Καλώς ήρθατε στον ιστότοπο του ιστορικού μας χωριού, όπου μπορείτε να δείτε άρθρα, που αφορούν όλες τις εκφάνσεις του κοινωνικού γίγνεσθαι. Περιπλανηθείτε στις αναρτήσεις μας για να ταξιδέψετε σε μια πλούσια ποικιλία θεμάτων που ετοιμάζουμε με μεράκι και αγάπη για τον ευλογημένο μας τόπο.

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΜΕ ΤΟ GOOGLE MAPS

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΜΕ ΤΟ GOOGLE MAPS
Κλίκ στην εικόνα

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

Ι.Μ Αγίου Ιλαριωνος

Ιερός Ναός Αγίου Ιλαρίωνος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άποψη του χωριού.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άποψη πλατείας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Το μνημείο των ηρώων.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Νερόμυλος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πετροντούβαρο.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Σοκάκι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Ι.Μ Αγίου Ιλαρίωνος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Καταρράκτης.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Αγία Παρασκευή.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Φράγμα.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

"Μπιτσκία".

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης .

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χορευτικός σύλλογος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εκκλησία - κοινότητα.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Το μνημείο των ηρώων.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άνοιξη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

Τετάρτη, 17 Μαρτίου 2021

Επίσκεψη του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στο Διοικητήριο της ΠΕ Πέλλας

 


Έδεσσα, 17  Μαρτίου 2021

«Επίσκεψη του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Σπήλιου Λιβανού στο Διοικητήριο της ΠΕ Πέλλας» 

 Επίσκεψη πραγματοποίησε στην Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Σπήλιος Λιβανός, συνοδευόμενος από τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου κ. Στρατάκο Γεώργιο και τον Υπηρεσιακό Γραμματέα κ. Τσαγκαλίδη Δημήτριο.

Στο διοικητήριο της ΠΕ Πέλλας, ο Υπουργός συναντήθηκε με τον Αντιπεριφερειάρχη Πέλλας κ. Ιορδάνη Τζαμτζή, τον Περιφερειακό Σύμβουλο κ. Άλκη Νουσηκύρου, τον Δήμαρχο Έδεσσας κ. Γιάννου Δημήτρη, τον Δήμαρχο Αλμωπίας κ. Μπάτση Χρήστο καθώς και τους Βουλευτές κ.κ. Σταμενίτη Διονύση και Λάκη Βασιλειάδη.

 Ο κ. Τζαμτζής καλωσόρισε τον Υπουργό στην Πέλλα, μεταφέροντας και το καλωσόρισμα και τους χαιρετισμούς του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας κ. Απόστολου Τζιτζικώστα και ξεκίνησε αμέσως την ενημέρωση προς τον Υπουργό για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι αγρότες και η Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας σε σχέση με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

 Ο Αντιπεριφερειάρχης κατέθεσε στον κ. Σπήλιο Λιβανό,  ένα πόνημα – ακτινογραφία της Αγροτικής Οικονομίας της Πέλλας, τονίζοντας την κυρίαρχη θέση του νομού, ιδιαίτερα στην καλλιέργεια του κερασιού, του ροδάκινου και του βερίκοκου. 

 Ο Υπουργός ενημερώθηκε με στοιχεία ότι στη Πέλλα υπάρχουν 355.000 στρέμματα δενδρωδών καλλιεργειών, δηλαδή πυρηνόκαρπα, μηλοειδή και ελαιώνες, διαπιστώνοντας ότι η ΠΕ Πέλλας είναι η «βασίλισσα» στην καλλιέργεια του κερασιού πανελλαδικά, με ποσοστό 66,62% της  παραγωγής στην χώρα μας.

Επίσης, ότι κατέχει την πρωτιά στη παραγωγή βιομηχανικού ροδάκινου (κομπόστα) με 101.926 στρέμματα και το 52,58% της πανελλήνιας παραγωγής. Ακόμη, με 42.426 στρέμματα και το 35,11% της παραγωγής στα επιτραπέζια ροδάκινα και το 40% της παραγωγής στα Νεκταρίνια. Τέλος, στην Πέλλα αναπτυσσόμενη παραγωγή είναι τα βερίκοκα και σήμερα ο Νομός έχει 3.444 στρέμματα και καταλαμβάνει το 31,85% της πανελλήνιας παραγωγής.

  Ο κ. Λιβανός ενημερώθηκε ακόμη από τον κ. Τζαμτζή για τα προβλήματα στην υλοποίηση της μελέτης του Φράγματος του Αλμωπαίου ποταμού, για το οποίο ο Αντιπεριφερειάρχης ζήτησε άμεσα να πραγματοποιηθεί τηλεδιάσκεψη με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, την εταιρεία που εκπονεί τη μελέτη κατασκευής και τα αρμόδια στελέχη της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, με στόχο να επιταχυνθούν οι διαδικασίες και να μην υπάρξουν περαιτέρω προβλήματα. 

