Καλώς ήρθατε στον ιστότοπο του ιστορικού μας χωριού, όπου μπορείτε να δείτε άρθρα, που αφορούν όλες τις εκφάνσεις του κοινωνικού γίγνεσθαι. Περιπλανηθείτε στις αναρτήσεις μας για να ταξιδέψετε σε μια πλούσια ποικιλία θεμάτων που ετοιμάζουμε με μεράκι και αγάπη για τον ευλογημένο μας τόπο.

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΜΕ ΤΟ GOOGLE MAPS

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΜΕ ΤΟ GOOGLE MAPS
Κλίκ στην εικόνα

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

Ι.Μ Αγίου Ιλαριωνος

Ιερός Ναός Αγίου Ιλαρίωνος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άποψη του χωριού.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άποψη πλατείας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Το μνημείο των ηρώων.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Νερόμυλος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πετροντούβαρο.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Σοκάκι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Ι.Μ Αγίου Ιλαρίωνος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Καταρράκτης.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Αγία Παρασκευή.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Φράγμα.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

"Μπιτσκία".

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης .

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χορευτικός σύλλογος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εκκλησία - κοινότητα.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Το μνημείο των ηρώων.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άνοιξη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

Κυριακή 6 Ιανουαρίου 2013

ΑΛΜΩΠΟΣ Β - ΑΣ ΠΡΟΜΑΧΟΙ 2-2



Κάτω από δριμύ ψύχος λόγω του δυνατού βοριά, που έπνεε, ο Αλμωπός Β και ο ΑΣ Πρόμαχοι αναδείχτηκαν ισόπαλοι με σκορ 2-2.
Το παιχνίδι έγινε στο γήπεδο της Υδραίας και παρ όλη την προσπάθεια των παικτών , έγινε ένας  μέτριος ποιοτικά  αγώνας, με πρωταγωνιστή τον δυνατό άνεμο και τα πολλά λάθη από τις δυο πλευρές.
Οι γηπεδούχοι, αποτελούμενοι από νεαρούς παίκτες παρουσίασαν μια καλοδουλεμένη ομάδα, η οποία όπως και στο πρώτο παιχνίδι μέσα στους Προμάχους, άφησε πολύ καλές εντυπώσεις.
Η πρωτοπόρος ομάδα των Προμάχων , παρουσιάστηκε ασύνδετη και πραγματοποίησε ένα μέτριο παιχνίδι, μακρυά από τις γνώριμες καλές εμφανίσεις των τελευταίων αγωνιστικών.

Α ΗΜΙΧΡΟΝΟ
Λίγες καλές φάσεις στο α' μέρος με τους φιλοξενούμενους να έχουν τον αέρα  ευνοϊκό.
Στο 3' πάσα του  Νάνου στον Αμπάρη, ο οποίος σουτάρει λίγο άουτ.
Ο ίδιος παίκτης χάνει άλλη μια ευκαιρία στο 10' με το σουτ του να φεύγει έξω από την εστία του Παυριανίδη.
Το 0-1 για τους Προμάχους έγινε στο 22', όταν ο Δ.Ρατσίτσκας έκανε μια επέλαση , σούταρε στο δοκάρι και στην επιστροφή της μπάλας, ο Αμπάρης σκόραρε από κοντά.
Ο Αλμωπός χάνει κλασική ευκαιρία στο 31' , όταν από ολιγωρία της άμυνας των Προμάχων , ο Ελευθεριάδης βρέθηκε τετ α τετ με τον Χατζή , τον οποίο προσπάθησε να πλασάρει, αλλά ο νεαρός γκολκίπερ σώζει με υπερπροσπάθεια την τελευταία στιγμή.
Στο  34' ο Χατζής πραγματοποιεί  άλλη μια σωτήρια επέμβαση , όταν μια φαρμακερή σέντρα σουτ του Κουκλίδη απείλησε την εστία του.
Στο 38' φοβερή μπαλιά του Προίκου στον Αμπάρη , επιχειρεί σουτ ο αρχηγός των  Προμάχων ,για να κάνει μια εκπληκτική επέμβαση ο Παυριανίδης και να σώσει την ομάδα του από ένα δεύτερο γκολ.

Β ΗΜΙΧΡΟΝΟ
Στο  β' μέρος οι γηπεδούχοι μπήκαν δυνατά, έχοντας τώρα αυτοί ευνοϊκό τον άνεμο, και στο 50' ο Ελευθεριάδης με απευθείας σουτ φάουλ  κεραυνοβολεί τον Χατζή ισοφαρίζοντας σε 1-1.
Οι φιλοξενούμενοι αντιδρούν  στο 59 , όταν ο Αμπάρης εκτελεί φάουλ, γίνεται σύγχυση στην εστία του Αλμωπού και ο Νάνος σκοράρει από κοντά γράφοντας το 1-2.
Δυο λεπτά αργότερα στο 61' ο Τσόλκας  βρέθηκε τετ α τετ με τον Χατζή, προσπαθεί να τον πλασάρει, αλλά ο ταλαντούχος τερματοφύλακας των Προμάχων, πραγματοποιεί την απόκρουση του αγώνα, σώζοντας  την εστία του από σίγουρη παραβίαση.
Ο Αλμωπός πιέζει και  στο 64' χάνει  άλλη μια ευκαιρία με τον Κουκλίδη, το πλασέ του οποίου μπλοκάρει ο διακριθείς Χατζής.
Η υπεροχή των γηπεδούχων εξαργυρώνεται σε γκολ, όταν στο 70' ο Αθανασιάδης εκτελεί σουτ φάουλ , και μετά από κακό υπολογισμό του Χατζή, η μπάλα σκάει μπροστά του και κατόπιν καταλήγει στα δίχτυα.
Στη συνέχεια οι φιλοξενούμενοι ανοίχτηκαν αποσκοπώντας στο τρίτο γκολ της νίκης, με αποτέλεσμα να αφήνουν κενό χώρο στους γρήγορους επιθετικούς του Αλμωπού. Σε μια τέτοια αντεπίθεση  ο Ελευθεριάδης  κεραυνοβολεί την εστία των Προμάχων , αλλά η μπάλα τραντάζει το οριζόντιο δοκάρι στο 80'.
Οι Πρόμαχοι χάνουν σπουδαία ευκαιρία στο 89' με τον Σαμσούρη το σουτ του οποίου φεύγει άουτ, και στις καθυστερήσεις με τον Νάνο και τον Ρατσίτσκα, όταν σε μια φάση διαρκείας δεν κατάφεραν να σκοράρουν.
Έτσι τελείωσε το παιχνίδι με σκορ 2-2, αποτέλεσμα που κρίνεται δίκαιο και για τις δυο ομάδες.
Από την ομάδα του Γ.Τσιμτσιρίδη διακρίθηκαν οι  Ελευθεριάδης, Αθανασιάδης, Παυριανίδης και  Κουκλίδης.
Από τους Προμάχους  οι Καραμήτσος, Προίκος, Αμπάρης και φυσικά ο τερματοφύλακας Χατζής , που παρά το λάθος που έκανε στο δεύτερο γκολ, η υπόλοιπη απόδοσή του ήταν άριστη.
Η διαιτησία του κυρίου Μαυρίδη (Βαμβακάς-Τρυψιάνης) ήταν πολύ καλή και αμερόληπτη, χωρίς να αδικήσει καμία ομάδα.

ΑΛΜΩΠΟΣ Β
ΠΑΥΡΙΑΝΙΔΗΣ Γ.
ΧΑΤΖΗΓΡΗΓΟΡΙΟΥ  Γ.
ΔΕΜΙΡΗΣ Α.
ΚΩΝΣΤΑΣ Γ.---ΛΑΜΠΡΙΔΗΣ
ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ Θ.
ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ Α.
ΜΗΝΤΣΗΣ Χ.---ΚΩΣΤΙΝΟΥΔΗΣ
ΚΟΥΚΛΙΔΗΣ Ν.
ΟΡΤΖΑΝΗΣ Σ.
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΔΗΣ Λ.
ΤΣΟΛΚΑΣ Χ.---ΚΑΛΚΑΒΟΥΡΗΣ Α.

ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ
ΤΣΙΜΤΣΙΡΙΔΗΣ Γ.

ΑΣ ΠΡΟΜΑΧΟΙ
ΧΑΤΖΗΣ
ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΣ
ΣΑΤΖΑΚΗΣ---ΚΟΓΙΟΣ
ΠΟΥΣΙΝΗΣ
ΜΟΥΓΙΟΣ
ΣΑΜΣΟΥΡΗΣ
ΠΡΟΙΚΟΣ
ΡΑΤΣΙΤΣΚΑΣ Δ.---ΡΑΤΣΙΤΣΚΑΣ Γ.
ΑΜΠΑΡΗΣ
ΝΑΝΟΣ
ΑΤΖΟΣ

ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ
ΚΑΝΙΕΜΠΑ










































"ΚΥΡΙΕΣ ΜΟΥ, ΕΧΩ ΚΑΙ ΧΡΥΣΟ ΠΟΥΚΑΜΙΣΟ".


 «Κυρίες μου, έχω και χρυσό πουκάμισο»Προσέλαβε 15 χρυσοχόους και τους έβαλε να δουλεύουν 16 ώρες την ημέρα, επί δύο εβδομάδες για να του φτιάξουν αυτό το… αριστούργημα του κιτς: ένα πουκάμισο κατασκευασμένο εξ’ ολοκλήρου από χρυσάφι!
Ο Ινδός Ντάτα Πούγκε, 32 ετών, θέλησε να αποκτήσει αυτό το ξεχωριστό πουκάμισο για να προσελκύσει την προσοχή των γυναικών, οι οποίες τον αγνοούσαν επιδεικτικά.
Ο ίδιος λέει ότι το χρυσό πουκάμισο ήταν το όνειρό του και συμπληρώνει: «Ξέρω ότι δεν είμαι ο πιο ωραίος άνδρας στον κόσμο, αλλά επίσης ξέρω ότι καμία γυναίκα δεν μπορεί να μείνει ασυγκίνητη από ένα ολόχρυσο πουκάμισο».
Τι να πούμε κύριε Πούγκε; Αν κρίνουμε από τη δήλωσή σας, κάτι ήξεραν οι γυναίκες που σας απέφευγαν.



ΠΗΓΗ...http://troktiko.eu

ΤΑ "ΙΕΡΑ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙΑ" ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ.


Λευκάδα: Αναβιώνει το έθιμο των ιερών πορτοκαλιών
Η πλούσια σε έθιμα ελληνική παράδοση, γιορτάζει με διαφορετικό τρόπο τα Φώτα σε κάθε γωνιά της χώρας.
Έθιμα που χάνονται στα βάθη του χρόνου και που, έχοντας συνυφανθεί με την αρχαία και τη νέα θρησκεία των Ελλήνων, παρουσιάζουν ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα.
Στην Λευκάδα, οι πιστοί συγκεντρώνονται πλάι στην θάλασσα και ο ιερέας ρίχνει το σταυρό στο νερό, όπως συμβαίνει σε πολλές περιοχές της χώρας. Όμως στη Λευκάδα, μαζί με το σταυρό, ρίχνουν στη θάλασσα και ένα μάτσο πορτοκάλια δεμένα μεταξύ τους με σκοινί. Στη συνέχεια, τα ευλογημένα αυτά πορτοκάλια, κρεμιούνται πλάι στα εικονίσματα των εκκλησιών.




ΠΗΓΗ...http://www.newsbomb.gr

Ο Θ. ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΛΟΓΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ.



Μετά από την ολοκλήρωση της διαδικασίας και την εκλογή του Απόστολου Τζιτζικώστα στη θέση του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, ο Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας κ. Θεόδωρος Θεοδωρίδης προέβη στην ακόλουθη δήλωση: 

«Η ανάδειξη στην ηγεσία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας του Απόστολου Τζιτζικώστα σηματοδοτεί το ξεκίνημα μίας νέας εποχής για την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση.  Η εκλογή του νέου Περιφερειάρχη συνεκτιμά την ανανέωση προσώπων αλλά και την υιοθέτηση της αντίληψης ότι η Περιφέρεια είναι μια Δύναμη που απαιτεί την τρέχουσα περίοδο της κρίσης ένα διαφορετικό βηματισμό στον πολιτικό σχεδιασμό για την ανάπτυξη.
Η παρουσία του είναι πολλαπλά θετική και ελπιδοφόρα γιατί εγγυάται την ενότητα της Παράταξης,  έχει την εμπειρία του Ελληνικού Κοινοβουλίου και την απαιτούμενη επιστημονική προετοιμασία και γιατί ως νέος διαθέτει το τεκμήριο της νεωτερικότητας που τόσο έχει ανάγκη η Περιφέρεια και η Χώρα σήμερα. Είναι έτοιμος με λίγα λόγια να υιοθετήσει νέες μεθόδους δημοκρατικής διακυβέρνησης, να καταστήσει την Εκτελεστική Επιτροπή μια Κυβέρνηση της Περιφέρειας και να οδηγήσει την Κεντρική Μακεδονία και την πραγματική οικονομία της σε τροχιά ανάπτυξης. Το μέλλον μας ενώνει. 

Θερμά συγχαρητήρια στον Απόστολο Τζιτζικώστα. Από αύριο πρέπει όλοι μαζί να σηκώσουμε τα μανίκια και να εργαστούμε, σε μία κρίσιμη και αποφασιστική για το μέλλον της Κεντρικής Μακεδονίας χρονική συγκυρία». 

KΥΠΡΟΣ: ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΣΟΒΑΡΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΕΝΟΣ ΑΛΑΖΟΝΙΚΟΥ ΧΑΣΤΟΥΚΙΟΥ


Eνα βίντεο ντοκουμέντο για το πως λειτουργούν τα συντεταγμένα κράτη, ακόμα και αν είναι μικρά και ακρωτηριασμένα, όπως συμβαίνει με την Κύπρο μπορείτε να δείτε εν συνεχεία.

Απεικονίζει τα όσα διαδραματίστηκαν τα ξημερώματα της 29ης Δεκεμβρίου στο αεροδρόμιο της Λάρνακας, όταν η πρέσβειρα της Αιγύπτου χαστούκισε μια αστυνομικό επειδή της είπε ότι πρέπει να υποβληθεί σε έλεγχο ασφαλείας.

Η πρέσβειρα της Αιγύπτου στην Κύπρο Μένα Μαχρούς Μπακχούμ μετέβη το απόγευμα του Σαββάτου στο αεροδρόμιο για να συνοδεύσει μέλη της οικογένειάς της, που θα αναχωρούσαν για τη χώρα τους. 
Επέμενε, ωστόσο, να εισέλθει στην αίθουσα αναχώρησης των επιβατών και όταν οι αστυνομικοί της εξήγησαν πως κάτι τέτοιο απαγορευόταν, χωρίς να περάσει από έλεγχο και αυτή ως απάντηση τους έβρισε και χειροδίκησε σε βάρος της γυναίκας αστυνομικού η οποία δεν την αγγίζει καν!

Προφανώς νομίζει ότι έχει να κάνει με Μαμελούκους ή πιθανότατα με Έλληνες κρατικούς αξιωματούχους, αφού δεν μπορούμε να φανταστούμε ότι στην Ελλάδα μπορούν κάποιον ανώτατο ξένο ςξιωματούχο να τον πάνε ... "καροτσάκι" οι αστυνομικοί επειδή έκανε κάποιο αδίκημα.

Να θυμήσουμε τον σκύλο του Αμερικανού πρεσβευτή που είχε κατουρήσει στο γραφείο του Θ.Πάγκαλου, όταν αυτός ήταν ΥΠΕΞ (ο ίδιο το έχει πει) και πολλά άλλα επεισόδια με πρωτγωνιστές ξένους διπλωμάτες ειδικά της αμερικανικής πρεσβείας, με κορυφαίο την διαφυγή των υπευθύνων των υποκλοπών από την αμερικανική πρεσβεία και πάλι.

Συγκεκριμένα η τηλεόραση του «Sigma» προέβαλε το βράδυ της Πέμπτης το βίντεο όπου φαίνεται ξεκάθαρα το χαστούκι που έδωσε η πρέσβειρα της Αιγύπτου στην Κύπρο (η κυρία με το ροζ ταγέρ) στην αστυνομικό, αλλά και η αντίδραση των Κύπριων.

Η πρέσβειρα ήθελε να περάσει μαζί με τους συγγενείς της μέχρι την αίθουσα αναχωρήσεων και της υποδείχθηκε ότι πρέπει να υποβληθεί σε έλεγχο ασφάλειας.

Η πρέσβειρα αντέδρασε και μάλιστα παρενέβη ένας εκ των συνοδών της με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένα μικροεπεισόδια με την Αστυνομία. Η πρέσβειρα φαίνεται να επιμένει να προχωρήσει στην αίθουσα αναχωρήσεων.

Η γυναίκα αστυνομικός τής υποδεικνύει εκ νέου ότι δεν μπορεί να περάσει και εκεί τη χαστουκίζει στο πρόσωπο. Τότε επεμβαίνουν οι αστυνομικοί και την απομακρύνουν, ενώ η ίδια συνεχίζει να φωνάζει και να αντιδρά.

Σημειώνεται ότι το υπουργείο Εξωτερικών της Κύπρου με ανακοίνωσή του στήριξε απόλυτα την γυναίκα αστυνομικό. Συγκεκριμένα υπενθυμίζει ότι "Με βάση απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, η οποία βασίζεται σε σχετικούς κανονισμούς της ΕΕ τους οποίους η Κυπριακή Δημοκρατία έχει υποχρέωση να εφαρμόζει, μόνο μικρός και συγκεκριμένος αριθμός κρατικών επισήμων και άλλων προσωπικοτήτων, στους οποίους δεν συμπεριλαμβάνονται Αρχηγοί Διπλωματικών Αποστολών, δεν υπόκεινται σε έλεγχο ασφαλείας στα κυπριακά αεροδρόμια".




ΠΗΓΗ...defencenet.gr

ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ: Η ΚΑΘΙΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ, ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΗΣ ΚΑΙ Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΑΓΙΑΣΜΟΣ


1Με την εορτή των Θεοφανείων ολοκληρώνεται ένας πλούσιος λατρευτικός κύκλος που η Εκκλησία μας τον ονόμασε «Άγιο Δωδεκαήμερο». Τα γεγονότα που εορτάζονται είναι η κατά σάρκα Γέννηση (25 Δεκεμβρίου), η Περιτομή (1 Ιανουαρίου) και η Βάπτιση (6 Ιανουαρίου) του Χριστού (Ματθ. 2ο και 3ο κεφ.)

Αρχικά οι γιορτές του Δωδεκαημέρου ήταν μία, τα Θεοφάνεια, η οποία είναι η παλαιότερη Δεσποτική εορτή και από τον 4ο αιώνα αρχίζουν και υπάρχουν περιπτώσεις χωριστού εορτασμού των εορτών  Χριστουγέννων και των Θεοφανείων όπως μας πληροφορούν ο Μ. Βασίλειος και ο Γρηγόριος ο Θεολόγος.  
Για τις εορτές και τις λατρευτικές τελετές των εορτών των δύο πρώτων αιώνων και για τον λόγο και τον ορισμό σε συγκεκριμένη ημέρα των εορτών μας πληροφορούν ο Ιγνάτιος Αντιοχείας, ο Κλήμης Ρώμης και άλλοι χριστιανοί συγγραφείς του 2ου και 3ου αιώνα. Σ’ αυτά, λοιπόν, τα κείμενα φαίνεται ότι οι Χριστιανοί γιόρτασαν την ίδια μέρα Χριστούγεννα και Θεοφάνεια καλύπτοντας, κυρίως, τρεις γιορτές που είναι α) η φανέρωση του Θεού ως βρέφους στους ανθρώπους γενικά, β) η φανέρωση του Θεού στους Μάγους ειδικά και γ) η φανέρωση της Αγίας Τριάδος στον Ιορδάνη.

Από τον 4ο αιώνα όμως και μετά η Εκκλησία αποφασίζει να χωρισθούν οι εορτές για να δώσει θρησκευτικό και σωτηριολογικό περιεχόμενο και να αντιταχθεί στις δυο μεγάλες ειδωλολατρικές που ήταν στην μεν Δύση ο Θεός-Ήλιος στην δε Ανατολή οι Επιφάνειες. Η προέλευση, πιθανότατα, είναι εξωβιβλική: είναι γνωστό, ότι αιγύπτιοι λάτρεις ενός μυστηριακού θρησκεύματος εόρταζαν την εμφάνιση του Χρόνου ή Κρόνου μέσα από τα νερά του Νείλου στις 6 Ιανουαρίου. Αυτή ήταν μια από τις πολλές ειδωλολατρικές «Επιφάνειες». Είναι φανερό ότι οι Χριστιανοί ξεκίνησαν στην Αίγυπτο να δίνουν τη δική τους απάντηση για το ποια είναι η πραγματική «Επιφάνεια» του Θεού μέσα από τα νερά: αυτή του βαπτιζομένου Ιησού.

Με το παράδειγμά Του και την εντολή Του αργότερα για βάπτιση των πιστευόντων όχι μόνο πλέον «εν ύδατι» (όπως στην θρησκευτική πρακτική πολλών ανατολικομεσογειακών θρησκειών, όπου το λιγοστό νερό θεωρείται πάντα θεόσταλτο καθαρτήριο), αλλά και «εν Πνεύματι», ο Χριστός αναδείκνυε τη μοναδική ιστορική «Επιφάνεια» του Θεού σε μια ιστορία ευθύγραμμη, που δεν επαναλαμβάνεται. Αντίθετα, η «Επιφάνεια» των νερών ή του θεού-Ηλίου (solis invicti) στη Δύση, κατά το χειμερινό ηλιοστάσιο, ήταν η αποθέωση της κυκλικής φυσικής ροής του κόσμου.

Στη Ρώμη είχε αρχίσει από τις πρώτες δεκαετίες του 4ου αιώνα (περί το 330-340) ο εορτασμός των Χριστουγέννων ως απάντηση στα ειδωλολατρικά Βρουμάλια ή Σατουρνάλια, που ήταν η λατρεία του αναγεννώμενου Ηλίου, όταν (περισσότερο εμφανώς στα βορειότερα κλίματα) άρχιζε να ξαναμεγαλώνει η μέρα, μετά το χειμερινό ηλιοστάσιο. Οι Χριστιανοί στη λατρεία του «ξαναγεννημένου Ήλιου» του φυσικού κύκλου, απαντούσαν με τη γέννηση του «νοητού Ηλίου της Δικαιοσύνης». Περί το 375 άρχισαν να εορτάζονται τα Χριστούγεννα και στη Συρία και το 386 ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος, πρεσβύτερος στην Αντιόχεια, εξέφρασε στο Λόγο του «Εις την γενέθλιον ημέρα του Σωτήρος» τη χαρά του, που επιτέλους η 25η Δεκεμβρίου μπήκε επίσημα στο εορτολόγιο της πόλης. Μέχρι το 432 η εορτή είχε φθάσει και στην Αλεξάνδρεια.

Εκτός της κύριας ονομασίας της εορτής, ο κόσμος γνωρίζει την Βάπτιση του Κυρίου μας ως εορτή των Θεοφανείων ή των Φώτων. Το γνωστό σε όλους μας απολυτίκιο της Εορτής περιγράφει ακριβώς και δικαιολογεί τις δύο αυτές ονομασίες. Σας το παραθέτουμε σε μετάφραση:

«Όταν βαπτιζόσουν στον Ιορδάνη, Κύριε, φανερώθηκε η προσκύνηση της Τριάδας, η φωνή του Πατέρα το επικύρωνε, καθώς σε ονόμαζε Υιό αγαπητό. Και το Πνεύμα με μορφή περιστεριού βεβαίωνε την αλήθεια του Λόγου. Δόξα σε Εσένα, Χριστέ Θεέ, που φανερώθηκες και φώτισες τον κόσμο» (Απολυτίκιο Θεοφανείων «Εν Ιορδάνη βαπτιζομένου σου, Κύριε...»).

Άρα, λοιπόν, ονομάζεται Θεοφάνεια επειδή η Αγία Τριάδα γίνεται αντιληπτή από τον άνθρωπο με τα αισθητήρια όργανά του, δηλ. με τα μάτια και τα αυτιά του. Και ονομάζεται Φώτα επειδή, όπως λέει στο τέλος το Απολυτίκιο της Εορτής, ήλθε ο Χριστός για να φωτίσει τον κόσμο, μπολιάζοντάς τον και πνευματικά δια του Βαπτίσματος και του Χρίσματος. Την παραμονή των Θεοφανείων, την νύκτα γίνονταν οι βαπτίσεις των Κατηχουμένων χριστιανών έτσι ώστε την επομένη ημέρα των Θεοφανείων οι νεοφώτιστοι να κοινωνήσουν. Πηγαίνοντας προς το Βαπτιστήριο, κρατούσαν στα χέρια τους λαμπάδες συμβολίζοντας τον φωτισμό της ψυχής. Εξ αιτίας όλων αυτών των λαμπάδων και του φωτός η εορτή ονομάσθηκε και Φώτα.

Γνωρίζουμε όλοι μας το ιστορικό γεγονός της Βαπτίσεως έτσι όπως το περιγράφει ο Ευαγγελιστής Ματθαίος στο 3ο κεφάλαιο του Ευαγγελίου του (στιχ. 13-17). Ο Χριστός βαπτίσθηκε για τους εξής λόγους, όπως μας τους παραθέτει ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός:

1ον Για να καθαρίσει από την αμαρτία το ανθρώπινο σώμα ολόκληρης της ανθρωπότητας αλλά και του καθενός μας προσωπικά.

2ον Για να συντρίψει τα κεφάλια των δρακόντων που έμεναν στο νερό, όπως πίστευαν οι αρχαίοι πολιτισμοί.

3ον Για να πνίξει στο νερό πάθη και αδυναμίες, επειδή οι Εβραίοι πίστευαν στην καταστρεπτική ιδιότητα του νερού.

4ον Για να αγιάσει και να ευλογήσει τον Ιωάννη τον Πρόδρομο και Βαπτιστή.

5ον Για να εκπληρώσει τον εβραϊκό Νόμο που όριζε ότι ο Μεσσίας έπρεπε να αρχίσει την δημόσια δράση του με βάπτισμα.

6ον Για να αποκαλύψει στους ανθρώπους το μυστήριο της Αγίας Τριάδος.

7ον Για να εισαγάγει στην Εκκλησία τον τύπο του Βαπτίσματος.


Η σημασία του Ιορδάνη ποταμού

Αυτές τις ημέρες ακούμε στίχους από τους Ψαλμούς του Δαβίδ που λένε «ο Ιορδάνης εστράφη εις τα οπίσω», ένα γεγονός που συνέβη κατά την Βάπτιση του Κυρίου μας όταν και ανεστράφη η ροή του ποταμού. Ο ποταμός Ιορδάνης ξεκινάει από δύο πηγές, την Ιόρ και την Δάν. Αυτά τα δύο μικρά ποτάμια ενώνονται και σχηματίζουν τον Ιορδάνη που χύνεται τελικά στην Νεκρά Θάλασσα. Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος μας αναφέρει πως ο Ιορδάνης ποταμός συμβολίζει την απαρχή του ανθρωπίνου γένους από τον Αδάμ και την Εύα (Ιορ και Δαν). Η πορεία τους οδηγεί προς την νέκρωση που συμβολίζεται με την Νεκρά Θάλασσα. Ήλθε όμως ο Χριστός και με την Βάπτισή του ανέστρεψε τη ροή του ποταμού και των ανθρώπων που πλέον δεν τρέχουν προς τον θάνατο, αλλά προς την αφθαρσία και την αιωνιότητα.


Ο Μέγας Αγιασμός

Σ’ ότι αφορά τον Αγιασμό υπάρχουν κάποιες παρανοήσεις ή λαθεμένες ευλαβείς παραδόσεις και γι’ αυτό κρίνουμε σκόπιμο προς άρση των παρεξηγήσεων να παρουσιασθεί η ορθή διδασκαλία περί του Αγιασμού.

1. Κατ’ αρχήν είναι λάθος η διάκριση του Αγιασμού που τελείται την 5η και 6η Ιανουαρίου σε Μικρό και Μεγάλο Αγιασμό. Και τις δύο ημέρες τελείται ο Μεγάλος Αγιασμός και το Τυπικό της Εκκλησίας μας ορίζει την τέλεση Μεγάλου Αγιασμού μόνο κατ’ αυτές τις δύο ημέρες. Μικρός Αγιασμός ονομάζεται ο αγιασμός της πρώτης κάθε μήνα και σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση τελείται. Η τέλεση του Μεγάλου Αγιασμού και την παραμονή των Θεοφανείων είναι νεότερη συνήθεια με μοναδικό σκοπό την εξυπηρέτηση των πιστών σε αγροτικές και απομακρυσμένες περιοχές.

2. Ο Μέγας Αγιασμός μπορεί να φυλάσσεται στα σπίτια στο εικονοστάσι, όπως αναφέρει και το κείμενο των ευχών της Ακολουθίας «για να τον έχουν όλοι όσοι τον λαμβάνουν προς θεραπεία των παθών, προς αγιασμό των σπιτιών και για οποιαδήποτε πνευματική ωφέλεια». Το ίδιο αναφέρει και ο Ιωάννης  ο Χρυσόστομος στον Λόγο του για την εορτή των Θεοφανείων.

3. Δεν νηστεύουμε την παραμονή των Θεοφανείων για να πιούμε τον Μεγάλο Αγιασμό. Δεν μαρτυρείται πουθενά αυτό από την παράδοση και την πράξη της Εκκλησίας μας. Άλλωστε, αυτό αποδεικνύεται ότι ο Αγιασμός και των δύο ημερών είναι ο ίδιος αλλά ο πιστός δεν νηστεύει την παραμονή της 5ης Ιανουαρίου. Η νηστεία αφορούσε τον ομαδικό βαπτισμό που γινόταν την νύκτα της 5ης Ιανουαρίου όπου νήστευε όλη η Εκκλησία για να υποδεχθεί τους νεοφωτίστους, οι οποίοι κοινωνούσαν στα Θεοφάνεια.

4. Σε καμία περίπτωση ο Μέγας Αγιασμός δεν συγκρίνεται με την Θεία Κοινωνία και δεν μπορεί να την υποκαταστήσει, διότι η Θεία Κοινωνία είναι το Σώμα και το Αίμα του Χριστού και ο Μέγας Αγιασμός είναι αγιασμένο νερό. Πρωταρχικός σκοπός των Χριστιανών την ημέρα των Θεοφανείων πρέπει να είναι πρώτα να κοινωνήσουν και έπειτα να πάρουν τον Αγιασμό.

Η Εκκλησία μας προσφέρει τον Μεγάλο Αγιασμό στους χριστιανούς έτσι ώστε ο πιστός να χαριτώνεται, να αγιάζεται και να παίρνει δύναμη στον πνευματικό του αγώνα. Απαιτείται, όμως, από όλους μας, κληρικούς και λαϊκούς, προσοχή στην τήρηση και στην ερμηνεία των Ιερών Παραδόσεων ούτως ώστε να αποφεύγονται παρερμηνείες και παρεξηγήσεις.


του Αρχιμ. Ειρηναίου Λαφτσή, Πρωτοσύγκελλου Ι.Μ. Αλεξανδρουπόλεως

ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ...