Καλώς ήρθατε στον ιστότοπο του ιστορικού μας χωριού, όπου μπορείτε να δείτε άρθρα, που αφορούν όλες τις εκφάνσεις του κοινωνικού γίγνεσθαι. Περιπλανηθείτε στις αναρτήσεις μας για να ταξιδέψετε σε μια πλούσια ποικιλία θεμάτων που ετοιμάζουμε με μεράκι και αγάπη για τον ευλογημένο μας τόπο.

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΜΕ ΤΟ GOOGLE MAPS

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΜΕ ΤΟ GOOGLE MAPS
Κλίκ στην εικόνα

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

Ι.Μ Αγίου Ιλαριωνος

Ιερός Ναός Αγίου Ιλαρίωνος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άποψη του χωριού.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άποψη πλατείας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Το μνημείο των ηρώων.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Νερόμυλος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πετροντούβαρο.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Σοκάκι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Ι.Μ Αγίου Ιλαρίωνος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Καταρράκτης.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Αγία Παρασκευή.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Φράγμα.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

"Μπιτσκία".

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης .

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χορευτικός σύλλογος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εκκλησία - κοινότητα.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Το μνημείο των ηρώων.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άνοιξη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

Σάββατο 28 Νοεμβρίου 2015

ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΕΛΛΑΣ - ΑΣ ΠΡΟΜΑΧΟΙ 1 - 1



 Σε ένα αμφίρροπο παιχνίδι, όπου οι δυο αντίπαλοι τα μοιράστηκαν όλα, Μέγας Αλέξανδρος Πέλλας και ΑΣ Πρόμαχοι, αναδείχτηκαν ισόπαλοι με σκορ 1-1.

Ρεπορτάζ: Άλεξ Αμπάρης "Π. Ν."

Ήταν ένας μέτριος ποιοτικά αγώνας, που οι δυο ομάδες είχαν μοιρασμένη την κατοχή της μπάλας και δημιούργησαν αρκετές προϋποθέσεις για να πετύχουν τέρματα, οι οποίες είτε προσέκρουαν στους δυο ικανότατους πορτιέρο, είτε αποκρούονταν από τις σφριγηλές άμυνες. Το τελικό αποτέλεσμα κρίνεται δίκαιο, λαμβανομένου υπόψιν του γεγονότος, ότι οι γηπεδούχου αφού προηγήθηκαν, κλείστηκαν στα καρέ τους για να κρατήσουν τη νίκη, πράγμα που δεν κατάφεραν στο τέλος, αφού οι φιλοξενούμενοι πίεσαν ασφυκτικά και  πέτυχαν την ισοφάριση.

Στο πρώτο ημίχρονο παίχτηκε αναγνωριστικό ποδόσφαιρο με μοιρασμένη την κατοχή και τις καλές φάσεις, όπως αυτή του Γ. Νάνου στο 5’ με πλασέ που έφυγε άουτ, του Παπαδόπουλου στο 25’ το μακρινό σουτ του οποίου κατέληξε ψηλά πάνω από τα δοκάρια του τερματοφύλακα Γιαβάση της Πέλλας.
Οι γηπεδούχοι έχασαν κλασικές ευκαιρίες για γκολ στο 28’ με τον Γάκη και στο 33΄με τον Καμπούρη, τα σουτ των οποίων απέκρουσε θετικά ο πανύψηλος τερματοφύλακας των Προμάχων Ξυλουργίδης.

Στο δεύτερο ημίχρονο οι γηπεδούχοι ξεκίνησαν ορεξάτοι και πίεσαν τους Προμαχιώτες και στο 68’ η πίεση αυτή καρποφόρησε, με το σουτ πλασέ του Γάκη μέσα από τη μικρή περιοχή, σημειώνοντας το 1-0.
Στη συνέχεια οι της Πέλλας οργανώθηκαν με αμυντικογενές σχήμα, προσπαθώντας να κρατήσουν τη νίκη, παγώνοντας το παιχνίδι και καθυστερώντας την διεξαγωγή του. Μάλιστα σε μια τέτοια φάση στο 85’ο Καμπούρης δέχτηκε κίτρινη κάρτα και λόγω του ότι είχε άλλη μία, απεβλήθη.
Οι των Προμάχων πίεσαν ασφυκτικά και στο 87’ ο Γ. Νάνος κατάφερε με απευθείας σουτ-φάουλ να πετύχει το γκολ της ισοφάρισης.
Στο 89’ ο Σ. Σατζάκης αντίκρυσε την δεύτερη κίτρινη κάρτα για σκληρό μαρκάρισμα και απεβλήθη.
Άλλο αξιομνημόνευτο στοιχείο του αγώνα θα πρέπει να αναφερθεί η πολύ ζεστή φιλοξενία των διοικούντων και των παικτών του Μεγάλου Αλεξάνδρου για την οποία οι των Προμάχων ευχαριστούν θερμά.

Από την Πέλλα διακρίθηκαν οι Πέικος, Καμπούρης, Γάκης και Κούμπους.
Από τον ΑΣ ξεχώρισαν οι Ξυλουργίδης, Σαμαράς, Γ. Νάνος και Παπαδόπουλος(κορυφαίος).

Η διαιτησία του κυρίου Μαυρίδη ήταν πολύ καλή χάρη στην χρήσιμη βοήθεια των επίσης πολύ καλών βοηθών του Δέλλιου και Αποστολούδα.

Μ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΕΛΛΑΣ
Γιαβάσης, Σταυρακάκης, Παναγιωτέλης, Πέικος, Σιαματάς, Μπουράκης, Καμπούρης, Κούμπους, Γάκης, Σαρτίνας (Παλάικος), Καραπίτας (Καρασμάνης). ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ: Νινιατσούδης

ΑΣ ΠΡΟΜΑΧΟΙ
Ξυλουργίδης, Δέλλιος, Σαμαράς, Ρατσίτσκας (Ιωάννου), Σατζάκης, Μούγιος, Αμπάρης (Γ. Σέλκος), Σαμσούρης (Τρίψης), Παπαδόπουλος, Γ. Νάνος, Ν. Νάνος. ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ: Σαμαράς

Τα γκολ:(πηγή...http://a-pella.blogspot.gr )
1-0. Γάκης

1-1. Γ. Νάνος


































ΤΟ ΑΝΕΚΔΟΤΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Ήταν τρία μαυράκια και μάλωναν ποιανού ο πατέρας είναι πιο μαύρος...

ΑΨΗΦΩΝΤΑΣ ΤΟ ΜΟΡΑΤΟΡΙΟΥΜ ΤΗΣ ΔΕΦ ΟΙ ΙΑΠΩΝΕΣ ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΤΗΝ ΘΗΡΙΩΔΙΑ ΤΗΣ ΦΑΛΑΙΝΟΘΗΡΙΑΣ

Ιαπωνία: Ξεκινά ξανά η θηριωδία με το κυνήγι των φαλαινών [εικόνες]
Η Ιαπωνία αποφάσισε να ξαναρχίσει στα τέλη Μαρτίου η φαλαινοθηρία στην Ανταρκτική, που είχε ανασταλεί πέρυσι, γεγονός που εκτιμάται ότι μπορεί να προκαλέσει διεθνή κατακραυγή.
Το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης είχε κρίνει τον Μάρτιο του 2014 ότι η φαλαινοθηρία της Ιαπωνίας στην Ανταρκτική, που διαρκεί δεκαετίες, πρέπει να σταματήσει, ωθώντας το Τόκιο να ακυρώσει το μεγαλύτερο μέρος της δραστηριότητας αυτής για την περίοδο 2014-2015.
Όμως η Ιαπωνική Υπηρεσία Αλιείας ειδοποίησε την Παρασκευή τη Διεθνή Επιτροπή Φαλαινοθηρίας (ΔΕΦ) ότι η Ιαπωνία θα ξαναρχίσει τη φαλαινοθηρία την περίοδο 2015-2016 με βάση ένα αναθεωρημένο σχέδιο.
Το σχέδιο αυτό, που προβλέπει ότι θα μειωθούν κατά τα δύο τρίτα οι ρυγχοφάλαινες που θα αλιεύονται, στις 333, είναι επιστημονικά λογικό, υποστήριξε η Υπηρεσία σε έγγραφό της που υπεβλήθη στη ΔΕΦ.
Η Ιαπωνία άρχισε αυτήν που αποκαλεί φαλαινοθηρία για επιστημονικούς σκοπούς το 1987, έναν χρόνο αφότου τέθηκε σε ισχύ το διεθνές μορατόριουμ της φαλαινοθηρίας.
Το Τόκιο επιχειρηματολογεί ότι τα περισσότερα είδη φαλαινών δεν απειλούνται με εξαφάνιση και ότι η βρώση φαλαινών αποτελεί μέρος της γαστρονομικής παράδοσης των Ιαπώνων.


Πηγή:  http://www.iefimerida.gr

ΠΕΘΑΝΕ Η "ΑΙΩΝΙΑ ΠΑΡΘΕΝΑ", ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ ΗΘΟΠΟΙΟΣ ΤΟΥ ΑΚΙΡΑ ΚΟΥΡΟΣΑΒΑ

Πέθανε η αγαπημένη ηθοποιός του Ακίρα Κουροσάβα – Η «αιώνια παρθένα» [εικόνες]
Η Σετσούκο Χάρα ήταν ηθοποιός-θρύλος του ιαπωνικού κινηματογράφου, μούσα του Ακίρα Κουροσάβα και του Γιασουζίρο Οζου.
Πέθανε σε ηλικία 95 ετών, από πνευμονία, σε ένα νοσοκομείο της Κανάγκουα. Ηταν η πιο μυστηριώδης σταρ της Ιαπωνίας, γιατί σε ηλικία 43 ετών και ενώ ήταν η μεγαλύτερη σταρ της χώρας, ανακοίνωσε ότι σταματάει τον κινηματογράφο. Δεν εξήγησε ποτέ τους λόγους και από εκείνη την ημέρα δεν έδωσε ποτέ συνέντευξη και δεν συνάντησε ποτέ έναν δημοσιογράφο. Εζησε από τότε πολλά χρόνια, εσώκλειστη και αμίλητη, σαν την Γκρέτα Γκάρμπο.

Αποσύρθηκε στην παραθαλάσσια πόλη Καμακούρα, 50 χιλιόμετρα από το Τόκιο. Διάλεξε αυτή την πόλη γιατί εκεί γύρισε τις περισσότερες ταινίες της και γιατί εκεί βρίσκεται ο ναός όπου έχουν τοποθετηθεί οι στάχτες του λατρεμένου της σκηνοθέτη Γιασουζίρο Οζου.
Γύρισε πολλές ταινίες, αγαπήθηκε όσο καμμιά και ξάφνιασε με τη στάση της. Στην Ιαπωνία την αποκάλεσαν «η αιώνια παρθένα». Κι αυτό γιατί ενώ η Ιαπωνία, μετά τον πόλεμο, ζει μονότονα ανάμεσα στην εργασία και στην οικογένεια, η Σετσούκο Χάρα παραμένει ανύπαντρη και χωρίς παιδιά. Περνάει σχεδόν αποκλειστικά τον καιρό της δίπλα στην αδελφή της  και στο σύζυγό της, ο οποίος ήταν διάσημος σκηνοθέτης.

Ο πρώτος της ρόλος ήταν το 1936, στην γερμανο-ιαπωνική ταινία Daughter of the Samurai, γυρισμένη από τον γερμανό σκηνοθέτη προπαγάνδας Αρνολντ Φρανκ. Για την ταινία ταξίδεψε στη Γερμανία και συναντήθηκε με τον Γιόζεφ Γκέμπελς!
Η αδελφή της ήταν η οπερατέρ Γιόσιο Αίντα, η οποία συνεθλίβη στις ρόδες ενός τρένου, μπροστά στην Σετσούκο Χάρα, ενώ γύριζαν την ταινία Shiarao. Αυτή η τραγωδία σημάδεψε την σταρ για πάντα, παρότι επέστρεψε στα πλατό για τα γυρίσματα της ταινίας Voyage à Tokyo, του μεγάλου σκηνοθέτη Οζου. Στην εν λόγω ταινία παίζει εμβληματικά την νεαρή χήρα στρατιώτη η οποία αφοσιώνεται στους γονείς του νεκρού συζύγου της, πολύ περισσότερο απ'ό,τι τα άλλα τους παιδιά.

Στην επόμενη ταινία της τριλογίας του ο Οζου της δίνει πάλι τον ρόλο μιας χήρας η οποία μένει με την κόρη της που βρίσκεται σε ηλικία γάμου. Τρεις ώριμοι άντρες καταφθάνουν στο σπίτι για το μνημόσυνο του συζύγου της και προσπαθούν να παντρέψουν τόσο την κόρη όσο και τη μητέρα. Ο παράδοξος φεμινισμός της Σετσούκο Χάρα αποθεώνεται στα μοναδικά της χαμόγελα απέναντι σε προτάσεις που κρίνει προσβλητικές ή άστοχες. Αποθεώνεται για τον τρόπο που κινεί, ελάχιστα, τα χαρακτηριστικά του προσώπου της δίνοντας καθηλωτικό βάρος στα εσωτερικά συναισθήματα.

Επαιξε και με τον άλλο μεγάλο σκηνοθέτη της Ιαπωνίας, τον Ακίρα Κουροσάβα. Κανείς δεν έμαθε ποτέ αν υπήρχε ιδιαίτερη σχέση ανάμεσα στην Σετσούκο Χάρα και τον Οζου γιατί ο τελευταίος δεν την αναφέρει ποτέ στις ιδιωτικές του σημειώσεις. Και οι δύο έμειναν ανύπαντροι αλλά εκείνη σταμάτησε τον κινηματογράφο που ο Οζου πέθανε, στα 60 του, από καρκίνο.
Ο σκηνοθέτης Οζου και η Χάρα:


Πηγή:  http://www.iefimerida.gr

ΑΥΤΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ 5 ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΑΝΕΚΔΟΤΑ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΠΟΧΩΝ

Αυτά είναι τα 5  καλύτερα ανέκδοτα όλων των εποχών [εικόνες]
Με ένα διαφορετικό αντικείμενο καταπιάστηκαν ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Εψαξαν και βρήκαν τα πέντε καλύτερα ανέκδοτα... 
Οι καθηγητές μελέτησαν την αντίδραση 55 φοιτητών από το London School of Economics σε 65 διαφορετικά αστεία, τα οποία διάλεξαν από ιστοσελίδα με τα πιο επιτυχημένα ανέκδοτα που έχουν ειπωθεί ποτέ. Μιλάμε πάντα για έρευνα που έγινε στη Βρετανία και που στην πλειονότητά τους οι συμμετέχοντες είναι Βρετανοί, άρα και το χιούμορ είναι ανάλογο ή έστω διαφορετικό από το δικό μας. 
Οι ερευνητές της Οξφόρδης μελέτησαν το πώς λειτουργεί ο κάθε εγκέφαλος στο άκουσμα κάποιου αστείου και βρήκαν την αιτία που γελάμε με κάτι που απλά μας διηγούνται. Η απάντηση είναι πως ένα ανέκδοτο που είναι μικρό και κατανοητό είναι το κλειδί για να ξεκαρδιστεί κάποιος στα γέλια (με τα πολύπλοκα και «ψαγμένα» αστεία, συνήθως δεν πιάνει).
Έτσι, από τη βαθμολογία και τις αντιδράσεις των συμμετεχόντων, οι ερευνητές βρήκαν το Τop 5 των ανεκδότων όλων των εποχών.

Η πραγματική αγάπη διαρκεί για πάντα
Είναι ο τελικός του Παγκοσμίου Κυπέλλου και ο Τιμ αποφασίζει να πάει στο γήπεδο. Κάθεται και παρατηρεί ότι η θέση δίπλα του είναι άδεια. Τότε γυρίζει σε εκείνον που καθόταν παραδίπλα και τον ρωτά εάν η θέση είναι πιασμένη.
 «Όχι», του λέει ο άνδρας, «η θέση είναι άδεια».
 «Αυτό είναι απίστευτο», είπε ο Τιμ. «Ποιος θα άφηνε μια τέτοια θέση;».
 Και τότε ο άνδρας του απαντά: «Βασικά η θέση ανήκει σε εμένα. Υποτίθεται πως θα ερχόμουν με τη γυναίκα μου, όμως πέθανε. Αυτό είναι το μόνο Παγκόσμιο Κύπελλο που δεν είμαστε μαζί από τότε που παντρευτήκαμε».
 «Ω, τα συλλυπητήριά μου. Αυτό είναι απαίσιο… Όμως δεν μπορούσες να βρεις κάποιον άλλο, ένα φίλο, συγγενή ή γείτονα για να έρθει μαζί σου;».
 Ο άνδρας κουνά αρνητικά το κεφάλι. «Όχι», του λέει. «Είναι όλοι στην κηδεία».

Στον δρόμο για τη δουλειά
Ένας άνδρας φτάνει αργοπορημένος στη δουλειά.
 Το αφεντικό φωνάζει: «Έπρεπε να έχεις έρθει στις 8.30!». 
Απαντά: «Γιατί; Τι συνέβη στις 8.30;»

Το παιδί και ο κουρέας
Ένα νεαρό αγόρι μπαίνει σε ένα κουρείο και ο κουρέας ψιθυρίζει στον πελάτη:
 «Αυτό είναι το πιο χαζό παιδί στον κόσμο. Δες». Ο κουρέας τότε βάζει ένα δολάριο στο ένα χέρι και κάτι ψιλά στο άλλο. «Διάλεξε όποιο θες», λέει στο παιδί.
 Το παιδί παίρνει τα ψιλά και φεύγει.
 «Τι σου είπα;», λέει ο κουρέας, «το παιδί δεν θα μάθει ποτέ». Αργότερα, ο πελάτης συναντά το παιδί στον δρόμο, να τρώει παγωτό.
 «Να σε ρωτήσω, νεαρέ, γιατί δεν πήρες το δολάριο;», ρώτησε ο πελάτης.
 «Τη μέρα που θα πάρω το δολάριο, το παιχνίδι θα τελειώσει», λέει το παιδί.

Μία στο εκατομμύριο
Η Κίνα έχει ένα δισεκατομμύριο κατοίκους. Ένα δισεκατομμύριο! Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και εάν είσαι άνθρωπος τον οποίο βρίσκει κανείς μία στο εκατομμύριο, υπάρχουν άλλοι 1.000 σαν εσένα.

Αγώνας με μια αρκούδα
Δύο κατασκηνωτές περπατούν μέσα στο δάσος, όταν μια αρκούδα εμφανίζεται στο ένα μέτρο. Η αρκούδα βλέπει τους κατασκηνωτές και αρχίζει να τους πλησιάζει.
 Ο πρώτος άνδρας ρίχνει κάτω την τσάντα του και αρχίζει να φορά τα αθλητικά του παπούτσια.
 Ο δεύτερος άνδρας λέει: «Τι κάνεις; Τα αθλητικά δεν θα σε βοηθήσουν να ξεπεράσεις την αρκούδα».
 «Δεν χρειάζεται να ξεπεράσω την αρκούδα», λέει ο άλλος. «Αρκεί να τρέξω πιο γρήγορα από σένα».


Πηγή:  http://www.iefimerida.gr/

"Η ΑΝΤΙΚΡΟΥΣΗ ΤΟΥ ΧΕΙΜΩΝΑ" - ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΟΥΖΟΣ

heron with stick-sarah mayhew

 ♠ ♠ ♠ 

Η αντίκρουση του χειμώνα

Συχνά πηγαίνοντας με τα πόδια, κουβαλώντας μονάχα
το μισογεμισμένο σάκκο μου, στα τόσο δροσερά
κι απόμακρα λαγούμια
λίγο πιο κείθε απ' τη φαντασία σ' εκείνη τη δεύτερη
μεγάλη και καθάρια πραγματικότητα
που γιορτάζουν έρημοι σαν όλα τ' απόκοσμα ζούδια
οι ουρανόπληχτοι με τ' άδικο σκοτωμένο
σαν όρνιο στην άφωνη ρεματιά την απροσδόκητη –
χάνομαι σ' αναρίθμητα μόρια ζωής που δεν τα βλέπω.
Κάθε φορά και πιο πολλές είν' εκεί πέρα οι γιορτάδες
κάθε φορά και πιότερα σα ν' ακούγονται τραγούδια.

Κρατώντας την εσθήτα της Παναγίας
ο Έσχατος τ' Ουρανού με χιλιάδες έντομα στην όραση
μ' αξεθύμαστα γιασεμιά στο νυμφώνα
μ' άλλα θεάματα της αγάπης από μέσα
και μ' άλλα γεγονότα σπιθοβολώντας
αγγίζει τους ραχιτικούς και θεραπεύει την αρθρίτιδα
μαλάζει τους πρησμένους αστραγάλους
αφήνει τρυφερά την αλήθεια πάνω σ' όλες τις αρρώστιες
και κείνες χάνονται καθώς τα ευδιάλυτα νέφη.

Σιγά-σιγά ρυθμίζεται κι ο θάνατος
αρχίζει το νταούλι μεσ' στα πανηγύρια
κι ολούθε πια σηκώνεται στο στήθος η ρωμιοσύνη
και μας αρωματίζει μ' ανείπωτο μοσχολίβανο.
Καίγονται τότε τα φωτερά κοντάκια μεσ' στους ύμνους
κι ανασαίνουμε πέλαγα σε μικρή κολυμβήθρα
κι αποσπούμε τα καρφιά της Σταυρώσεως.
Εκεί μια τέτοιαν ώρα σαν ωραιότατος
εγέρθηκε καπνός ο Γελάσιος και είπε:
«Το μέλλον είναι μάτι
το παρελθόν αφτί
για τον απλό χωριάτη
και για τον ποιητή!
Το μέλλον είναι κάτι,
μα όχι κάτι που νομίζουμε...»

Γεννιέσαι και μπαίνεις μεσ' στο αίνιγμα
πεθαίνεις και τ' αφήνεις ανέπαφο.
Τι άλλο να προσθέσω πια στη δύναμη του έαρος;
Πλήρης από έλλειψη νοήματος
υπερέχω.
Τίποτ' άλλο δεν έχω να εκπροσωπήσω
τη χαρά μου μονάχα και μονάχα τη θλίψη μου
σ' αυτό τον κόσμο που τον παγιδεύει θανάσιμα
όχι το σκοτάδι κ' η μαυρίλα
μα το βαθύ χαντάκι της προοπτικής...

Ο χρόνος είχε μόλις ανατείλει.


Αποτέλεσμα εικόνας για νίκοσ καρούζοσ

Τα ποιήματα Α΄(1961-1978)
Νίκος Καρούζος
Ίκαρος 2013

"ΚΑΤ' ΕΙΚΟΝΑ" - ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΣ



ΚΑΤ' ΕΙΚΟΝΑ
Γιγάντια λουλούδια, πολύχρωμα, που κάτω χοροπηδούσαν εκατοντάδες χερουβείμ, λόφοι κάτασπροι σαν από χιόνι, γεμάτοι από λουλούδια μεγάλα όσο τα δέντρα της γης, πούχυναν μαζί με τη μυρουδιά τους και φως σαν άπειροι μικροί ήλιοι. Και πάνω πλανόντανε σιγά σύννεφα με διάφορους χρωματισμούς και μαζί της τρέχανε παίζοντας και ψάλλοντας πολλά χερουβείμ...
Μια μέρα όμως, τα σύννεφα δε γυρίζανε, δεν πλανόντουσαν, αλλ΄ ακίνητα μένανε, και τα χερουβείμ καθισμένα πάνω τους, δεν τραγουδούσαν, δεν παίζανε, αλλά κοίταζαν κάτω κάτι που ο Πλάστης κατασκεύαζε. Και οι άγγελοι κι αυτοί καθισμένοι στην πολύχρωμη χλόη γύρω απ΄ τον Πλάστη, κοιτάζανε με προσοχή. Όμοια έκαναν και τα χερουβείμ που τους άρεσε να παίζουν κάτω από τα γιγάντια λουλούδια. Είχανε μάλιστα ανεβεί επάνω τους, επάνω στα γιγάντια λουλούδια, για να βλέπουν καλά. Κι έμεναν σιωπηλά.
Ο Πλάστης είχε χαμογελάσει, το ’δαν όλοι, οι άγγελοι και τα χερουβείμ και όλα τ΄ άλλα, την ώρα που κάτι έφκιαχνε...
— Μα τι να φκιάχνει;
Όλοι είχαν την περιέργεια να δουν.
Από μέρες ο Πλάστης είχε αρχίσει την κατασκευή ζώων. Και άμα τα έπλαθε, τα φυσούσε και παίρνανε ζωή, ύστερα τα πετούσε στη γη που κάτω γύριζε σα ζητιάνος ζητώντας ελεημοσύνη.
Και είχε κάνει τόσα και τόσα που φαινότανε να τρέχουνε στον πλανήτη που πριν ήταν έρημος.
Αυτή την ημέρα έφκιαχνε ουραγκοτάγκους, μαϊμούδες, όταν για μια στιγμή χαμογέλασε, ενώ ήταν πάντα σοβαρός.
Μια μαϊμού με κεφάλι άλλου ζώου μακρουλό, βγήκε απ΄ τα χέρια του.
Τα χερουβείμ βάλανε τα γέλια, οι άγγελοι χειροκροτούσαν, και ο Εωσφόρος που καθόταν κάτω από ένα κίτρινο λουλούδι, χαμογέλασε...
Ο Πλάστης άμα τάστειλε στη γη, χωρίς να πάψει να χαμογελά, γρήγορα άρχισε άλλο ζώο να φκιάχνει. Και σε λίγο ήταν έτοιμο. Αυτό το ζώο είχε κεφάλι όμοιο, ομοιότατο με της μαϊμούς που είχε κάνει πριν. Το φύσηξε. Το ζώο κινήθηκε και άρχισε να γαυγίζει...
Έκανε και το ταίρι του και τα πέταξε στη γη.
Άρχισε ο Πλάστης άλλο. Αλλά τώρα δε χαμογελούσε, ξεκαρδιζόταν απ΄ τα γέλια. Ο Εωσφόρος κοίταζε με προσοχή, ενώ τα χερουβείμ και οι άγγελοι γελούσαν βλέποντας τον Πλάστη να γελά.
Κάτι που έμοιαζε με ουραγκοτάγκο και ουραγκοτάγκος δεν ήταν είχε παρουσιαστεί...
Και ο Πλάστης γελούσε. Το έστησε όρθιο.
— Τ΄ είναι αυτό; ρώτησαν οι άγγελοι.
— Αυτό, αυτό, άστε το, έκανε ο Πλάστης ξεκαρδισμένος απ΄ τα γέλια και κρατώντας την κοιλιά του, τώρα, τώρα θα σας πω...
Και θέλησε να φυσήξει, να δώσει πνοή στο παράδοξο ζώο, αλλά δε μπόρεσε απ΄ τα γέλια.
— Μπα! είπε και κοίταξε γύρω του.
Είδε τον Εωσφόρο να μη γελά, αλλά να κοιτάζει με προσοχή.
— Έλα συ, του φώναξε, και φύσηξε δω!... Εγώ δε μπορώ, το βλέπεις!...
Ο Εωσφόρος έτρεξε και φύσηξε μ’ όλη του τη δύναμη.
Το ζώο το δίποδο, το άψυχο με μιας πήρε ζωή και κινήθηκε. Τα μάτια του γενήκαν υπερήφανα και κοίταξε γύρω του περιφρονητικά.
Οι άγγελοι, τα χερουβείμ γελούσαν.
— Μα τ΄ είναι αυτό; ρώτησε ένας άγγελος τον Πλάστη.
— Αυτός, αυτός είναι ο σύντροφος του ζώου εκείνου που γαύγιζε... του απάντησε ο Πλάστης. Και ακούτε, ακούτε! θα λέει, ότι μου μοιάζει, ότι τον έκανα κοιτάζοντας τη μορφή μου!...
Τα γέλια ξέσπασαν πιο δυνατά, πιο ορμητικά. Αλλά δε γελούσαν μόνο αυτοί· γελούσαν τώρα και τα σύννεφα, τα λουλούδια, η χλόη, τα πάντα. Μόνο από κάτω απ΄ τη γη ήρθε ένα ασθενικό κλάψιμο.
Το ζώο όμως το δίποδο κοίταξε όλους περιφρονητικά και αυτόν ακόμα τον Πλάστη που είχε πέσει κάτω στην πολύχρωμη χλόη απ΄ τα γέλια...
Και κινήθηκε έπειτα το δίποδο και βάδισε μέσ΄ στον παράδεισο σαν σε δικό του σπίτι, ή μέρος. Αλλά δεν έκανε και πολλά βήματα γιατί το πόδι του Πλάστη το βρήκα στα οπίσθια... Το δίποδο ζώο έτσι τινάχτηκε στη γη.-

Από τη συλλογή Είκοσι διηγήματα (1924), σ. 89-92

ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΣ

Ο Δημοσθένης Βουτυράς γεννήθηκε το 1879 στην Αθήνα όπου και πέθανε το 1958. Είναι ένας από τους πολυγραφότερους Έλληνες πεζογράφους. Ό,τι ιδιαίτερα χαρακτηρίζει το έργο του, είναι η λεπτομερειακή παρατηρητικότητα και η απεριόριστη και πλούσια φαντασία.

 Έχει γράψει τους παρακάτω τόμους διηγημάτων:
 «Λαγκάς», 1901, «Παπάς Ειδωλολάτρης», 1920, «Τριανταδύο διηγήματα», 1921, «Ζωή Αρρωστεμένη», 1921, «Μακριά απ΄ τον κόσμο», 1921, «Το γκρέμισμα των Θεών», 1922, «Όνειρο που δεν τελειώνει», 1923, «Ο θρήνος των βοδιών», 1923, «Διωγμένη αγάπη», 1923, «Φως στο σκοτάδι», 1923, «Ο νέος Μωυσής», 1923, «Είκοσι διηγήματα», 1924, «Αριστοκρατική γειτονιά», 1924, «Τροφή στο θάνατο», 1926, «Στη χώρα των σοφών και των αγρίων», 1927, «Μες στους ανθρωποφάγους», 1928, «Ανάσταση νεκρών», 1929, «Επανάσταση των Ζώων», 1929, «Η όρνιθα ξύνοντας το μάτι της», 1931, «Ύστερα από εκατομμύρια χρόνια», 1932, «Κάλπικοι πολιτισμοί», 1934, «Το Τραγούδι του Κρεμασμένου», 1935, «Νύχτες μαγείας», 1938, «Ο έρωτας στους τάφους», 1943, «Αργό ξημέρωμα», 1950. Έχουν ακόμα εκδοθεί οι νουβέλες του: «Οι Αλανιάρηδες», 1921, «Από τη Γη στον Άρη», 1929, «Στους άγνωστους θεούς», 1930, «Μέρες Τρόμου», 1932 και τα μυθιστορήματά του: «Η Σιδερένια Πόρτα», 1925, «Το σπίτι των Ερπετών», 1933 και «Οι Τρικυμίες», 1945.

 Πολύ επίσης από το έργο του βρίσκεται σκόρπιο σ' εφημερίδες και περιοδικά, όπου διηγήματά του άρχισαν να δημοσιεύονται από το 1901.-

"1975: ΕΥΤΥΧΕΙΤΕ" - ΤΟ ΝΕΟ ΥΒΡΙΔΙΚΟ ΓΛΥΚΟ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Image

Το Estrella στην Παύλου Μελά είναι ένα εστιατόριο που συνδέθηκε με τη δημιουργικότητα και τις κουφές ιδέες, οπότε τσίμπησα αμέσως όταν διάβασα πως ετοίμασαν ένα νέο γλυκό για τις γιορτές. 

Από τον ΑΡΗ ΔΗΜΟΚΙΔΗ 

   Ζήτησα απ' τον Δημήτρη Κοπαράνη (food blogger και μάγειρα, που μαζί με τον kapetank έκαναν διάσημο το Estrella) να μου εξηγήσει την έμπνευση πίσω απ' το «1975: Ευτυχείτε», που θα είναι διαθέσιμο στο μαγαζί απ' την πρώτη Δεκεμβρίου.

    Να τι μου είπε: 
Ο Δημήτρης Κοπαράνης
«Δύο χρόνια μετά το #bougatsan και ένα χρόνο μετά τα #preetyeclair  επιστρέφουμε με ένα νέο υβριδικό γλυκό. Το 1975: Ευτυχείτε είναι ένα trifle, ένα κλασικό γλυκό φόρο τιμής στην αστική κουζίνα της δεκαετίας του '90.
 Έχει αναφορές στην kitch ατμόσφαιρα των γιορτών, στη λάμψη των τηλεοπτικών show στην ιδιωτική τηλεόραση της περασμένης δεκαετίας και στις τηλεμαγείρισες που φτιάχνουν γλυκά με τα περισεύματα του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού, κυρίως στην domestic godess Nigella Lawson.» 

«Πρόκειται για μία κρέμα με άρωμα τριαντάφυλλο και σπασμένα μελομακάρονα (destroy christmas!). Είναι φτιαγμένο με γεύσεις που ξέρουμε όλοι, στη λογική ενός απροσδιόριστου γλυκού με στοιχεία από τα γλυκά της εποχής.
 'Ολοι μας έχουμε κεραστεί ένα γλυκό με κρέμα και μπισκότα σε κάποιο σαλόνι ανήμερα Χριστούγεννα...» 
Image
«Υπάρχει μία παγανιστική - μεταφυσική σημασία στα εορταστικά πιάτα. Το ρόδι είναι σύμβολο ευτυχίας, οι ξηροί καρποί συμβολίζουν την ευημερία και τα υλικά αγαθά, ακόμη και τα κόκαλα από το κοτόπουλο χρησιμοποιούνται για να προβλέψουμε το μέλλον, τον καιρό και τις σοδειές. 
Το ονομάσαμε 1975: Ευτυχείτε γιατί γεννήθηκα το 1975 και σίγουρα τα Χριστούγεννα εκείνα για τους δικούς μου ήταν τα πιο ευτυχισμένα της ζωής τους. 
Είναι μία ευχή για όλο τον πλανήτη. Τα πράγματα μπορεί να είναι ζόρικα ώρες - ώρες αλλά έχουμε την ανάγκη να αισιοδοξούμε.» 





ΠΗΓΗ...http://www.lifo.gr


ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ...