Η φωτογραφία της Σαμάρ έχει παγώσει στο χρόνο, όμως η ζωή της προχώρησε, σε μια πορεία χαρακτηριστική των όσων έχουν υπομείνει τόσοι Ιρακινοί. Σε μια χώρα όπου το σύστημα υγείας δεν έχει σχεδόν καμία δυνατότητα να αντιμετωπίσει την ψυχολογική διάσταση των τραυμάτων, χιλιάδες Ιρακινοί έχουν μείνει μόνοι με το μαρτύριό τους.
Η Σαμάρ Χασάν ουρλιάζει μετά τη δολοφονία των γονιών της από αμερικανούς στρατιώτες, στο Ιράκ, το 2005
Ο πόνος του πολέμου έχει βρει χιλιάδες Ιρακινούς, αλλά ακόμα κι έτσι η ιστορία της Σαμάρ ξεχωρίζει. Τρία χρόνια μετά τη δολοφονία των γονιών της, ο αδελφός της, Ρακάν, σκοτώθηκε όταν, εξαιτίας μιας επίθεσης ανταρτών, το σπίτι που ζει τώρα η Σαμάρ υπέστη σοβαρές ζημιές. Ο Ρακάν είχε τραυματιστεί σοβαρά από τους πυροβολισμούς που σκότωσαν τους γονείς του, και μεταφέρθηκε στη Βοστώνη για θεραπεία μετά τη δημοσίευση των φωτογραφιών του κ. Χόνδρος. Μια Αμερικανίδα εθελόντρια, η Μαρία Ρουτσίτσκα που βοήθησε στον διακανονισμό για τη θεραπεία του Ρακάν, σκοτώθηκε αργότερα σε έκρηξη παγιδευμένου αυτοκινήτου στη Βαγδάτη. Ο σύζυγος της Ιντισάρ, Νατίρ Μπασίρ Αλί, υποπτεύεται ότι το σπίτι του βομβαρδίστηκε από αντάρτες ως αντίποινα για την μεταφορά του Ρακάν στιςΗνωμένες Πολιτείες. «Όταν επέστρεψε ο Ρακάν από την Αμερική, όλοι νόμιζαν ότι είμαι κατάσκοπος», είπε.
Η Σαμάρ άφησε το σχολείο πέρυσι γιατί ήταν πολύ ντροπαλή και δεν τα πήγαινε καλά, είπε ο κ. Αλί, αν και η Σαμάρ είπε ότι θα ήθελε να γυρίσει και ελπίζει να γίνει γιατρός όταν μεγαλώσει. Φεύγει από το σπίτι μόνο για σπάνιες οικογενειακές εκδρομές και έχει δύο φίλες που επισκέπτεται για να παίξουν με τις κούκλες και να κουβεντιάσουν. Περνάει τις μέρες της καθαρίζοντας, ακούγοντας μουσική με το μοβ MP3 player της και βλέποντας επεισόδια από την αγαπημένη της τηλεοπτική εκπομπή, την τούρκικη σαπουνόπερα «Απαγορευμένη Αγάπη», με τους ερωτευμένους Μοχανάντ και Σαμάρ.
Ο πόλεμος στο Ιράκ έδωσε λίγες αξιόλογες εικόνες για να ικανοποιήσει την φαντασία του κοινού, εν μέρει γιατί η χώρα ήταν πολύ επικίνδυνη για να μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα οι φωτογράφοι, αλλά και γιατί σε μια εποχή κορεσμένης κάλυψης από τα ΜΜΕ και μικρού διαστήματος προσοχής, μπορεί να είναι πιο δύσκολο να ριζώσουν καινούριες εικόνες στη συλλογική μνήμη. Ο στρατός έθεσε επίσης σκληρούς όρους για τους ενσωματωμένους δημοσιογράφους, οι οποίοι κράτησαν πολλές παραστατικές εικόνες μακριά από το φως της δημοσιότητας. Ο στρατός ζήτησε από τον κ. Χόνδρος να αφήσει την ανάθεση ενσωμάτωσης του, αφού είχε τραβήξει τις φωτογραφίες της Σαμάρ.
Ο Λίαμ Κένεντι, καθηγητής στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Δουβλίνου, ερευνά την πολεμική φωτογραφία και χρησιμοποιεί την εικόνα της Σαμάρ, που έχει τραβήξει ο κ. Χόνδρος, στο μάθημά του, ως μία από τις ελάχιστες φωτογραφίες του πολέμου στο Ιράκ που θα μπορούσε να ξεχωρίσει στην ιστορία, συγκρίνοντάς τη με τη γνωστή φωτογραφία από το Βιετνάμ, του φωτογράφου Νικ Ουτ από το Associated Press, που απεικονίζει ένα μικρό κορίτσι να προσπαθεί να ξεφύγει από μια επίθεση βόμβας ναπάλμ.
«Φαίνεται πραγματικά να μιλάει για κάτι σχετικά με όσα συνέβαιναν τότε», λέει ο καθηγητής Κένεντι. «Όλη η αυθαιρεσία της βίας που υπήρχε τότε συνοψίζεται σε αυτό το κορίτσι». Η Σάρα Λέα Γουίτσον, διευθύντρια του Παρατηρητηρίου για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα (Human Rights Watch) στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική, έχει ένα αντίγραφο της φωτογραφίας στον πίνακα ανακοινώσεων του γραφείου της στη Νέα Υόρκη. Θυμάται να κλαίει όταν πρωτοείδε τη φωτογραφία στην εφημερίδα, και έπρεπε να εξηγήσει την εικόνα στα παιδιά της. «Εκείνη τη στιγμή, σκέφτηκα ότι απαθανάτιζε απόλυτα τις φρικαλεότητες του πολέμου οι οποίες δεν ήταν πραγματικά κατανοητές από τους Αμερικανούς», λέει. «Τα πάντα στο πρόσωπο αυτού του κοριτσιού, συμβόλιζαν ό,τι ένιωθα πως νιώθουν όλοι οι Ιρακινοί». Και προσθέτει,«σκεφτόμουν: "αναρωτιέμαι πώς θα είναι η ζωή για αυτό το κορίτσι;"»
Ο κ. Χόνδρος μίλησε για τη φωτογραφία το 2007 σε μια συνέντευξη στο πρόγραμμα αναμετάδοσης ειδήσεων «Δημοκρατία Τώρα» (Democary Now). «Πιστεύω ότι ένας από τους λόγους που η φωτογραφία είχε τέτοια απήχηση είναι γιατί έχει ένα είδος κενού συναισθήματος», λέει. «Ξέρετε, το κακόμοιρο το κορίτσι, ολομόναχο πλέον στον κόσμο, να κάθεται απλά στο σκοτάδι». Αυτή την εβδομάδα ηΣαμάρ, αγκαλιάζοντας ένα μαξιλάρι, θυμάται: «Με φωτογράφιζε, θυμάμαι. Ύστερα σταμάτησε, και μου έφεραν μια ζακέτα και με έβαλαν στο φορτηγάκι και φρόντισαν την πληγή στο χέρι μου. Και μου έδωσαν μερικά παιχνίδια».
Δεν είχε δει ποτέ τη φωτογραφία μέχρι αυτή την εβδομάδα, όμως είπε ότι καταλάβαινε πως έδειχνε στον κόσμο «τα θλιβερά πράγματα που συμβαίνουν στο Ιράκ». Προς το τέλος της συνέντευξης, έδειξε μια οικογενειακή φωτογραφία στον τοίχο. «Ονειρεύομαι συνέχεια τον πατέρα μου, τη μητέρα μου και τον αδερφό μου», λέει.
ΠΗΓΗ..TVXS TV
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Οι όροι χρήσης που ισχύουν για τη δημοσίευση των σχολίων, έχουν ως εξής:
- Σχόλια τα οποία είναι υβριστικά ή περιέχουν χαρακτηρισμούς ή ανώνυμες καταγγελίες που δεν συνοδεύονται από αποδείξεις θα αφαιρούνται από τα Προμαχιώτικα Νεα .
- Τα Προμαχιώτικα Νέα διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρέσουν οποιοδήποτε σχόλιο θεωρούν ότι εμπίπτει στις παραπάνω κατηγορίες.
- Τα Προμαχιώτικα Νέα δεν παρεμβαίνουν σε καμία περίπτωση για να αλλοιώσουν το περιεχόμενο ενός σχολίου.
- Τα σχόλια αναγνωστών σε καμιά περίπτωση δεν αντιπροσωπεύουν τα Προαχιώτικα Νέα.
- Με την αποστολή ενός σχολίου αυτόματα αποδέχεστε τους όρους χρήσης .
H συντακτική ομάδα των Προμαχιώτικων Νέων.