Επίσης, ο κ. Τζαμτζής ενημέρωσε και ζήτησε την στήριξη του Υπουργού, σχετικά με το αίτημα που έχει υποβάλλει η Περιφερειακή Ενότητα  Πέλλας, για την παραχώρηση σε αυτή, των εκτάσεων του πρώην ΚΕΓΕ Σκύδρας και του ΕΛΓΟ Δήμητρα στην Αριδαία. Στις εκτάσεις αυτές η ΠΕ Πέλλας με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και με την  συνεργασία Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων, του ΕΛΓΟ Δήμητρα αλλά και ιδιωτών, θέλει να υλοποιήσει και να δημιουργήσει α) σε συνεργασία με πανεπιστημιακά ιδρύματα τον ΕΛΓΟ Δήμητρα και ιδιώτες, προγράμματα έρευνας στις δενδρώδεις καλλιέργειες β) την δημιουργία του «Κήπου της Πέλλας», ενός κήπου με όλα τα προϊόντα που παράγει η Πέλλα και ο οποίος θα είναι επισκέψιμος από σχολεία και ιδιώτες γ) διεξαγωγή εκδηλώσεων, συνεδρίων, σεμιναρίων κλπ σε συνεργασία με τον ΕΛΓΟ Δήμητρα δ) στους χώρους του ΕΛΓΟ Δήμητρα στην Αριδαία το κτίριο θα χρησιμοποιηθεί, αφού ανακαινιστεί, για να στεγάσει τις υπηρεσίες της ΔΑΟΚ Πέλλας εκεί και σε συνεργασία με τους τοπικούς συνεταιρισμούς της Αλμωπίας, να δοθεί έμφαση στην καλλιέργεια της πιπεριάς και παρασκευής του Μπούκοβου, με στόχο την πιστοποίηση τους και την αύξηση της παραγωγής.

Ο κ. Τζαμτζής τόνισε στον Υπουργό, ότι έχουν ενταχθεί στον προϋπολογισμό της ΠΕ Πέλλας, δράσεις για την πιστοποίηση των δυναμικών προϊόντων της Πέλλας, με το πανίσχυρο Brand Νame “ΠΕΛΛΑ’’, καθώς και η δημιουργία ηλεκτρονικού εκθετηρίου αυτών των προϊόντων, με στόχο την προβολή των προϊόντων και των εταιριών της Πέλλας στην   παγκόσμια αγορά. 

Ακόμη, ο κ. Τζαμτζής έθεσε στον Υπουργό το μεγάλο πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί με την μεταβίβαση κατεχόμενων εκτάσεων, σύμφωνα με τον Ν. 3147/2003 και στη συνέχεια του Ν. 4061/2012, του οποίου η διάταξη για τις μεταβιβάσεις κρίθηκε αντισυνταγματική από το Συμβούλιο της Επικρατείας, με αριθμό απόφασης 709/2020. Αποτέλεσμα είναι να έχει δημιουργηθεί μεγάλο πρόβλημα, καθώς πάρα πολλοί πολίτες έχουν πληρώσει το αντίτιμο, οι υπηρεσίες έχουν ολοκληρώσει τις διαδικασίες μεταβίβασης και για όλα αυτά θα πρέπει το Υπουργείο να επανέλθει με νομοθετική ρύθμιση.

 Τα προβλήματα των ΤΟΕΒ και ιδιαίτερα το πρόβλημα των επικυρώσεων των προϋπολογισμών των 6 ΤΟΕΒ από τις Γενικές Συνελεύσεις και στη συνέχεια από τις υπηρεσίες, ήταν ένα ακόμα θέμα που έθεσε ο κ. Τζαμτζής στον Υπουργό, ζητώντας να υπάρξει άμεσα ρύθμιση ώστε να προχωρήσουν οι διαδικασίες, να ξεμπλοκάρουν οι ΤΟΕΒ για να μπορέσουν να προετοιμαστούν ενόψει της νέας καλλιεργητικής περιόδου.

 Ο Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας συνεχάρη τον Υπουργό για την υπογραφή της Υπουργικής Απόφασης σχετικά με την καταβολή De Minimis στους ροδακινοπαραγωγούς, τονίζοντας για ακόμη μία φορά την ανάγκη στήριξης και άλλων προϊόντων όπως η πατάτα, τα καρπούζια και φυσικά τα οπωρολαχανικά και τη μελισσοκομία, για τα οποία η ΠΕ Πέλλας έχει ήδη υποβάλλει τα σχετικά αιτήματα για την στήριξη τους.

 Τέλος, ευχαρίστησε ο κ. Τζαμτζής τον Υπουργό για την επίσκεψή του και ως ανάμνηση αυτής, του πρόσφερε ένα καλάθι με προϊόντα της Πέλλας και φυσικά το Λεύκωμα της Πέλλας.

  Απαντώντας ο Υπουργός, τόνισε ότι θα στηρίξει ιδιαίτερα την προσπάθεια για την παραχώρηση εκτάσεων και στην εφαρμογή του προγράμματος που θέλει να υλοποιήσει η ΠΕ Πέλλας.

 Συμφώνησε απόλυτα να πραγματοποιηθεί τηλεδιάσκεψη με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς  για το Φράγμα του Αλμωπαίου Ποταμού.

 Ακόμη, η νομική υπηρεσία με τον κ. Στρατάκο, θα δει άμεσα το πρόβλημα της νομοθετικής ρύθμισης για τις παραχωρήσεις των κατεχόμενων εκτάσεων, καθώς και την επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι ΤΟΕΒ σχετικά με τις Γενικές Συνελεύσεις και την ψήφιση των προϋπολογισμών τους.

Τελος, ο  κ. Λιβανός, συμφώνησε με τον κ. Τζαμτζή, ότι το ισχυρό όνομα πιστοποίησης, είναι το όνομα ΠΕΛΛΑ και δήλωσε την αμέριστη στήριξη του σ αυτή την προσπάθεια.

Μετά το τέλος της σύσκεψης και στο γραφείο του Αντιπεριφερειάρχη, ο κ. Τζαμτζής χάρισε το βιβλίο του «Πρώτη Γραμμή», που συμπωματικά μαζί με την επίσκεψη του Υπουργού, έκλεινε δύο χρόνια κυκλοφορίας, τόσο στον Υπουργό όσο και στον Γενικό Γραμματέα κ. Στρατάκο, τον Υπηρεσιακό Γραμματέα κ. Τσαγκαλίδη αλλά και στον πρώην βουλευτή και άμεσο συνεργάτη του Υπουργού κ. Κοντογιάννη Γιώργο.

Πρόγραμμα Επετειακών Εκδηλώσεων Δήμου Αλμωπίας για τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης.



 Αριδαία, 17/03/2021

Θέμα: Πρόγραμμα Επετειακών Εκδηλώσεων Δήμου Αλμωπίας για τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης.

«Δεύτε παίδες των Ελλήνων

ο καιρός της δόξης ήλθε

ας φανώμεν άξιοι εκείνων

που μας δώσαν την αρχήν» - Ρήγας Βελεστινλής

Ο Δήμος Αλμωπίας τιμώντας την σημαντικότερη σελίδα της νεότερης ιστορίας της χώρας μας και συμμετέχοντας στους πανηγυρικούς εορτασμούς για την επέτειο των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821, προετοίμασε μια σειρά από εκδηλώσεις, με σκοπό αφενός την ανάδειξη της σημασίας του εορτασμού της επετείου ως γεγονότος μείζονος εθνικής σημασίας, αφετέρου να αφήσει παρακαταθήκη στις επόμενες γενιές ιστορικά στοιχεία για τον ρόλο της Αλμωπίας στην Επανάσταση του 1821.

Στα 200 χρόνια από την έναρξη της Επανάστασης, τιμούμε τους προγόνους μας που ξεσηκώθηκαν απέναντι στην υποδούλωση. Τιμούμε το «μαρτύρων και ηρώων αίμα», για να αναπνέουμε εμείς σήμερα. Η Επανάσταση των Ελλήνων γοήτευσε και ως ιστορικό γεγονός άγγιξε τα όρια του μύθου. Το βλέπουμε και σήμερα, όταν 200 χρόνια μετά, η αναφορά και μόνο στην 25η Μαρτίου ασκεί μια αναζωογονητική, σχεδόν ηλεκτρική δύναμη πάνω μας. Έτσι, παρά τη διαφορετική καθημερινότητα λόγω της πανδημίας, συγκροτήσαμε ένα πρόγραμμα εκδηλώσεων, ομιλιών και δράσεων που στόχο έχουν, όχι μόνο να αποτίσουν φόρο τιμής σε αυτή την λαμπρή ιστορική ημερομηνία αλλά και να θέσουν τα θεμέλια για μια μνήμη ισχυρότερη, ανεξαρτήτως τόπου και χρόνου.

Αν και οι εορτασμοί σε όλη τη χώρα και στο Δήμο μας, θα είναι διαφορετικοί από τον αρχικό σχεδιασμό, ευελπιστούμε να δώσουν σε όλους μας, τη δυνατότητα να μάθουμε, να ακούσουμε και να κατανοήσουμε περισσότερα και για την ιστορία μας ως Έθνος, αλλά και ως περιοχή που συνέβαλλε στην Ελληνική Επανάσταση και για πολλά χρόνια αντιστέκεται στις προκλήσεις.

 Έχοντας ολοκληρώσει τον προγραμματισμό, σας παρουσιάζουμε το χρονοδιάγραμμα των δράσεων και εκδηλώσεων, με την κατανομή τους να γίνεται σε ξεχωριστές θεματικές ενότητες.

Η εναρκτήρια διαδικτυακή εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στις 24 Μαρτίου και ο κύκλος των εκδηλώσεων θα κλείσει στις 4 Νοεμβρίου, ημέρα της Απελευθέρωσης της Αριδαίας. Ευελπιστούμε ότι οι συνθήκες θα επιτρέψουν, ώστε στην πλειοψηφία των εκδηλώσεων να υπάρχει η φυσική παρουσία όλων σας!

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ!

ΖΗΤΩ ΤΟ 1821!







"Μακεδονικό μοιρολόι Έδεσσας-Αλμωπίας" - Γιαννάκης Ζλατάνης



Μακεδονικός επιτραπέζιος σκοπός (μοιρολόι) από την περιοχή της Έδεσσας και της Αλμωπίας (Καρατζόβας) του νομού Πέλλας.

Πολλοί και πλούσιοι οι επιτραπέζιοι σκοποί και τα τραγούδια (πριν απαγορευτεί το τοπικό γλωσσικό ιδίωμα) στην ευρύτερη περιοχή, με εξαιρετικές και πανέμορφες μελωδίες.
Οι καθιστικοί σκοποί, συνήθως παιζόταν στην αρχή του γλεντιού καθώς και σε ειδικές περιστάσεις, όπως στο προβόδισμα της νύφης ή και του γαμπρού από το πατρικό σπίτι για τα στέφανα. Ιδιαίτερα το προβόδισμα της νύφης από το πατρικό της σπίτι, σε ολόκληρη την Ελλάδα αποτελούσε ένα τελετουργικό χαρμολύπης. Ήταν μια χαρούμενη ημέρα, μεν, αυτή του γάμου, μα ο ξεχωρισμός από τους γονείς της, τα αδέρφια και τις φίλες της ήταν πραγματικός και υπαρκτός για την κοπέλα που παντρευόταν.
Ειδικά αν πήγαινε σε άλλο χωριό ή μακρινό μέρος, ήταν πραγματικά ξενιτεμός. Έτσι, κατά τη διάρκεια του στολισμού και του ξεπροβοδίσματος, κυριαρχούσαν τα καθιστικά, συγκινητικά τραγούδια της ξενιτιάς και οι οργανικοί θρήνοι, όπως ο παρών. Κλαρίνο παίζει ένας μέγας σολίστας της Μακεδονίας, ο Γιαννάκης Ζλατάνης από την Πλατάνη Έδεσσας.
Φωτογραφίες από τα χωριά Γαρέφι, Πρόμαχοι και Αριδαία της περιοχής της Αλμωπίας.
Αντλήθηκαν από τις εξής διευθύνσεις: https://www.facebook.com/paradosiakos... http://promahi-nea.blogspot.gr/ #Greek_folk_music #Macedonian_folk_song #Greek_Macedonia




Παιδικά Ψέματα


Έχουμε ακούσει πολλά παιδιά να μας λένε ψέματα. Είτε είναι μέλος της οικογένειάς μας είτε παιδιά φίλων. Κι αυτό γιατί εάν τα παιδιά πουν ψέματα, θα τα πουν στον οποιοδήποτε.

Τα παιδιά συνήθως ξεκινούν να λένε ψέματα λίγο μετά αφού αρχίσουν να μιλούν. Τότε δηλαδή, που αρχίζουν να γνωρίζουν και να εξερευνούν τον κόσμο. Στις ηλικίες μεταξύ 3 με 5, εκεί όπου τα παιδιά ακούν παραμύθια, βλέπουν παιδικά στην τηλεόραση, εκεί που η φαντασία μπερδεύεται με την πραγματικότητα, εκεί τα ψέματα είναι πιο συχνά.

Το ψέμα είναι μια ανακατασκευή της πραγματικότητας ή κάτι τελείως φανταστικό (π.χ. με τέρατα που έφαγαν όλη την σοκολάτα κτλ.) Όμως, το ψέμα τους σίγουρα δεν έχει το δόλο που έχει το ψέμα ενός μεγαλύτερου παιδιού. Είναι απλώς ένα μέσο που χρησιμοποιεί εκείνη τη στιγμή για να βγει από τη δύσκολη θέση.

Από την ηλικία των 6 και μετά, εάν τα ψέματα συνεχιστούν τότε η αιτία δεν είναι τόσο αθώα όπως πριν. Τις περισσότερες φορές η απάντηση έρχεται από τα ίδια τα παιδιά τα οποία αποκαλύπτουν ότι ο φόβος της τιμωρίας είναι αυτός που τα οδηγεί να σκαρφιστούν διάφορα ψέματα διαστρεβλώνοντας την αλήθεια της πράξης τους.

Εάν όμως τα ψέματα γίνουν περισσότερα από τις αλήθειες, είναι πολύ πιθανόν αυτό να γίνεται είτε γιατί νιώθει ανασφάλεια είτε επειδή υπάρχουν κάποια προβλήματα στο σπίτι, τα οποία δεν μπορεί να τα διαχειριστεί μόνος του ή με άλλον τρόπο. Τότε ίσως να εξετάσετε την περίπτωση να δείτε μαζί έναν ειδικό.

Τι μπορούμε να κάνουμε λοιπόν;

Αρχικά, δεν πρέπει να αποκαλέσουμε το παιδί μας «ψεύτη», και βέβαια αποφεύγουμε να το μαλώνουμε. Σύμφωνα με έρευνα του περιοδικού Child Development, η απειλή της τιμωρίας όχι μόνο ενθαρρύνει τα παιδιά να πουν ψέματα αλλά ενισχύει και τα ψεύτικα σενάρια που δημιουργούν στο μυαλό τους και μαθαίνουν διάφορους τρόπους για να συγκαλύψουν την «κακή» πράξη τους. Συζητάμε μαζί του, για το ποια είναι πραγματικά η αλήθεια των όσων λέει, τον διαβεβαιώνουμε ότι δεν έχει να φοβάται κάτι από την αλήθεια. Δώστε του να καταλάβει με παραδείγματα αυτές τις διαφορές. Και βέβαια αυτό που δεν πρέπει να κάνετε είναι να το τιμωρήσετε όταν ομολογήσει μια αταξία του. Αν γίνει αυτό, τότε θα νιώσει ότι την επόμενη φορά που θα πει την αλήθεια θα τιμωρηθεί. Μια απλή συζήτηση μαζί του είναι αρκετή ώστε να καταλάβει ότι ένα ψέμα μπορεί να ακούγεται καλό, αλλά όταν αποκαλυφθεί η αλήθεια, αυτό θα είναι τελικά εις βάρος του. Οι γονείς που δεν χρησιμοποιούν την τιμωρία αλλά επιλέγουν να συζητήσουν με τα παιδιά την «κακή πράξη» και να φτάσουν μαζί στο συμπέρασμα εάν ήταν σωστή ή λάθος, ενισχύουν την ασφάλεια που έχουν ανάγκη να νιώσουν τα παιδιά προκειμένου να είναι ειλικρινή. Τέλος, όπως αναφέραμε και πιο πάνω, εάν η συχνότητα των ψεμάτων είναι αυξημένη, τότε η αιτία είναι βαθύτερη, αφορά όλη την οικογένεια και θα ήταν προτιμότερο να δείτε μαζί κάποιον ειδικό.

Νικολέττα Σεφέρου




Γεννιέται σε ένα περιβάλλον χωρίς αγάπη


Όχι, δεν ήθελαν και πολύ να κάνουν μωρό, αφού η σχέση τους αποτελείται από εντάσεις, φωνές, βρισιές, ξύλο. Το αθώο βρέφος, ως tabula rasa, περιμένει αμέριμνο κάποιον να το φροντίσει και να το αγαπήσει, χαράσσοντας στον εγκέφαλό του τον τρόπο να πορεύεται στη ζωή.

Οι πρώτοι ήχοι που αντιλαμβάνεται αφότου γεννήθηκε, όμως, είναι φωνές θυμωμένες, με κατηγόρια, με μομφή. Σκληρό περιβάλλον για ένα μωρό. Βία και φωνές.. που γίνονται και τα δικά του εφόδια για επιβίωση, αναπόφευκτα, αφού αυτό διαδραματίζεται στο περιβάλλον του.

Πεινάει. Χρειάζεται τροφή και αγκαλιά. Χρειάζεται κάποιον του οποίου τη μυρωδιά γνωρίζει, για να το παρηγορεί, να το ηρεμεί, να το τρέφει. Να το καθησυχάζει πως κάτι μεγαλύτερο από εκείνον υπάρχει και το φροντίζει, διώχνοντας την αγωνία του πως πάει, χάνεται. Γιατί ένα μωρό, νιώθει απόγνωση κάθε φορά που δεν υπάρχεις κοντά του. Θέλει αγκαλιά και αγάπη.

Το παιδί έχει γεννηθεί χωρίς συναίσθηση του εαυτού του. Δεν νιώθει καν πως το κορμί του έχει αρχή και τέλος. Το κορμί αυτό, χρειάζεται χάδια για να οριοθετηθεί. Για να συλλάβει πως αποτελεί κι εκείνο μια ανθρώπινη ύπαρξη με υπόσταση και υλικό εκτόπισμα.

Μα αντί για χάδια, το δέρνουν. Το χτυπούν και το περιφρονούν. Χτυπούν και τη μητέρα του.

Πόσο βάναυσο, ακραίο, άτιμο, να βλέπεις τη μητέρα σου να κλαίει.. Πόσο απροστάτευτος νιώθεις άραγε, όταν αυτή που σε προστατεύει από κάθε κακό, η «δυνατή» μαμά σου, στέκεται λίγο πιο κει από σένα, να κλαίει κουλουριασμένη, ταπεινωμένη και ματωμένη;

Άγχος. Πόνος. Θυμός..

Μα σε ένα τέτοιο περιβάλλον, πώς να εκδηλώσει τον θυμό τoυ; Εκείνο είναι αδύναμο και ο μπαμπάς δυνατός και άγριος.

Κάθε αρνητικό συναίσθημα θάβεται, απωθείται. Απωθείται, γιατί κανένα παιδί δε γεννήθηκε κακό, πονηρό, χαιρέκακο. Το παιδί είναι ενοχικό. Για ό, τι κι αν συμβαίνει, κατηγορεί τον εαυτό του.

Συνεχίζει να αγαπά ακόμη και έναν κακό γονιό, γιατί έτσι. Γιατί αυτόν έχει γονιό..

Χαράζεται όμως μέσα του, κάθε αρνητικό συναίσθημα, λαξεύοντας μια ψυχή σε σχήμα τρόμου, απέχθειας, βιαιότητας, μίσους. Σιγά σιγά δημιουργείται μια ύπαρξη, που έχει άθελά της μετατρέψει κάθε αίσθημα θυμού, αβοηθησίας, αδυναμίας, σε πράξεις καταστροφικές προς τον εαυτό και τους άλλους.

Έγκλημα.

Δολοφονίες.

Εθισμοί.

Ψυχικές διαταραχές.

Αυτοκτονία.

Σε ένα περιβάλλον που πληγώνει ακραία, δεν μπορείς να μάθεις την αγάπη.

Είναι σαν να απαιτείς από τυφλό, να δει. Μα πώς να δει, αφού του λείπει μια βασική αισθητηριακή δεξιότητα;

Κι εσύ πώς να αγαπήσεις αν σε έχουν καταντήσει συναισθηματικά ανάπηρο;

Πώς να δείξεις αγάπη, όταν έχεις εισπράξει μόνο ξύλο;

Αν δε σε έχουν αγαπήσει ποτέ;

Πώς αποκτάς ενσυναίσθηση, όταν σώπαινες για να μη σε δείρουν;

Όταν σε αντιμετώπιζαν σαν αντικείμενο;

Όταν μεγάλωνες με χλευασμό και βρισιές, πώς να σου έχει μείνει ανθρωπιά;

Πώς να έχεις κώδικα ηθικής, όταν έτρωγες μόνο ξύλο;

Πώς να ξεχωρίζεις το σωστό και το λάθος, όταν σου φαίνεται λάθος που τρώγατε ξύλο εσύ και η μαμά, αλλά και σωστό, μιας και το έκανε "ο μπαμπάς μου";

Πώς να νιώσεις "άνθρωπος", αν δεν έχει βρεθεί έστω και ένα άτομο να λειτουργήσει στη ζωή σου θεραπευτικά, δίνοντάς σου αγάπη στα κρίσιμα παιδικά σου χρόνια;

Τα παιδικά μας τραύματα είναι τα πιο βαθιά. Χαράζονται στο δέρμα μας με αμείλικτες χαρακιές. Ακόμη κι αν φαίνεται πως επουλώνονται, είναι πάντα εκεί. Και κάτω από το δέρμα, γίνονται ακόμη πιο βαθιές.

Συχνά, ματώνουν.

Κι αυτό το αίμα, κυλάει παντού, χωρίς διάκριση, δυστυχώς..

Χύνεται στα κεφάλια αθώων, όμως δείχνει πάντα τους ενόχους.

Που αν και συνήθως «νίπτουν τας χείρας τους», στην πραγματικότητα, είναι εκείνοι που δημιούργησαν ένα «τέρας». Ακόμα και άθελά τους. Επειδή κι εκείνοι ανατράφηκαν κάπως έτσι..

Γιατί κανένα βρέφος δε γεννήθηκε «τέρας».

Ηρώ Δημητρίου
Εκπαιδευτικός Π.Ε.





Επιθυμία


Η απουσία σου  αναβοσβήνει
στον σηματοδότη,
ίσα να χωρέσουν οι σκέψεις
σε χιλιόμετρα αγάπης.

Ζω την ιστορία 
ενός μοναχικού
ως το μεδούλι.

Η επιθυμία για σένα
απλώνεται στο σύμπαν
να προλάβει τον χρόνο.

Τώρα, φόβος.
Κάθε αναπνοή κι απειλή. 
Ο ήλιος δεν με κρατάει
στη τροχιά των πλανητών.

Πώς να σκεφτώ καθαρά, 
να κάνω ό,τι πρέπει
για ένα φιλί σου.


Αναστασία Παρασκευουλάκου
από τη συλλογή Λευκός καμβάς, 2017





Από τον Έρωτα στον Αχέροντα


Έρωτας. Αυτό είναι μυστήριο!

Κοκτέιλ αντιφατικών συναισθημάτων, ενθουσιασμός και πόνος μαζί.

Καρδιές που χτυπάνε δυνατά ,στομάχια που σφίγγονται, ονειροπόληση με τις ώρες.

Αυτός, Αυτός, Αυτός, Αυτή, Αυτή, Αυτή.

Ποιος δεν λαχταρά να μαγευτεί; Χάνεις τον εαυτό σου .

Ναι διάoλε, αυτό είναι πραγματικό φτιάξιμο. Εθίζεσαι στο ναρκωτικό του έρωτα που όταν η πόρτα κλείνει είναι ικανό να σε στείλει μια βόλτα στον Αχέροντα.

Αχέροντας, ποταμός που είχε ταυτιστεί με το θάνατο καθώς ο «ψυχοπομπός» Ερμής έκανε τον διάπλου του μεταφέροντας ψυχές στο βασίλειο του Άδη.

Η κάθε ψυχή περνώντας από το πορθμείο, έπρεπε να δώσει από έναν οβολό για την μεταφορά ενώ αξιοσημείωτη είναι η περίπτωση του Μενίππου ο οποίος πέρασε χωρίς να πληρώσει.

Για δες όμως που ο ποταμός έχει ομοιότητες με τον έρωτα ...

ΑΧ ΕΡΩΤΑ... και ο έρωτας έχει συνδεθεί με το θάνατο.

Ο Έρως χτυπά με τα βέλη του ψυχές και καρδιές χωρίς να το έχει μελετήσει καλά και τις μεταφέρει σε άλλο κόσμο.

Και ο καθένας πρέπει να δώσει ένα κομμάτι του εαυτού του για να περάσει.

Εδώ όμως δεν ισχύει η περίπτωση του Μενίππου. Όσοι περάσουν θα πληρώσουν .

Και εγώ, κι εσύ και αυτός και όλοι το έχουν νιώσει.

Έρωτας που τελειώνει ή μάλλον έρωτας που σε τελειώνει.

Σε καθιστά αδύναμο. Σου καίει τα σωθικά. Χάνεις τα λογικά σου, πονάς εκεί βαθιά στην καρδιά που σου έρχεται να την ξεριζώσεις.

Σπας σε κομμάτια. Γίνεσαι ψηφιδωτό αποτελούμενο από πολλές μικρές ψηφίδες που απαιτούν χρόνο, υπομονή και επιμονή για να μπορέσουν να ενωθούν και πάλι.

Αλλά μπορεί να τα χάσεις και θα πρέπει να βρεις την δύναμη να τα δημιουργήσεις και πάλι αν όχι ίδια, παρόμοια με πριν για να υπάρξει ομοιογένεια και αρμονία.

Ξεκινάς, κουράζεσαι, τα παρατάς και πάλι από την αρχή. Παλεύεις με το εγώ και το υπερεγώ σου. Παλεύεις με τις αισθήσεις σου που προσπαθούν να σε κρατήσουν ζωντανό.

Παλεύεις με τις σκέψεις σου που κάθε βράδυ έρχονται στο μυαλό σου και σε στοιχειώνουν, σε κουλουριάζουν σαν μικρό παιδί, σε εκθέτουν σε αυτό που φοβάσαι.

Στον ίδιο σου τον εαυτό και στα συναισθήματά σου.

Πνίγεσαι, θες να τρέξεις να κρυφτείς σε ένα μέρος που τίποτα δεν θα θυμίζει όσα έζησες, που μόνο φως θα υπάρχει.

Ένα μέρος ικανό να γιατρέψει πληγές, ικανό σου δώσει δύναμη να πλεύσεις αντίθετα στον Αχέροντα και να επιστρέψεις στην ζωή.

Να επιστρέψεις πιο δυνατός αγαπώντας τις ουλές που σου άφησε ο χρόνος .

Δεν χρειάζεται να τις κρύψεις.

Για κοίτα καλά και οι γύρω σου έχουν.

Πάρε τις ψηφίδες σου και πειραματίσου.

Θα εκπλαγείς με το αποτέλεσμα.

Μην ακολουθείς τους κανόνες.

Άκου μόνο εσένα και την καρδιά σου.

Ξέρουν καλύτερα.

Και όταν πλέον τελειώσεις το έργο γύρνα στον φτερωτό θεό με νάζι, κλείσε το μάτι και πες του..

«Εδώ είμαι και σε περιμένω για την δική μου Ιθάκη ,για τον έρωτα ή τον Αχέροντα...»

Εξάλλου απ’ τον έρωτα στον Αχέροντα μόνο ένα «αχ» μας χωρίζει.



Kωνσταντίνα Χανταμπάκη





ΠΗΓΗ...http://www.o-klooun.com

Υπάρχουν άνθρωποι κομήτες και άνθρωποι αστέρια



Της Γεωργίας Ανδριώτου.
Θα συναντήσεις λογιών λογιών ανθρώπους στη ζωή σου.
Κι αρκετοί ανάμεσά τους θα διεκδικήσουν μια θέση στις στιγμές σου.
Ο καθένας με τον δικό του τρόπο.
Κάποιοι μπορεί και να μην είναι σίγουροι γιατί θέλουν να το κάνουν, αλλά θα το προσπαθήσουν.
Κάποιοι άλλοι το μόνο που ξέρουν είναι πως κάτι ξεχώρισαν σε σένα και θέλουν να προσδιορίσουν αυτό το «κάτι».
Ο χρόνος θα κρίνει σε ποια ομάδα ανθρώπων ανήκουν όλοι αυτοί που θα σε περιτριγυρίσουν.
Βλέπεις, υπάρχουν οι άνθρωποι – κομήτες.
Αυτοί που εισβάλλουν στη ζωή σου με μια συναισθηματική υπερβολή και ένα υπερβολικό ενδιαφέρον, όπως τα παιδιά που ανακαλύπτουν ένα καινούριο παιχνίδι. Κομήτες που θα σβήσουν πολύ γρήγορα, όπως το παιδί βαριέται γρήγορα κάθε καινούριο του παιχνίδι.
Οι άνθρωποι κομήτες είναι περιστασιακοί, θορυβώδεις, αναξιόπιστοι, συναισθηματικά ανώριμοι. Όχι απαραίτητα όλα αυτά μαζί, αλλά σε πιθανούς συνδυασμούς.
Υπάρχουν όμως και οι άνθρωποι – αστέρια.
Αυτοί που φωτίζουν διακριτικά, αλλά σταθερά τα βήματα, τις προσπάθειες, τις χαρές και τους φόβους σου.
Άνθρωποι που σε επέλεξαν γι’ αυτό που πραγματικά είσαι κι όχι γι’ αυτό που νομίζουν πως είσαι.
Άνθρωποι που νιώθουν περήφανοι να στέκονται δίπλα σου, που απολαμβάνουν το φως και ανέχονται τα σκοτάδια σου.
Άνθρωποι που ξέρουν να αναγνωρίζουν την αυθεντική συναισθηματική έκφραση και να εκτιμούν την αυθεντική ανθρώπινη παρουσία.
Αυτούς τους ανθρώπους – αστέρια να τους αγαπάμε και να τους προσέχουμε λίγο περισσότερο. Γιατί έχουμε ανάγκη το δικό τους φως κάθε φορά που ένας κομήτης σβήνοντας θα σκοτεινιάζει για λίγο τα γύρω ή τα μέσα μας.
Κι όσο για μας τους ίδιους, δεν έχουμε παρά να επιλέξουμε τι άνθρωπος θα θέλαμε να είμαστε. Κομήτης ή αστέρι.





ΠΗΓΗ...http://www.anapnoes.gr

''Τρι γκόντινι μωρ' Ντάνω'':Παραδοσιακό τραγούδι στο τοπικό γλωσσικό ιδίωμα (Καρυδιά Έδεσσας Πέλλας)

*

Τραγούδι της αγάπης από το χωριό Καρυδιά Πέλλας, τραγουδισμένο στο τοπικό γλωσσικό ιδίωμα των σλαβόφωνων κατοίκων της περιοχής της Έδεσσας. Πρόκειται για την ιστορία δύο νέων οι οποίοι αν και αρραβωνιασμένοι λόγω των αυστηρών ηθών της εποχής δεν μπορούν να συναντηθούν μόνοι. Αποφασίζουν έτσι να συναντηθούν κρυφά το βράδυ για να συζητήσουν. Όλο αυτό το γεγονός το εξιστορεί η πρωταγωνίστρια (της οποίας το όνομα δεν αναφέρεται) στην φίλη της Ντάνω ( = Ιορδάνα ).
Πρόκειται για τραγούδι σε πεντάσημο ρυθμό (5/8), το οποίο έχει καταγραφεί σε πολλές και διαφορετικές εκδοχές ως προς τους στίχους και τη ρυθμική αγωγή: εντεκάσημος (11/8), οκτάσημος (8/8), επτάσημος (7/8), χωρίς ουσιαστικά να μπορεί να ειπωθεί με ακρίβεια ποια είναι η αρχαιότερη ρυθμική αγωγή.
Άλλωστε, στα τοπικά τραγούδια, σύμφωνα με την έρευνα της κα Θεοδώρας Γκουράνη, δείχνει να απουσιάζει ο επτάσημος ρυθμός (και όπου υπάρχει αυτός είναι μάλλον μεταγενέστερος). Υπάρχει όμως μια πληθώρα πρωτογενών ρυθμών (εντεκάσημοι, οκτάσημοι, πεντάσημοι κλπ), οι οποίοι ποικίλουν ανάλογα με τον ερμηνευτή αλλά που δεν αλλάζουν ουσιαστικά τη χορευτική απόδοση του σκοπού/τραγουδιού, κάτι που παρατηρείται σε πολλούς από τους τοπικούς χορούς (π.χ. Στάνκενα, Πατρούνινο κλπ.).

 Το εν λόγω τραγούδι, όπως και η ηχογράφηση ανήκουν στο ερευνητικό υλικό της κα Θεοδώρας Γκουράνη, στο πλαίσιο της διδακτορικής της διατριβής "Η παραδοσιακή μουσική των περιοχών ΄Εδεσσας και Αλμωπίας: εντοπισμός και έρευνα του τοπικού ρεπερτορίου".

Πρόκειται για καθαρά τοπικό τραγούδι της περιοχής της Έδεσσας και μάλιστα το παρουσίασε και ο Πολιτιστικός Λαογραφικός Χορευτικός Σύλλογος Έδεσσας «Οι Μακεδόνες», σε συνεργασία με την Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας και τον Δήμο Έδεσσας: https://www.youtube.com/watch?v=RRpMv...

Ως προς το τοπικό γλωσσικό ιδίωμα, έχουμε να πούμε πως αυτό υπήρξε απαγορευμένο από το ελληνικό κράτος για μεγάλο διάστημα (μολονότι η τοπική παράδοση μουσικολογικά αποτελεί μέρος της ευρύτερης ελληνικής και μολονότι οι σλαβόφωνοι αυτοπροσδιοριζόταν ως έλληνες), με αποτέλεσμα μεγάλο μέρος του φωνητικού ρεπερτορίου να χαθεί.


Τραγουδούν οι: Τρυφωνία Πόλτσκα και Ελένη Τσέτλη από το χωριό Καρυδιά Έδεσσας, το 1996.

Οι στίχοι:
Τρι γκόντινι μωρ' Ντάνω, τρι γκόντινι
τρι γκόντινι μωρ' Ντάνω, γιαρμασάνι

γιαρμασάνι, νε βιντένι
σαμ ντε ιάντνας, να τσεσμάτα
(ι σλαντσίτου με ζαϊντέλου)
ι μισίτσινα με γιογκρελό.

Μετάφραση:
Τρια χρόνια, μωρ Ιορδάνα, τρία χρόνια αρραβωνιασμένοι
τρία χρόνια αρραβωνιασμένοι, χωρίς να βλεπόμαστε.

Μόνο μια φορά στη βρύση
(ο ήλιος έδυσε)
το φεγγάρι ανέτειλε.

(- Πώς θα το πω στη μάνα μου;
- Εγώ θα σου πω πως θα το πεις.
Πώς ήμουν στη βρύση
στη βρύση με φίλους.
- Σε ποιον λες ψέμματα, εμένα μη με κοροϊδεύεις)


* στην παρένθεση, περιέχονται στίχοι που δεν τραγουδήθηκαν.


Φωτογραφία από τα γυρίσματα της τηλεοπτικής εκπομπής ''ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΠΟΥ ΓΕΝΝΗΘΗΚΑ'', στην Καρυδιά Πέλλας του Δήμου Έδεσσας.
Το βίντεο προέρχεται από το κανάλι του you tube:

ΤΟ ΓΛΩΣΣΙΚΟ ΙΔΙΩΜΑ ΓΗΓΕΝΩΝ ΣΕ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ:


"Οι καρδιές των ανθρώπων…" Paulo Coelho


“Μπορεί να διαμαρτύρομαι μερικές φορές, επειδή είμαι μια καρδιά ανθρώπου και οι καρδιές των ανθρώπων είναι έτσι..

Φοβούνται να πραγματοποιήσουν τα μεγαλύτερα τους όνειρα, επειδή νομίζουν ότι δεν το αξίζουν ή ότι δεν θα τα καταφέρουν.

Εμείς οι καρδιές πεθαίνουμε απο το φόβο, μόνο και μόνο που σκεφτόμαστε αγάπες που έφυγαν για πάντα,

στιγμές που θα μπορούσαν να είναι καλές και δεν ήταν,

θησαυρούς που θα μπορούσαν να είχαν ανακαλυφθεί και όμως έμειναν για πάντα θαμμένοι στην άμμο..

Γιατί όταν κάτι τέτοιο συμβαίνει υποφέρουμε πολύ…”

Paulo Coelho

Χαλίλ Γκιμπράν: κι έτσι, ο Θεός, ένωσε τον άνθρωπο με την ψυχή του


Και ο Θεός δημιούργησε την ψυχή, πλάθοντας την με ομορφιά.

Της έδωσε την απαλότητα της πρωινής αύρας, το άρωμα των λουλουδιών, την ομορφιά του σεληνόφωτος.

Της έδωσε επίσης ένα ποτήρι χαράς και της είπε.

Δεν θα πιεις απ’ αυτό το ποτήρι παρά μόνο όταν ξεχάσεις το παρελθόν και αποκηρύξεις το μέλλον.
Της έδωσε επίσης ένα ποτήρι θλίψης λέγοντας.
Πιες για να καταλάβεις το νόημα της χαράς.

Μετά ο Θεός έδωσε στην ψυχή αγάπη που θα χανόταν με τον πρώτο στεναγμό ικανοποίησης. Και γλυκύτητα που θα χανόταν με την πρώτη λέξη αλαζονείας.

Έκανε ένα ουράνιο σημείο για να την οδηγεί στο δρόμο της αλήθειας.
Έβαλε στα βάθη της ένα μάτι που βλέπει το αόρατο.

Δημιούργησε μέσα της μια φαντασία που κυλά σαν ποτάμι με φαντάσματα και κινούμενες μορφές.

Την έντυσε με ενδύματα λαχτάρας υφασμένα απ’ τους αγγέλους απ’ το ουράνιο τόξο.
Κι έβαλε επίσης μέσα της το σκοτάδι της σύγχυσης που είναι η σκιά του φωτός.

Και πήρε ο Θεός φωτιά απ’ το καμίνι του θυμού, άνεμο που φυσά απ’ την έρημο της άγνοιας, μάζεψε άμμο απ’ την όχθη του εγωισμού και σκόνη κάτω απ’ τα πόδια των αιώνων.
Έτσι έφτιαξε τον άνθρωπο. Κι έδωσε στον άνθρωπο δύναμη τυφλή που γίνεται φλόγα σε στιγμές τρελού πάθους και κοπάζει μπροστά στην επιθυμία.

Του έδωσε ο Θεός ζωή που είναι η σκιά του θανάτου.
Και ο Θεός χαμογέλασε και έκλαψε. Κι ένιωσε μια αγάπη που δεν έχει όρια ούτε τέλος.

Κι έτσι ένωσε τον άνθρωπο με την ψυχή του...

Χαλίλ Γκιμπράν







ΠΗΓΗ...http://www.thessalonikiartsandculture.gr

ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ...