Αν θέλαµε να περιγράψουµε την τυπική µορφή των
συγκροτηµάτων αυτών, θα λέγαµε ότι αποτελούνται
από ένα ή δύο κλαρίνα, µία ή δύο κορνέτες, ένα
τροµπόνι, ένα νταούλι και, τέλος, ένα τύµπανο. Το
νταούλι σε µερικές περιοχές είναι και το µοναδικό
κρουστό όργανο της κοµπανίας που παράγει ισχυρό
χτύπο, αλλά και ασθενή, που πραγµατοποιείται µε
µία βέργα. Άλλοτε, πάλι, το νταούλι είναι
εφοδιασµένο µε ένα χάλκινο πιατίνι στο επάνω
µέρος του, το οποίο χρησιµεύει για τη δηµιουργία
κάποιου διακοσµητικού ήχου. Σ’ αυτή την
περίπτωση το νταούλι συνοδεύεται και από το
τύµπανο.
1. Ιστορική – Γεωγραφική αναφορά
Η εµφάνιση των οργάνων αυτών στη Μακεδονία
πραγµατοποιείται – µάλλον - κατά τα τέλη του 19ου
αιώνα και τις αρχές του 20ου αιώνα και πρέπει να
γίνεται παράλληλα µε την εµφάνιση του κλαρίνου.
Η µία άποψη είναι αυτή, η οποία ισχυρίζεται ότι τα
µετέφεραν στον Μακεδονικό χώρο οι διάφοροι
µετανάστες από την Κοζάνη, Καστοριά και Σιάτιστα
που ταξίδευαν τις εποχές εκείνες στις
παραδουνάβιες περιοχές (Αυστρία, Ουγγαρία κ.λπ.).
Η άλλη είναι εκείνη, η οποία λέει ότι τα όργανα
αυτά έφτασαν στα χέρια των Ελλήνων της
Μακεδονίας από τις Στρατιωτικές µπάντες της
Οθωµανικής Αυτοκρατορίας κατά την περίοδο του
19ου αιώνα.
Οι περιοχές της Μακεδονίας, που χαρακτηρίζονται
από τα ακούσµατα αυτού του είδους, είναι το µέρος
της Κεντρικής Μακεδονίας από την περιοχή της
Γουµένισσας, της Έδεσσας, της Αλµωπίας, της
Ηµαθίας και της ∆υτικής Μακεδονίας, όπως της
Κοζάνης, του Βοΐου, µέρος των Γρεβενών µέχρι και
τη Σαµαρίνα, της Καστοριάς και της Φλώρινας.
Η µορφή των µουσικών οµάδων που εµφανίζονται
στα µέρη αυτά έχει σχεδόν τα ίδια εξωτερικά
χαρακτηριστικά σε ότι αφορά τα όργανα και σε ότι
αφορά το ανθρώπινο δυναµικό, που υπηρέτησε όλα
αυτά τα χρόνια το είδος αυτό της παραδοσιακής µας
µουσικής. Όµως, υπάρχουν πολλές και
ενδιαφέρουσες διαφορές, που, ίσως ακόµα, δεν
µελετήθηκαν και συνεχίζουν και σήµερα να
διαµορφώνονται και να µετασχηµατίζονται.
Μία άλλη διάσταση που έχει το θέµα αυτό είναι ότι
οι κοµπανίες αυτές έχουν επηρεασθεί, και αυτό ήταν
αναπόφευκτο, από τη γειτονική περιοχή της Σερβίας
µε αποτέλεσµα να έχουν παρεξηγηθεί µέχρις ενός
σηµείου. Αυτονόητο είναι ότι επηρέασαν µε τη
σειρά τους και αυτές τις αντίστοιχες της γειτονικής
χώρας. Για παράδειγµα στο ρεπερτόριο των οµάδων
αυτών θα ακούσει κανείς σχεδιάσµατα τα οποία, θα
λέγαµε, εντάσσονται στον ευρύτερο βαλκανικό
χώρο.
Αξίζει στο σηµείο αυτό να αναφέρουµε ότι η
ανάδειξη στον ευρύτερο Ελλαδικό χώρο έγινε
σχεδόν µε τα τραγούδια του Goran Bregovic
(Γκόραν Μπρέγκοβιτς) από τις ταινίες του
Κουστουρίτσα «Στον καιρό των τσιγγάνων» και
«Underground». Με τους ήχους των τραγουδιών
αυτών, όπως για παράδειγµα το «Enderlezi» και
άλλα, άρχισαν σιγά - σιγά να προβάλλονται και οι
όµορφοι σχεδιασµοί των δικών µας µελωδιών και
τραγουδιών.
