Καλώς ήρθατε στον ιστότοπο του ιστορικού μας χωριού, όπου μπορείτε να δείτε άρθρα, που αφορούν όλες τις εκφάνσεις του κοινωνικού γίγνεσθαι. Περιπλανηθείτε στις αναρτήσεις μας για να ταξιδέψετε σε μια πλούσια ποικιλία θεμάτων που ετοιμάζουμε με μεράκι και αγάπη για τον ευλογημένο μας τόπο.

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΜΕ ΤΟ GOOGLE MAPS

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΜΕ ΤΟ GOOGLE MAPS
Κλίκ στην εικόνα

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

Ι.Μ Αγίου Ιλαριωνος

Ιερός Ναός Αγίου Ιλαρίωνος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άποψη του χωριού.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άποψη πλατείας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Το μνημείο των ηρώων.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Νερόμυλος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πετροντούβαρο.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Σοκάκι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Ι.Μ Αγίου Ιλαρίωνος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Καταρράκτης.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Αγία Παρασκευή.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Φράγμα.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

"Μπιτσκία".

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης .

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χορευτικός σύλλογος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εκκλησία - κοινότητα.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Το μνημείο των ηρώων.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άνοιξη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

Πέμπτη 1 Ιουνίου 2017

Πραγματοποίηση Επιχειρησιακής άσκησης στα πλαίσια Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης «ΣΩΣΤΡΑΤΟΣ»


Πραγματοποίηση Επιχειρησιακής άσκησης στα πλαίσια Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης «ΣΩΣΤΡΑΤΟΣ»
Η Νοσοκομειακή Μονάδα Έδεσσας του Γ.Ν. Πέλλας, έχει επιλεγεί από το Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων Υγείας (Ε.Κ.ΕΠ.Υ), προκειμένου να πραγματοποιήσει σε συνεργασία με εμπλεκόμενους Φορείς και Υπηρεσίες, επιχειρησιακή άσκηση ετοιμότητας την 7 Ιουνίου 2017 και συγκεκριμένα για την αντιμετώπιση εκδήλωσης ισχυρού σεισμού στην Περιοχή της Έδεσσας.
Για την πραγματοποίηση της άσκησης έχει δεσμευτεί όλος ο χώρος που βρίσκεται δεξιά από την Κεντρική Είσοδο του Νοσοκομείου.
Ως εκ τούτου από 6-6-2017 ως 7-6-2017 η κίνηση των οχημάτων, τόσο κατά την είσοδο όσο και κατά την έξοδό τους από το Νοσοκομείο, θα γίνεται αποκλειστικά από τη διαδρομή που βρίσκεται αριστερά μετά την κεντρική είσοδο, με μόνη εξαίρεση την κίνηση των ασθενοφόρων του ΕΚΑΒ και λοιπών οχημάτων που κατευθύνονται προς το Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών.
Ευχαριστούμε για την κατανόηση.




                                                                       Εκ της Διοικήσεως

Αν. Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας : «Παρακολουθούμε και επεμβαίνουμε για την καταγραφή των ζημιών και την αποζημίωση των πληγέντων παραγωγών της Πέλλας»


Αν. Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας Αθηνά Αθανασιάδου – Αηδονά: «Παρακολουθούμε και επεμβαίνουμε για την καταγραφή των ζημιών και την αποζημίωση των πληγέντων παραγωγών της Πέλλας»



Μετά τις πρόσφατες έντονες βροχοπτώσεις σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Πέλλας δόθηκε εντολή από την Αν. Αντιπεριφερειάρχη Πέλλας Αθηνά Αθανασιάδου –Αηδονά για επιτόπιους ελέγχους από τους γεωπόνους της αρμόδιας υπηρεσίας.

Συγκεκριμένα, την Τρίτη, 30 Μαΐου 2017 πραγματοποιήθηκε επίσκεψη του γεωπόνου της Δ/νσης Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής Πέλλας  Σ. Μαρνασίδη, συνοδεία του Αντιδημάρχου Αλμωπίας Σ. Αβραμίκα και του γεωπόνου του οικείου Δήμου Π. Λαμπρίδη στα αγροκτήματα Σαρακηνών, Μεγαπλατάνου, Πολυκάρπης, Λουτρακίου, Όρμας, Φιλώτειας και Ίδας του Δήμου Αλμωπίας.

Πρόκειται για περιοχές που δεν είχαν ζημιωθεί σημαντικά από τον παγετό της προηγούμενης περιόδου. Κατά την αυτοψία που έγινε σε διάφορα αγροτεμάχια παρουσία των παραγωγών, διαπιστώθηκε ότι οι έντονες βροχοπτώσεις των τελευταίων ημερών του Μαΐου κατέστρεψαν τους καρπούς των κυριοτέρων παραγωγικών ποικιλιών, καθιστώντας τους μη εμπορεύσιμους.

Συγκεκριμένα, οι καρποί της ποικιλίας «Τσολακέϊκο» που καταλαμβάνει μεγάλες εκτάσεις φυτεύσεων την τελευταία 15 ετία και τη φετινή χρονιά είχε υψηλό ποσοστό καρπόδεσης και μεγάλη παραγωγή, εμφάνισαν κατά την ωρίμανση σχίσιμο πλησίον του ποδίσκου και στην κορυφή τους και μαλάκωμα, σε ποσοστό 80-100%. Το ίδιο φαινόμενο παρατηρήθηκε σε όλες τις μεγαλόκαρπες ποικιλίες μέσης εποχής ωρίμανσης όπως οι «Giant Red», «Black Star», «Μπακιρτζέϊκα», «Φεροβία» αλλά και σε άλλες ποικιλίες όπως «crystalina», «Lapins» κ.α. Στις πρώϊμες ποικιλίες οι οποίες δεν συγκομίστηκαν λόγω της κακοκαιρίας, διαπιστώθηκε επίσης ολική καταστροφή των καρπών.

Επιπλέον, η διαλογή των καρπών στα διαλογητήρια είναι δύσκολη καθώς αυτοί εμφανίζουν και μετασυλλεκτικά προβλήματα με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η διάθεση του προϊόντος. Τα ίδια προβλήματα υπάρχουν και στις υπόλοιπες πεδινές περιοχές με κερασοκαλλιέργεια του δήμου Αλμωπίας, με αποτέλεσμα, μετά και τις ζημιές από παγετό στα ημιορεινά και ορεινά, η απομένουσα παραγωγή που θα παραχθεί αποκλειστικά από ποικιλίες όψιμης ωρίμανσης, να εκτιμάται σε 10-20% της δυναμικότητας του δήμου.


Μετά την αυτοψία των στελεχών της Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας & Κτηνιατρικής η Αν. Αντιπεριφερειάρχης κυρία Αηδονά απέστειλε επιστολή στον ΕΛΓΑ για τις ενέργειες του Οργανισμού προς άμεση καταγραφή και αποζημίωση των παραγωγών.

Αν. Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας Αθηνά Αθανασιάδου – Αηδονά: “Καλή επιτυχία στους υποψηφίους που συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις”


Αν. Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας Αθηνά Αθανασιάδου – Αηδονά: “Καλή επιτυχία στους υποψηφίους που συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις”


Καθ' ότι σε λίγες ημέρες χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις, η Αν. Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας Αθηνά Αθανασιάδου – Αηδονά, με μήνυμά της εύχεται σε όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες καλή επιτυχία.

Επίσης, η κυρία Αηδονά, σε επικοινωνία που είχε με τον Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πέλλας Κωνσταντίνο Κούγκα ενημερώθηκε εκτενέστερα για την προετοιμασία των διαδικασιών, ώστε, όλα να κυλήσουν ομαλά το διάστημα των εξετάσεων.  Η κυρία Αν. Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας τόνισε ότι οι υπηρεσίες της Περιφερειακής Ενότητας Πέλλας παραμένουν σε ετοιμότητα για να συνδράμουν στην πραγματοποίηση των εξετάσεων εάν αυτό ζητηθεί.

Σε σύντομο μήνυμά της, η Αν. Αντιπεριφερειάρχης κυρία Αηδονά αναφέρει:

“Τις επόμενες ημέρες ξεκινάει η επίπονη διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων, με τους μαθητές και τις μαθήτριες της Πέλλας να συμμετέχουν σε αυτές, προσπαθώντας να τελειώσουν επιτυχώς τις γραπτές δοκιμασίες και να πετύχουν τους προσωπικούς τους στόχους. Είναι μια περίοδος κατά τη διάρκεια της οποίας κυρίως τα παιδιά, αλλά και οι γονείς και οι καθηγητές που τους στήριξαν όλη τη χρονιά, αγωνιούν και ελπίζουν για τη θετική έκβαση του “αγώνα” που έχουν δώσει όλοι μαζί το προηγούμενο διάστημα. Μέσα από σκληρή και διαρκή προσπάθεια οι στόχοι επιτυγχάνονται και οι κόποι ανταμείβονται. Εύχομαι σε όλους τους μαθητές και σε όλες τις μαθήτριες καλή επιτυχία”.                    

" Ασφαλιστικά & Φορολογικά Αγροτών- ΕΦΚΑ και αλλοδαποί εργάτες γης - Απασχόληση με εργόσημα και ΑΠΔ" Ημερίδα από τον Α.Φ.Ο.Σ. Αλμωπίας «Η ΕΝΩΣΗ»


     Ο Α.Φ.Ο.Σ. Αλμωπίας «Η ΕΝΩΣΗ» καλεί τα μέλη του Συνεταιρισμού και της Ομάδας Παραγωγών σε Ημερίδα που θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 06-06-2017 ώρα 6μ.μ. στα γραφεία του Συνεταιρισμού στο 1ο χιλ. Αριδαίας – Τσακώνων , για ενημέρωση στα παρακάτω θέματα :

·         Ασφαλιστικά & Φορολογικά Αγροτών
·         ΕΦΚΑ και αλλοδαποί εργάτες γης
·          Απασχόληση με εργόσημα και ΑΠΔ

     Ομιλητής ο κ. Στογιαννίδης Ιωάννης
     ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΣ.

·         Μέτρο 10.1.08 
  Εφαρμογή της μεθόδου σεξουαλικής σεξουαλικής σύγχυσης των μικρολεπιδοπτέρων (Κομφούζιο).
·         Μέτρο
"Μείωση της ρύπανσης νερού από γεωργική δραστηριότητα» ή αλλιώς το γνωστό σε όλους τους παραγωγούς Πρόγραμμα Νιτρορύπανσης ".
·         Σχέδια Βελτίωσης

Ομιλητής ο κ. Γραμματικού Ευάγγελος
ΓΕΩΠΟΝΟΣ




                                                                                            Για τον
                                                                                  Α.Φ.Ο.Σ. Αλμωπίας
                                                                                                Ο
                                                                                          Πρόεδρος

                                                                               Μπερμπέρης Παντελής

Ίδρυση Επώνυμης Έδρας Ποντιακών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης


Αν. Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας Αθηνά Αθανασιάδου – Αηδονά:
«Η διαχρονική συμβολή του Ποντιακού Ελληνισμού στην ανάπτυξη του Τόπου επισφραγίζεται με την ίδρυση Επώνυμης Έδρας Ποντιακών Σπουδών στο Α.Π.Θ.»

Στην εκδήλωση εγκαινίων της ίδρυσης Επώνυμης Έδρας Ποντιακών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης παραβρέθηκε η Αν. Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας Αθηνά Αθανασιάδου – Αηδονά, εκπροσωπώντας και τον Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο Τζιτζικώστα.

Η κυρία Αηδονά σε δήλωσή της τόνισε τη συμβολή του Ποντιακού Ελληνισμού σε πολλούς τομείς της οικονομικής δραστηριότητας και του πολιτισμού και συνεχάρη όλους τους συντελεστές για την ιδέα ίδρυσης  της πανεπιστημιακής έδρας καθώς και για την υλοποίηση αυτής.

Ακολουθεί η δήλωση της Αν. Αντιπεριφερειάρχη κυρίας Αηδονά:

«Νιώθω ιδιαίτερη τιμή που παραβρέθηκα στην αίθουσα τελετών του Α.Π.Θ., εκπροσωπώντας την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, σ’ αυτήν την ιστορική στιγμή των εγκαινίων ίδρυσης Επώνυμης Έδρας Ποντιακών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Μετέφερα τους θερμούς χαιρετισμούς του Περιφερειάρχη κ. Απόστολου Τζιτζικώστα ο οποίος δεν κατέστη δυνατό να παραβρεθεί, αλλά παρακολουθεί στενά όλα τα δρώμενα που αφορούν τις διεκδικήσεις και την προβολή των θεμάτων του Ποντιακού Ελληνισμού.  

Μοιράστηκα με τους παρευρισκόμενους τη χαρά και την ικανοποίηση της δικαίωσης ενός αιτήματος όχι μόνο των Ποντιακών Σωματείων, αλλά όλων όσων γνωρίζουν τη σπουδαιότητα και τη σημασία που έχει η διάσωση, η έρευνα και η ανάπτυξη του ποντιακού πολιτισμού για την Ελλάδα και την παγκόσμια κοινότητα.  

Η δημιουργία της έδρας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης δημιουργεί μία νέα προοπτική για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Με τη λειτουργία της νέας έδρας, αναδεικνύεται ο σημαντικός αναπτυξιακός ρόλος της Περιφέρειας για την Νοτιανατολική Ευρώπη και τα Βαλκάνια, αντλώντας από την ιστορική και διαχρονική συμβολή του Ποντιακού Ελληνισμού στο εμπόριο, στις τέχνες και στα γράμματα. 

Ο Πόντος υπήρξε από την αρχαιότητα σπουδαίο διαμετακομιστικό κέντρο για τα περιζήτητα προϊόντα της Ανατολής τα οποία, από τον Εύξεινο Πόντο, μεταφέρονταν στις αγορές της Δύσης. Επίσης, με τις εκατοντάδες των εκκλησιών, μοναστηριών, σχολείων, εργαστηρίων και σχολών του, υπήρξε σημαντικό κέντρο του πνεύματος και των επιστημών. Στην Ποντιακή διάλεκτο αναγνωρίζουμε την υψηλή παιδεία που καλλιεργήθηκε από τον Ποντιακό Ελληνισμό μέχρι την εποχή του βίαιου ξεριζωμού. Η νέα έδρα Ποντιακών σπουδών που εγκαινιάστηκε σήμερα, αναμένεται να έχει μία σημαντική συμβολή στην επιστημονική διερεύνηση και κεφαλαιοποίηση του σπουδαίου αυτού πολιτισμικού «θησαυρού».  

Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να εκφράσω τις θερμές ευχαριστίες μου σε όλους τους συντελεστές και στυλοβάτες που συμμετείχαν στην πρωτοβουλία ίδρυσης της Επώνυμης έδρας. Ιδιαίτερες ευχαριστίες οφείλουμε στον Ιβάν Σαββίδη, Πρόεδρο του ομώνυμου Φιλανθρωπικού Ιδρύματος,  που πρωτοστάτησε στην υλοποίηση της ιδέας. Επίσης, στη διοίκηση του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης που αγκάλιασε το εγχείρημα, δίνοντας πνοή και όραμα στον νέο θεσμό. 

Με την ευκαιρία, θα ήθελα να τονίσω ότι οι επιπτώσεις της οικονομικής ύφεσης δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως «άλλοθι» για την μη πραγματοποίηση καινοτόμων και ρηξικέλευθων έργων. Ιδιαίτερα σήμερα, που ο κόσμος βιώνει μία πραγματικότητα ραγδαίων κοινωνικο-πολιτικών εξελίξεων και αλλαγών, η ελληνική κοινωνία χρειάζεται να αναλάβει πρωτοβουλίες εξωστρέφειας, δημιουργώντας γέφυρες επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης με τη διεθνή κοινότητα. 

Ως Ελληνίδα και ως Πόντια εκφράζω την ευγνωμοσύνη μου και συγχαίρω τους εμπνευστές και δημιουργούς της νέας πανεπιστημιακής έδρας ενώ, παράλληλα, δηλώνω υπερήφανη που ο Ποντιακός Πολιτισμός κατέχει πλέον μία περίοπτη θέση στην Ελληνική Ακαδημαϊκή Κοινότητα».

Ευχαριστήριο από το Νηπιαγωγείο Προμάχων


   Οι μαθητές και το εκπαιδευτικό προσωπικό του νηπιαγωγείου Προμάχων ευχαριστούν θερμά  τον Διοικητή του Αστυνομικού τμήματος Αριδαίας κ.κ Γάκη Ευάγγελο, για την ενημέρωση που πραγματοποίησε στους μαθητές για θέματα κυκλοφοριακής αγωγής, στα πλαίσια των σχολικών δραστηριοτήτων αγωγής υγείας, έπειτα από πρόσκλησή μας.

"Η μοναξιά..." Κατερίνα Γώγου



Η μοναξιά...

δεν έχει το θλιμμένο χρώμα στα μάτια
της συννεφένιας γκόμενας.

Δεν περιφέρεται νωχελικά κι αόριστα
κουνώντας τα γοφιά της στις αίθουσες συναυλιών
και στα παγωμένα μουσεία.

Δεν είναι κίτρινα κάδρα παλαιών "καλών" καιρών
και ναφθαλίνη στα μπαούλα της γιαγιάς
μενεξελιές κορδέλες και ψάθινα πλατύγυρα.

Δεν ανοίγει τα πόδια της με πνιχτά γελάκια
βοιδίσο βλέμμα κοφτούς αναστεναγμούς
κι ασορτί εσώρουχα.

Η μοναξιά.
Έχει το χρώμα των Πακιστανών η μοναξιά
και μετριέται πιάτο-πιάτο
μαζί με τα κομμάτια τους
στον πάτο του φωταγωγού.

Στέκεται υπομονετικά όρθια στην ουρά
Μπουρνάζι - Αγ. Βαρβάρα - Κοκκινιά
Τούμπα - Σταυρούπολη - Καλαμαριά
Κάτω από όλους τους καιρούς
με ιδρωμένο κεφάλι.

Εκσπερματώνει ουρλιάζοντας κατεβάζει μ΄ αλυσίδες τα τζάμια
κάνει κατάληψη στα μέσα παραγωγής
βάζει μπουρλότο στην ιδιοχτησία
είναι επισκεπτήριο τις Κυριακές στις φυλακές
ίδιο βήμα στο προαύλιο ποινικοί κι επαναστάτες
πουλιέται κι αγοράζεται λεφτό λεφτό ανάσα ανάσα
στα σκλαβοπάζαρα της γής - εδώ κοντά είναι η Κοτζιά- 
ξυπνήστε πρωί.

Ξυπνήστε να τη δείτε.
Είναι πουτάνα στα παλιόσπιτα
το γερμανικό νούμερο στους φαντάρους
και τα τελευταία
ατελείωτα χιλιόμετρα ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ-ΚΕΝΤΡΟΝ
στα γαντζωμένα κρέατα από τη Βουλγαρία.

Κι όταν σφίγγει το αίμα της και δεν κρατάει άλλο
που ξεπουλάν τη φάρα της
χορεύει στα τραπέζια ξυπόλυτη ζεμπέκικο
κρατώντας στα μπλαβιασμένα χέρια της
ένα καλά ακονισμένο τσεκούρι.

Η μοναξιά
η μοναξιά μας λέω. Για τη δική μας λέω
είναι τσεκούρι στα χέρια μας
που πάνω από τα κεφάλια σας γυρίζει γυρίζει γυρίζει γυρίζει

Κατερίνα Γώγου.

Το δικό σου παιδί θα μαζέψει φράουλες;


Μία από τις μεγάλες χαρές που προσφέρει η ενασχόληση με τα ιδιαίτερα μαθήματα είναι η προσωπική σχέση με τον μαθητή, αν καταφέρεις να σε εμπιστευτεί. Το μεγάλο μειονέκτημα είναι η επαφή με κάποιους από τους γονείς.
Το κείμενο που ακολουθεί είναι η απάντηση σε μία μητέρα. Θεώρησα πως έπρεπε να της πω ότι το παιδί της, που είναι ήδη 18 ετών, δεν έχει την παραμικρή ιδέα για το τι συμβαίνει στην πραγματική ζωή και πως, κατά τη γνώμη μου, θα έπρεπε έστω και τώρα να το βοηθήσει να αντιληφθεί ορισμένα πράγματα. Με έναν πολύ αγενή τρόπο μου απάντησε πως το παιδί της προορίζεται για επιστήμονας και δεν έχει καμία ανάγκη να μάθει ταπεινές δουλειές. Όταν αναφερθήκαμε στις δουλειές του σπιτιού, μου είπε πως αυτές ήταν αποκλειστικά δική της αρμοδιότητα και τα παιδιά της θα έπρεπε να αφοσιωθούν στις σπουδές τους. Τέλειωσε τη μικρή της διάλεξη με το εξής: «Κι εσύ για να έχεις κάνει σπουδές, σημαίνει πως οι δικοί σου σε απάλλαξαν από όλα όσα θα σου αποσπούσαν την προσοχή. Το ίδιο κάνω για τα παιδιά μου. Δεν τα προορίζω να πάνε να μαζεύουν φράουλες με τους Πακιστανούς».
Καταλαβαίνετε πως η συνομιλία αυτή δεν πήγαινε καλά. Άλλη μία μητέρα που μεγαλώνει τα παιδιά της με φαντασιώσεις. Σκέφτηκα, όμως, να απαντήσω με αυτό το κείμενο, γιατί είναι πεποίθησή μου πως οι εμπειρίες του κάθε ανθρώπου είναι μαθήματα για όλους τους άλλους. Προσωπικά, γλίτωσα πολλές κακοτοπιές δίνοντας προσοχή στις εμπειρίες των άλλων.
Είμαι ακόμα λίγο θυμωμένη. Αλλά, ελπίζω στην ανοχή σας, καθώς αυτό δεν επηρεάζει το νόημα.

Λοιπόν, κυρία μου, λοιπές κυρίες και κύριοι,
 Θυμάμαι, πόσο καμάρωνα με τα μικρά μου ζυμαράκια, τα οποία φούρνιζε η νονά μου μαζί με τα υπέροχα ψωμιά της. Θυμάμαι τη μία ταλαίπωρη ντομάτα που μου έδινε η μάνα μου να ετοιμάσω, όταν έφτιαχνε γεμιστά. Ήταν η δική μου ντομάτα! Τώρα ξέρω ότι αυτά που έφτιαχνα τα έτρωγαν με το ζόρι, αλλά εγώ δεν έβλεπα την ώρα να μεγαλώσω και να φτιάχνω ψωμιά και γεμιστά σαν τα δικά τους! Και κάποτε χρειάστηκε να εργαστώ σε κουζίνα για να ζήσω.
Πριν ακόμα πάω στο Γυμνάσιο, ήξερα να ξεχωρίζω και να μαζεύω χόρτα, να φροντίζω τα κηπευτικά στον μικρό μας κήπο, να ξεχωρίζω τα φρέσκα θαλασσινά στην αγορά. Εκείνη την εποχή η μητέρα μου ήταν καμαριέρα σε ένα μικρό ξενοδοχείο. Όταν δεν είχα σχολείο, με έπαιρνε μαζί της και είδα τι ακριβώς έκανε για να έρθουν τα χρήματα στο σπίτι. Την βοηθούσα και μου άρεσε. Όχι πάντα.
Λίγο μεγαλύτερη, μάθαινα πώς να σφίγγω τις χαλαρωμένες βρύσες. Να αλλάζω τις καμένες λάμπες, να τρίβω και να βάφω κάγκελα και τοίχους. Μεγαλώνοντας, ξόδευα πολύ λιγότερα χρήματα επισκευάζοντας τις απλές βλάβες μόνη μου. Και όταν χρειαζόταν ειδικός, καταλάβαινα αν κάνει σωστά τη δουλειά του και δεν γινόμουν θύμα κανενός επιτήδειου.

Οι γονείς ήταν εργάτες. Ύστερα μικροαστοί, καθώς κάποια στιγμή απέκτησαν ένα μαγαζί, στο οποίο εργαζόμουν από 9 ετών. Ήξερα να ζυγίζω, να δίνω ρέστα, να συναλλάσσομαι με τους πελάτες. Πότε μου άρεσε και πότε έπληττα. Αλλά, όταν τα πράγματα αγρίεψαν κι έπρεπε να δουλέψω οπουδήποτε, είχα το θάρρος να παρουσιαστώ οπουδήποτε. Και τα κατάφερα ικανοποιητικά και επέζησα και έβγαλα χρήματα, ώστε να σπουδάσω με δική μου δαπάνη αυτό που λαχταρούσα και να κάνω πια τη δουλειά που μου αρέσει. Διότι τα πράγματα ήρθαν ανάποδα και η οικογένεια διαλύθηκε κι εγώ βρέθηκα ολομόναχη. Ποιος θα μπορούσε να το προβλέψει; Αμέσως μετά, οι γονείς μου πέθαναν, για διαφορετικούς λόγους μέσα στον ίδιο χρόνο. Χάθηκε ακόμα και η ψευδαίσθηση της οικογένειας. Τι είχε μείνει; Τα μαθήματα ζωής που είχα πάρει. Αντί να πέσω στα πατώματα, αξιοποίησα όλα όσα είχα μάθει από αυτούς που έκαναν λάθη καθοριστικά για τη ζωή μου και τα οποία με βοήθησαν να ανατρέψω όλα τα προγνωστικά! Ήμουν ικανή να εργαστώ οπουδήποτε. Μέσα στη μεγαλύτερη καταστροφή που μπορεί να βρει ένα δεκαεξάχρονο παιδί, ήξερα τον τρόπο να επιβιώσω έντιμα. Να κερδίζω 10 και να ξοδεύω 8. Να κάνω δύο και τρεις δουλειές ταυτόχρονα. Να κυνηγήσω το όνειρό μου και να το πετύχω, για να έχω τώρα εσένα κυρία μητέρα να μην καταλαβαίνεις πως οφείλεις να μεγαλώσεις παιδιά αυτόνομα και δυνατά!

Γιατί, βλέπεις; Κοίτα πώς τα έφερε ο καιρός! Τα παιδιά σου πρέπει να εργαστούν και δεν ξέρουν πώς και πού! Τα έμαθες να θεωρούν τη δουλειά ντροπή. Να περιμένουν πάντα έναν υπηρέτη να κάνει τις δύσκολες δουλειές και εσύ ήσουν ο υπηρέτης τους. Όχι η μητέρα τους. Η μητέρα είναι πάνω από όλα δασκάλα, σοφή και δυνατή δασκάλα για τα παιδιά της. Έχεις δει την ταινία που αφηγείται τη ζωή του τυφλού Ray Charles; Λέγεται «Ray». Δες την και επικεντρώσου στη σκηνή που η μητέρα αφήνει τον σχεδόν τυφλό γιο της (που ξέρει πως σύντομα θα τυφλωθεί εντελώς) να κινείται  μόνος του μέσα στο δωμάτιο. Παρατήρησε τη δύναμη και τον πόνο της, όταν πλησιάζει στη φωτιά και καίγεται. Και τον αφήνει να βιώσει τον πόνο. Ξέρεις γιατί; Γιατί δεν έχει την ψευδαίσθηση πως είναι αθάνατη. Γνωρίζει πως ο γιος της κάποτε θα πρέπει να τα βγάζει πέρα μόνος του. Δες το και συλλογίσου!

Δεν ξέρω πώς να στο πω χωρίς να σε τρομάξω!
Αλλά, ένας νέος άνθρωπος που είχε γονείς full service, που δεν έπιασε ποτέ τη σκούπα στα χέρια του, που δεν ξέρει να φροντίσει τα ρούχα του, που δεν βγήκε ποτέ στη ζούγκλα των δημοσίων υπηρεσιών να πληρώσει έναν λογαριασμό, έστω με τα λεφτά των γονιών του, που όταν λείπει κάτι από το ψυγείο ουρλιάζει στη μάνα του, αντί να πάει να ψωνίσει,
δεν πρόκειται ποτέ, μα ποτέ, να πάει να μαζέψει φράουλες για να ζήσει!
Και αν πάει, το σώμα του θα τον προδώσει σε λίγες ώρες.
Και αν αντέξει λίγο παραπάνω, θα καταρρεύσει ψυχολογικά.
Ο ασφαλέστερος τρόπος να μεγαλώσεις σωστά το παιδί σου είναι να συνειδητοποιήσεις πως δεν είσαι άτρωτος, δεν είσαι αθάνατος. Μεγαλώνεις ανθρώπους που, αργά ή γρήγορα, θα πρέπει να καταφέρουν μόνοι τους. Και δεν ξέρεις ούτε το πότε ούτε υπό ποιες συνθήκες θα κληθούν να το κάνουν.

Εσύ, λοιπόν, που τα παιδιά σου είναι ακόμα μικρά, αντί να τους πετάς στα μούτρα το κινέζικο χαζοπαίχνιδο από τα Τζάμπο, παίξε μαζί τους δουλεύοντας. Σκουπίστε, μαγειρέψτε, καθαρίστε τα τζάμια μαζί! Για τα παιδιά, παιχνίδι είναι κι αυτό. Και αν κάποιες στιγμές δυσανασχετούν, αγνοήστε το. Σημασία έχει πως θα γνωρίζουν πώς να ζήσουν, όποια τροπή και αν πάρουν τα πράγματα. Θα έρθει μια μέρα που η ευγνωμοσύνη τους για σας, θα τους χαρίσει τόση ευτυχία, που τίποτα, μα τίποτα δεν μπορέσει να τους την πάρει! 







“Κεχριμπάρι" του Αλέξανδρου Κυπριώτη


«Πες “κεχριμπάρι”, ρε μαλακισμένο!»
«Κκ… κκκ… κ…»
«Πες “κεχριμπάρι”, ρε μαλακισμένο!»
«Κκ… κκκ… κ…»
«“Κε-χρι-μπά-ρι”. Πες το, ρε μαλακισμένο!»
Το «μαλακισμένο» δεκαεφτά χρονών άντρας. Ο «πες το, ρε μαλακισμένο» εβδομήντα δύο χρονών, γέρος άνθρωπος. Κι εκείνο το μεσημέρι ο γέρος καθόταν με τους φίλους του στο καφενείο. Όλοι τους, παροπλισμένοι πια, να θυμούνται το ένα ταξίδι εδώ και τ’ άλλο ταξίδι εκεί, και τις ομορφιές του κόσμου που είχανε γνωρίσει. Και τώρα στα σκατά. Τόπος μικρός, λίγες οι ηδονές. Να κάθονται στο καφενείο και ν’ αγναντεύουνε τη θάλασσα και να χαζεύουν τους λιγοστούς περαστικούς.

Από μπροστά τους περνούσε και το «μαλακισμένο» εκείνο το μεσημέρι. Γύριζε απ’ το σχολείο, μόνο του. Πίσω του και μπροστά του παρέες δύο και τριών και περισσότερων παιδιών. Κι εκείνο μόνο του. Ο γέρος το φώναξε μόλις το είδε να περπατάει με σκυμμένο το κεφάλι. «Ρε μαλακισμένο!» του φώναξε άγρια. Το «μαλακισμένο» κοντοστάθηκε αλλά δε σήκωσε το κεφάλι. Μια παρέα παιδιών γύρισε και κοίταξε προς το καφενείο καθώς το προσπερνούσε. Μετά κοντοστάθηκαν κι εκείνα τα παιδιά και περίμεναν να δούνε τι θα γίνει. «Ρε μαλακισμένο!» ξανακούστηκε ο γέρος, πιο αγριεμένος αυτή τη φορά. Το «μαλακισμένο» ακίνητο, χωρίς να σηκώσει το κεφάλι.

«Άσ’ το, βρε καπετάνιε, να πάει τον δρόμο του. Μην το παιδεύεις το παιδί».
«Δουλειά σου, εσύ! Ρε μαλακισμένο! Τσακίσου κι έλα εδώ, που σου μιλάω», είπε και πετάχτηκε όρθιος ο γέρος.
Το «μαλακισμένο» ακίνητο, χωρίς να σηκώσει το κεφάλι.
Τότε η παρέα των γέρων σηκώθηκε όλη απ’ το τραπέζι. Ένας θαρραλέος πήγε να κάνει μια κίνηση να ηρεμήσει τον «πες το, ρε μαλακισμένο», αλλά εκείνος τον έσπρωξε με το χέρι του. Δύο άλλοι έκαναν νόημα στον θαρραλέο να τον αφήσει. Τον άφησε, αλλά κανείς τους δεν ξανακάθισε στο τραπέζι. «Πάμε, ρε σεις, να φύγουμε από δω!» ακούστηκε ένας πιο θαρραλέος. «Κι εσείς, ρε, άντε σπίτια σας! Τι μου σταθήκατε μες στη μέση του δρόμου, άντε σπίτια σας!» είπε ένας άλλος, που θάρρεψε κι εκείνος, στα παιδιά που είχαν σταματήσει για να δούνε γι’ άλλη μια φορά το «μαλακισμένο» να το κάνει ρεζίλι ο γέρος.
Κι αρχίσανε να φεύγουν όλα τα παιδιά. Κάποια γυρίζανε όμως πού και πού και κοιτάζανε πίσω κάθε φορά που ακούγανε εκείνο το «Ρε μαλακισμένο, έλα εδώ, που σου μιλάω, σου είπα!» Κι απ’ όλους τους μεγάλους και όλους τους μικρούς ένας μόνο δεν έφυγε.
Ερχότανε πίσω απ’ όλα τα παιδιά και είχε μείνει τελευταίο. Από κείνη την άνοιξη που είχε χαθεί κι όταν το βρήκανε το πήγανε στο νοσοκομείο με το σκάφος του λιμενικού κι ύστερα ο αστυνόμος πήγαινε για δυο τρεις μέρες επίσκεψη στη μάνα του, κανένα από τ’ άλλα τα παιδιά δεν του έκανε παρέα. Μόνο του πήγαινε στο σχολείο, μόνο του καθότανε στο θρανίο, μόνο του γύριζε στο σπίτι. Σαν το «μαλακισμένο». Αλλά όλοι μιλούσαν πίσω απ’ την πλάτη του. Τόπος μικρός, λίγες οι ηδονές.
Μόνο εκείνο δεν έφυγε. Πλησίασε το «μαλακισμένο» και το σκούντηξε στην πλάτη. Και το «μαλακισμένο» προχώρησε. Αυτό μόνο χρειάστηκε. Ένα σκούντημα στην πλάτη και προχωρήσανε μαζί. Κι όταν ακούστηκε ένας θόρυβος απ’ το τραπέζι και τις καρέκλες να πέφτουν κάτω, κανένα από τα δύο τα παιδιά δεν γύρισε το κεφάλι. Ούτε το «μαλακισμένο» ούτε το άλλο, το «χαλασμένο».


Ο Αλέξανδρος Κυπριώτης είναι μεταφραστής και συγγραφέας. Από τις εκδόσεις Ίνδικτος κυκλοφορεί το βιβλίο του Μ’ ένα καλά ακονισμένο μαχαίρι. Ιστορίες ανθρώπων.






ΠΗΓΗ...http://diastixo.gr

ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ...