεις του, στην Ελληνογερμανική Συνέλευση.
Η Ελληνογερμανική Συνέλευση είναι μια ευρεία πρωτοβουλία για συνεργασία μεταξύ ελληνικών και γερμανικών περιφερειών, δήμων και πολιτών. Κύριος στόχος είναι η εμβάθυνση των υπάρχουσα επαφών και η δημιουργία νέων, έτσι ώστε να μπορέσουν να χρησιμοποιηθούν για τη διαδικασία της συνεργασίας και της ανταλλαγής εμπειριών.
Πηγή: http://www.iefimerida.gr/
ΕΡΕΥΝΑ: ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΦΗΒΟΙ ΠΑΡΑΤΟΥΝ ΤΟ ΑΛΚΟΟΛ ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ ΚΑΙ ΣΤΡΕΦΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΧΑΣΙΣ
Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία στατιστικής μελέτης του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγιεινής (ΕΠΙΨΥ) πως οι έφηβοι προτιμούν το χασίς από το αλκοόλ και το τσιγάρο.
Το δείγμα της έρευνας αφορά παιδιά ηλικίας 11, 13 και 15, τα οποία απάντησαν σε σχετικό ερωτηματολόγιο, το οποίο δόθηκε σε τάξεις κατά το περυσινό έτος, χωρίς να υπάρχει η εποπτεία εκπαιδευτικού.
Η έρευνα είναι άκρως αποκαλυπτική με τα στοιχεία να δείχνουν πως: 1 στους 3 δεκαπεντάχρονους έχει καπνίσει τσιγάρο, 1 στους 5 κάπνισε ένα μήνα από την έρευνα, ενώ 1 στους 8 έχει μεθύσει το ίδιο διάστημα για μια φορά.
Ωστόσο, μειωμένο παρατηρείται τόσο το κάπνισμα όσο και η χρήση αλκοόλ. Σε αυτό φαίνεται πως έχει συμβάλλει η οικονομική κρίση και αύξηση των τιμών πώλησης αυτών των προϊόντων αλλά και οι καμπάνιες που έχουν γίνει κατά αυτών των εξαρτήσεων.
Από την άλλη πλευρά, αυξημένο είναι το ποσοστό των εφήβων που έχει δοκιμάσει ή συνεχίζει να κάνει χρήση κάνναβης.
Διαβάστε ολόκληρη την έρευνα ΕΔΩ