Δευτέρα 6 Φεβρουαρίου 2017
ΞΕΜΑΤΙΑΣΤΡΕΣ ΚΑΙ ΜΑΓΙΣΣΕΣ ΣΤΟΥΣ ΠΡΟΜΑΧΟΥΣ.
Παλιότερα, όταν οι γιατροί και τα φάρμακα ήταν σχεδόν άγνωστα στα χωριά της υπαίθρου, περίσσευαν οι δεισιδαιμονίες και η πίστη σε μάγια και σε ξόρκια. Κάθε χωριό είχε τους πρακτικούς γιατρούς και τις γιάτρισσες, τους γητευτές και τις γητεύτριες, τους μάγους και τις μάγισσες, τις μαμές και τις ξεματιάστρες.
Είχε και το χωριό μας τους δικούς του.
Τα παλιότερα χρόνια, τις δεκαετίες του '50, '60 και '70, χρόνια που οι βασικές υποδομές και υπηρεσίες ήταν ανύπαρκτες και το μορφωτικό-βιοτικό επίπεδο του χωριού ήταν σε χαμηλά επίπεδα, ο κόσμος στρέφονταν σε αυτούς τους "ειδικούς" για να επιλύσει τα διάφορα προβλήματά του.
Με δεδομένη την αγραμματοσύνη και τον βομβαρδισμό από προλήψεις και αρχέγονες προκαταλήψεις, οι αγαθοί κάτοικοι κατέφευγαν στην βοήθεια, ορισμένων "χαρισματικών" ατόμων ,που είχαν τη δύναμη να τους θεραπεύσουν "κάθε νόσο....".
Οι ξεματιάστρες λοιπόν ήταν γυναίκες, συνήθως ηλικιωμένες, οι οποίες υποκαθιστούσαν τον γιατρό και σαν σύγχρονοι μάγοι, με τη βοήθεια των θεϊκών πνευμάτων, έδιωχναν κάθε πρόβλημα και γιάτρευαν τους κατοίκους, από πονοκέφαλο μέχρι σκωληκωειδίτιδα, διώχνοντας και ξορκίζοντας το κακό.
Η τελετή γίνονταν σε μια γωνιά της κουζίνας κοντά στο τζάκι ή την μασίνα, όπου η ξεματιάστρα έπαιρνε με τη μασιά πυρωμένα κάρβουνα και τα έριχνε μέσα σε ένα ποτήρι νερό. Αν τα πέντε κάρβουνα βυθίζονταν κι έπεφταν στον πάτο του ποτηριού, τότε ο ασθενής ήταν ματιαγμένος και η ηλικιωμένη γυναίκα, λέγοντας χαμηλόφωνα κάποια ακαταλαβίστικα λόγια-προσευχή, έδιωχνε το κακό και εφησύχαζε τον ασθενή. Στη συνέχεια ράντιζε με λίγες σταγόνες νερού το μέτωπό του και του έδινε να πιει από αυτό τρεις γουλιές.
Τελειώνοντας και ευχαριστώντας την ξεματιάστρα ο ασθενής, άφηνε κάποια χρήματα ή κάποια αυγά για την επίσκεψη και αναχωρούσε ανακουφισμένος.
Εκείνες τις εποχές υπήρχαν και κάποιες άλλες γυναίκες οι οποίες είχαν κάποια άλλα "μαγικά" χαρίσματα.
Μπορούσαν να "γιατρέψουν" την πυώδη αμυγδαλίτιδα, γνωστή στους ντόπιους ως "γκάρλου". Όταν λοιπόν κάποιος, συνήθως μικρά παιδιά, είχε πρισμένα λαιμά, πήγαινε στις γυναίκες αυτές.
Η παράδοση λέει, ότι άν κάποιος πνίξει με τα χέρια του έναν αρουραίο, τότε αποκτά αυτές τις δυνάμεις και μπορεί να θεραπεύσει τα πρισμένα λαιμά.
Έτσι πήγαινε λοιπόν η μητέρα το μικρό άρρωστο παιδί με την αμυγδαλίτιδα στην γυναίκα αυτή και ανοίγοντας διάπλατα το στόμα του μικρού παιδιού, η "χαρισματική" γριά, αφού φυσήξει τα ακροδάχτυλά της, τα έχωνε στο στόμα του μικρού, σπάζοντας τις πρισμένες αμυγδαλές. Περιττό να πούμε τον κίνδυνο από τυχόν μολύνσεις του μικρού, απουσία των βασικών κανόνων υγειινής και αποστείρωσης.
Τελειώνοντας, οι ασθενείς επισκέπτες, άφηναν και το κατιτίς τους στην γιαγιά-γιατρό.
Οι ίδιες γυναίκες όπως λένε οι παλιότεροι που ρωτήσαμε, ασχολούνταν και με τη "μαγεία", εκματαλλευόμενες την άγνοια και την προκατάληψη, που επικρατούσε στον γεμάτο με προλήψεις τόπο μας.
Έτσι ήταν γνωστό το "μπλάγκου", μια τελετουργία κατά την οποία, οι "μάγισσες" έριχναν ζάχαρη σε εξώπορτες των ανθρώπων ,που ήθελαν να βλάψουν και να τους φορτώσουν το κακό.
Επίσης σύνηθες ήταν και το φαινόμενο που τοποθετούσαν τρίχες από μαλλιά ανθρώπου ή κεριά από τα νεκροταφεία, ακόμη και μικρά βρεφικά ρουχαλάκια.
Με τις τελετές αυτές αναζητούσαν γιατρειά από κάποια αρρώστια, τεκνοποίηση για όσες δεν μπορούσαν, χωρισμό ζευγαριών ή επιστροφή κάποιου "άτακτου" συζύγου.
Μάλιστα οι φήμες που κυκλοφορούν, αναφέρουν ότι ακόμη και στις μέρες μας υπάρχουν κάποιοι, οι οποίοι καταφεύγουν σε αυτές τις πρακτικές.
Βέβαια είχαμε και τα φαντάσματά μας, κυρίως γύρω από το χωριό, αλλά και μέσα σε σπίτια, που τα έβλεπαν μόνο οι αλαφροΐσκιωτοι και οι νεραϊδοπαρμένοι. Αυτοί είχαν και το προνόμιο να κουβεντιάζουν και με τα ξωτικά και τα στοιχειά…
Σε αυτό το θέμα των φαντασμάτων θα αναφερθούμε εκτενέστερα σε επόμενη ανάρτηση με πολλές διασκεδαστικές ιστορίες.
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Οι όροι χρήσης που ισχύουν για τη δημοσίευση των σχολίων, έχουν ως εξής:
- Σχόλια τα οποία είναι υβριστικά ή περιέχουν χαρακτηρισμούς ή ανώνυμες καταγγελίες που δεν συνοδεύονται από αποδείξεις θα αφαιρούνται από τα Προμαχιώτικα Νεα .
- Τα Προμαχιώτικα Νέα διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρέσουν οποιοδήποτε σχόλιο θεωρούν ότι εμπίπτει στις παραπάνω κατηγορίες.
- Τα Προμαχιώτικα Νέα δεν παρεμβαίνουν σε καμία περίπτωση για να αλλοιώσουν το περιεχόμενο ενός σχολίου.
- Τα σχόλια αναγνωστών σε καμιά περίπτωση δεν αντιπροσωπεύουν τα Προαχιώτικα Νέα.
- Με την αποστολή ενός σχολίου αυτόματα αποδέχεστε τους όρους χρήσης .
H συντακτική ομάδα των Προμαχιώτικων Νέων.