2. Χαρακτηριστικά µουσικά
και παραδοσιακά στοιχεία
Αξίζει να αναφερθεί κανείς και να περιγράψει το
ηχητικό προϊόν που παράγεται και το µαγευτικό
ύφος, που χαρακτηρίζει την ποιότητα των
αυτοσχεδιασµών των µουσικών συνόλων του είδους
αυτού που για χρόνια σφράγισε τις χαρούµενες εκδηλώσεις
των ανθρώπων του χωριού και της υπαίθρου και
συνεχίζει µέχρι και τις ηµέρες µας να γοητεύει και
να συναρπάζει.
Ακούγοντας κανείς µία κοµπανία χάλκινων, αµέσως
αντιλαµβάνεται και αισθάνεται το δυναµικό στοιχείο
του χάλκινου ήχου , ο οποίος από τη φύση του έχει
έναν επικό χαρακτήρα που µετασχηµατίζεται όµως
και σε λυρικό, ανάλογα µε την περίσταση. Ο
όµορφος ήχος και τα σχεδιάσµατα του κλαρίνου,
που στηρίζεται και περιτριγυρίζεται µε ένα
παιχνιδιάρικο τρόπο από τη συνοδεία της
τροµπέτας, αποκτά µια καινούρια διάσταση και
µεταλλάσσεται σε καινούριες κάθε φορά φόρµες και
νέες δοµικές δηµιουργίες. Ακόµα, πιο εντυπωσιακή
είναι η συµµετοχή στη ρυθµική επεξεργασία των
ακουσµάτων αυτών του βαθύφωνου και δυνατού
ήχου του τροµπονιού.
Τέλος, το όλο θέµα συµπληρώνεται ή καλύτερα
στηρίζεται στη βασική ρυθµική αγωγή και
επεξεργασία που συντελείται από το νταούλι και το
τύµπανο.
Θα µπορούσε κανείς να εµβαθύνει και να αναλύσει
την ψυχολογία και το κοινωνιολογικό ανάγλυφο της
περιοχής της Μακεδονίας µελετώντας τη µουσική
των χάλκινων αυτών ήχων και της ιστορικής τους
διαδροµής.
Σε ότι αφορά, τώρα, τη µουσικολογική µορφή των
χορών και των τραγουδιών, που εκφράζονται µε τις
κοµπανίες αυτές θα µπορούσε να πει κανείς ότι
ποικίλλει από µέρος σε µέρος. Για παράδειγµα, στην
περιοχή του Βοΐου και της Κοζάνης ακούγονται
πολλά ηπειρώτικα τραγούδια, όπως τραγούδια που
χορεύονται «στα τρία», Ζαγορίσια, καθώς και
Τσάµικα από τη Θεσσαλία, που έχουν
προσαρµοστεί στο ύφος και την αισθητική των
χάλκινων αυτών οργάνων. Απεναντίας, στην πλευρά
της Φλώρινας και της Γουµένισσας κυριαρχεί πιο
έντονα το µακεδονικό στοιχείο µε καρσιλαµάδες,
χασαποσέρβικα, «λεβέντικο» χορό, γκάϊντα, συρτά
και άλλα.
Τέλος, σε ό,τι έχει σχέση µε το ρυθµικό
στοιχείο αυτής της περιοχής, µπορούµε να πούµε ότι
συναντά κανείς µια µεγάλη ποικιλία ρυθµών, όπως
βέβαια συµβαίνει και στον υπόλοιπο ελλαδικό χώρο.
Κυρίαρχο στην όλη αυτή µουσική έκφραση είναι και
το τραγούδι – µουσική, που έπαιζαν οι κοµπανίες
αυτές κατά την ώρα που έπρεπε να χορέψει η νύφη.
Κορυφαίο γεγονός της γαµήλιας τελετής!
Στο µεσοχώρι και ύστερα από την τελετή της
στέψης στην εκκλησία, µπροστά σε όλη την
κοινωνία του χωριού, η νύφη χόρευε τον πρώτο της
χορό. Η µελωδία που έβγαινε από τις κοµπανίες
αυτές ήταν ανάλογη της σοβαρότητας της στιγµής
αυτής. Είναι αλήθεια, ότι χάθηκαν πολλά στοιχεία
από το θέµα αυτό, στοιχεία τα οποία είχαν σχέση µε
τα λόγια του τραγουδιού, καθώς και µε τη µουσική
του δοµή. Εκείνο που πρέπει να πούµε είναι, ότι το
τραγούδι αυτό διέφερε από τόπο σε τόπο, ανάλογα
µε τις κοµπανίες και ανάλογα µε τις ιδιαιτερότητες
του κάθε τόπου.
3. Οι άνθρωποι που υπηρέτησαν
τις κοµπανίες αυτές
Μεγάλη τιµή πρέπει να αποδοθεί στους ανθρώπους
αυτούς, που υπηρέτησαν το είδος αυτής της
µουσικής, και µάλιστα σε πολύ δύσκολα χρόνια. Και
αυτό επειδή οι µουσικοί αυτοί διέθεταν ταλέντο και
ευφυΐα και κατάφερναν να δηµιουργήσουν
τεχνοτροπίες και σχολές που µε το δικό τους τρόπο
δίδασκαν και µετέδιδαν την τέχνη αυτή. Ακόµα,
γιατί οι συνθήκες και οι αντιλήψεις της περασµένης
εποχής, για την υπηρεσία αυτή της παράδοσης, δεν
επέτρεπαν να εκτιµηθεί και να τους αποδοθεί η
αντίστοιχη τιµή. Έτσι, πολλοί οργανοπαίχτες έζησαν
σε ολόκληρη τη ζωή τους φτωχοί και
περιφρονηµένοι. Πολλές φορές, µέσα στη µέθη της
χαράς και της ευφορίας του γλεντιού,
ταπεινώνονταν και λοιδορούνταν.
Είναι αλήθεια, ότι
δεν εκτιµήθηκε η προσφορά των ανθρώπων αυτών,
οι οποίοι ήταν κατά κύριο λόγο «γύφτοι» και ίσως
και ακόµα και σήµερα δεν έχει αποκατασταθεί η
µνήµη και η αναγνώριση της πολιτιστικής τους
προσφοράς από επίσηµους και µη φορείς.
Η
οµολογία του Γιώργη Ουρούµη από την Αλµωπία
δείχνει του λόγου το αληθές:
«Ο πατέρας µου δεν
ήθελε να µάθω µουσική, γιατί τότε η µουσική δεν
ήταν όµορφο πράµα όπως σήµερα. Ερχόταν ο
άλλος και σε έβαζε µε το ζόρι να παίζεις. Αλλιώς,
σε έδερνε κιόλας. Εκείνη τη µέρα είχαµε θάψει τη
γιαγιά µου. Έρχεται λοιπόν ένας κύριος και λέει
στον πατέρα µου:
- Ρε ∆ηµητρό, πιάσε λίγο το
κλαρίνο.
- Ρε Γιάννη, δεν γίνεται. Σήµερα έθαψα τη µάνα
µου.
Αυτός τίποτε. Να επιµένει. Του τραβάει λοιπόν µια του πατέρα µου. Τον σέρνει µέχρι την πλατεία και από το σκισµένο σακάκι του πατέρα µου να τον
τραβάει και να τον δέρνει για να παίξει. Ο πατέρας
µου αναγκάστηκε πια να παίξει» …
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Οι όροι χρήσης που ισχύουν για τη δημοσίευση των σχολίων, έχουν ως εξής:
- Σχόλια τα οποία είναι υβριστικά ή περιέχουν χαρακτηρισμούς ή ανώνυμες καταγγελίες που δεν συνοδεύονται από αποδείξεις θα αφαιρούνται από τα Προμαχιώτικα Νεα .
- Τα Προμαχιώτικα Νέα διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρέσουν οποιοδήποτε σχόλιο θεωρούν ότι εμπίπτει στις παραπάνω κατηγορίες.
- Τα Προμαχιώτικα Νέα δεν παρεμβαίνουν σε καμία περίπτωση για να αλλοιώσουν το περιεχόμενο ενός σχολίου.
- Τα σχόλια αναγνωστών σε καμιά περίπτωση δεν αντιπροσωπεύουν τα Προαχιώτικα Νέα.
- Με την αποστολή ενός σχολίου αυτόματα αποδέχεστε τους όρους χρήσης .
H συντακτική ομάδα των Προμαχιώτικων Νέων.