Καλώς ήρθατε στον ιστότοπο του ιστορικού μας χωριού, όπου μπορείτε να δείτε άρθρα, που αφορούν όλες τις εκφάνσεις του κοινωνικού γίγνεσθαι. Περιπλανηθείτε στις αναρτήσεις μας για να ταξιδέψετε σε μια πλούσια ποικιλία θεμάτων που ετοιμάζουμε με μεράκι και αγάπη για τον ευλογημένο μας τόπο.

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΜΕ ΤΟ GOOGLE MAPS

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΜΕ ΤΟ GOOGLE MAPS
Κλίκ στην εικόνα

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

Ι.Μ Αγίου Ιλαριωνος

Ιερός Ναός Αγίου Ιλαρίωνος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άποψη του χωριού.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άποψη πλατείας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Το μνημείο των ηρώων.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Νερόμυλος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πετροντούβαρο.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Σοκάκι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Ι.Μ Αγίου Ιλαρίωνος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Καταρράκτης.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Αγία Παρασκευή.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Φράγμα.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

"Μπιτσκία".

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης .

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χορευτικός σύλλογος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εκκλησία - κοινότητα.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Το μνημείο των ηρώων.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άνοιξη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

Τετάρτη 18 Οκτωβρίου 2017

8η Γιορτή Καρατζοβίτικης Πιπεριάς στο Γαρέφι Αλμωπίας


Μια ακόμη χρονιά ήρθε η στιγμή που μύρισε όλο το χωριό αυτήν την υπέροχη μυρωδιά του καπνιστού Κόκκινου Καρατζοβίτικου Πιπεριού που με τόσο κόπο οι πιπεροπαραγωγοί του Γαρεφείου έφτασαν έως το τελικό στάδιο για να δοθεί απλόχερα σε όλο τον κόσμο αυτός ο Κόκκινος Θησαυρός του Γαρεφείου και κατ επέκταση της Αλμωπίας.

Ήρθε η στιγμή που το υπέροχο άρωμα η απίστευτη γεύση και το έντονο Κόκκινο χρώμα να στολίσει τα τραπέζια των νοικοκυρών της Χώρας μας και όχι μόνο.
Ο πλούσιος από παραδοσιακά φαγητά με βάση υπέροχο καπνιστό μπαχαρικό του τόπου μας αλλά και ζωντανές λαχταριστές Καρατζοβίτικης πιπεριές Γαρεφείου σας περιμένει να τον απλώσετε, Φαγητά που θα τον κοσμούν με την αγάπη και το μεράκι όλων των νοικοκυρών του Χωριού μας.

Και εκεί που θα συμβαίνουν όλα αυτά ένα παραδοσιακό τοπίο στην Γραφική Πλατεία του Κάτω Γαρεφείου έρχονται οι παραδοσιακές φορεσιές η μουσική και το τραγούδι να δημιουργήσουν ένα ξεχωριστό ταξίδι με Γεύση και παράδοση του Τόπου μας. Το φρεσκοαλεσμένο πιπέρι θα χαρίσει σε όλους την έντονη μυρωδιά του και το έντονο Κόκκινο θα συνθέσει το χρώμα με το οποίο θα τονώσει την διάθεση για να ξεκινήσουν οι Μουσικοχορευτικές εκδηλώσεις που ετοιμάζει ο σύλλογος μας ενώ παράλληλα θα ξεδιπλωθούν όλες εκείνες οι λαχταριστές νοστιμιές που έχει ο μπουφές με τα υπέροχα φαγητά τα οποία θα γαργαλήσουν τους ουρανίσκους των επισκεπτών.

Σας περιμένουμε όλους για μια ακόμη ξεχωριστή γιορτή του Τοπικού μας προϊόντος σε συνδυασμό με τις παραδόσεις τα ήθη και τα έθιμα του τόπου μας.

https://www.facebook.com/events/121813801868756/?acontext=%7B%22ref%22%3A%2225%22%2C%22sid_reminder%22%3A%226478154564834921348%22%2C%22action_history%22%3A%22null%22%7D

Να μπορείς να λες, όχι! Γράφει ο Γιάννης Ξηντάρας – Ψυχολόγος


Να μπορείς να λες, όχι!

Γράφει ο Γιάννης Ξηντάρας – Ψυχολόγος

Ας πάρουμε πρώτα το παράδειγμα ανάποδα:
Αν δεν μπορείς να πεις όχι, σημαίνει ότι όλο λες ναι (!), σημαίνει ότι δεν μπορείς να χαλάσεις χατίρι, να αρνηθείς μια χάρη ή μια βοήθεια, ακόμη και αν χρειαστεί να δώσεις από το υστέρημά σου (του χρόνου, του κόπου, των χρημάτων, των αξιών σου).
 Αυτό βέβαια, δεν απαραίτητα αρνητικό. Αν θες και μπορείς, πολύ καλά θα κάνεις να δώσεις. Θα νοιώσεις και εσύ ευχαριστημένος και όλα θα είναι μια χαρά. Για εσένα και για τους άλλους. Αν δεν θέλεις; Αν δεν μπορείς; Μπορείς τότε να πεις όχι; Μπορείς να αντέξεις έναν εαυτό που αρνείται; Μπορείς να σεβαστείς την αδυναμία σου ή την έλλειψη επιθυμίας;

Έχεις το δικαίωμα να έχεις όρια, να μην θέλεις να τα υπερβείς είτε επειδή δεν μπορείς είτε επειδή απλώς δεν έχεις όρεξη; Ή μήπως σκέφτεσαι τι θα πει ο άλλος, «τι θα πει ο κόσμος»; Ότι δεν είσαι καλό παιδί, ότι δεν ενδιαφέρεσαι, ότι δεν καταλαβαίνεις, ότι δεν νοιάζεσαι, ότι…
Ο κατάλογος των κρίσεων, των επικρίσεων ,των απόψεων και των ιδεοληψιών είναι ατελείωτος.

Το ερώτημα ωστόσο παραμένει:
θα ορίζεις εσύ τον εαυτό σου ή οι άλλοι εσένα;



Ο Γιάννης Ξηντάρας είναι Ψυχολόγος- Ψυχοθεραπευτής, πτυχιούχος Πανεπιστημίου Αθηνών, μέλος του Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων και της Εθνικής Εταιρείας Ψυχοθεραπείας Ελλάδος. Επιστημονικός Υπεύθυνος στο Κέντρο Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης “Επαφή”. www.xidaras.gr

«ΤΗΣ ΚΑΚΟΜΟΙΡΑΣ» . Πρεμιέρα από την Κεντρική Σκηνή του Εδεσσαϊκού Θεάτρου


«ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ»

ΠΑΝΤΕΛΗΣ: Τι γίνανε ρε οι φακές; Τις πούλησες;
ZHKOΣ: Δεν τις πούλησα, φύγανε μοναχές τους! Διότι σκάσανε οι φακές, βγήκαν τα μαμούνια, πήρε κάθε μαμούνι στην πλάτη από μια φακή και δρόμο τον ανήφορο!

Μία παράσταση με αναρίθμητες εκρήξεις γέλιου, που μεταφέρει χαρά και ευφρόσυνη διάθεση μέσα από την υψηλής ποιότητας χιούμορ της, καλείστε να παρακολουθήσετε από την Κεντρική Σκηνή του Εδεσσαϊκού Θεάτρου. Η Θεατρική μεταφορά της ταινίας «ΤΗΣ ΚΑΚΟΜΟΙΡΑΣ», που έγραψε και σκηνοθέτησε για τη μεγάλη οθόνη ο Ντίνος Κατσουρίδης, παίρνει σάρκα και οστά στην σκηνή της αίθουσας εκδηλώσεων της Π.Ε. Πέλλας από την Κυριακή 29 Οκτώβρη ως και την Κυριακή 5 Νοέμβρη 2017 με την υποστήριξη της Περιφερειακής Ενότητας Πέλλας και του Δήμου Έδεσσας.

Νοσταλγικές ευωδιές, γραφικές αυλές, ψυχές γεμάτες όνειρα, προσδοκίες και αγωνίες και στο επίκεντρο το παραδοσιακό μπακάλικο-κέντρο εμπορικής και κοινωνικής κίνησης- χώρος γύρω απ τον οποίο στήνεται η πλοκή, η δράση και η εξέλιξη του έργου. Ενός έργου που γοητεύει ακόμα και σήμερα 54 χρόνια μετά την πρώτη κινηματογραφική του προβολή και που αποτελεί σημείο αναφοράς για την ελληνική κωμωδία. Μια κωμωδία, που γεννήθηκε χωρίς κανόνες και που ακόμα λειτουργεί, χάρη στο αχαρακτήριστο και σχεδόν αναρχικό της χιούμορ. Ένα κοκτέιλ που περιλαμβάνει δόσεις σουρεαλισμού,  ηθογραφίας, καταγραφής της πραγματικότητας και τη γελοιοποίησή της. Η αυθεντικότητα της, η φρεσκάδα της, ο φρενήρης ρυθμός της, οι χαρακτήρες της και οι μοναδικές της ατάκες, συντελούν στη διαχρονική αξία του έργου. Ισοπεδωτικό, καταιγιστικό, απολαυστικό, είναι λίγες μόνο από τις λέξεις που μπορούν να αποδώσουν το σενάριο: Ο Ζήκος, ένας επαρχιώτης που δουλεύει μπακαλόγατος στου κυρ-Παντελή, έχει μεγάλα σχέδια για το μέλλον του αλλά οι τρόποι που χρησιμοποιεί για να τα πραγματοποιήσει αποκαλύπτουν το μέγεθος της αφέλειας του. Είναι ερωτευμένος με την Φιφίκα, η οποία προσποιείται ότι ανταποκρίνεται. Ο Παντελής, αν και προχωρημένης ηλικίας, θέλει για λογαριασμό του τη νεαρή φίλη της, τη Λίτσα και ζητάει από την προξενήτρα κυρά Δέσποινα να πείσει τον πατέρα της να του δώσει το χέρι της. Ο Ζήκος κοροϊδεύει για την επιλογή του τον Παντελή αλλά αυτός δεν πτοείται. Προχωρεί στους αρραβώνες σε συνεννόηση με τον πατέρα της και ερήμην της ίδιας. Στα γενέθλια της Λίτσας θα αποκαλυφθεί το «συνοικέσιο του αίσχους» και η ζωή όλων θα έρθει τα πάνω – κάτω καθώς τόσο αυτή όσο και η φιλενάδα της διατηρούν σχέσεις, η μεν Λίτσα με τον νεαρό ηλεκτρολόγο Αργύρη, η δε Φιφίκα με τον φίλο του Κιτσάρα. Όμως μετά την απόπειρα των νέων να κλεφτούν, οι γονείς τους θα υποχωρήσουν και θα δώσουν την ευχή τους για το γάμο τους, αφήνοντας τον Ζήκο και τον κυρ -Παντελή... μπουκάλες!


Ένα εξαιρετικό επιτελείο ανθρώπινου δυναμικού, άκρως δημιουργικό και κεφάτο, εργάστηκε υπό τις σκηνοθετικές υποδείξεις της Δέσποινας Οτουντζίδου, κρατώντας τη φινέτσα, τους ρυθμούς και τις συμπεριφορές των χαρακτήρων του έργου στο ακέραιο. Τους ρόλους ερμηνεύουν με αλφαβητική σειρά οι: Αγανάνη Ελένη (Φιφίκα), Αζέπη Ελένη (Λίτσα), Γκόγλης Βασίλης (Πελάτης), Δαδιώτη Βάλια (Πελάτισσα), Δουρβάνης Δημήτρης (Ζήκος), Καράλη Ελένη (Σωτηρία), Κιοσές Παντελής (Μήτσος), Νανόπουλος Παναγιώτης (Μανόλης), Τοπαλίδης Νίκος (Κιτσάρας), Τσακίρη Ελένη (Δέσποινα), Φανιόπουλος Λάκης (Παντελής) και Χατζής Χρήστος (Αργύρης)

Φίλες και φίλοι του Εδεσσαϊκού Θεάτρου, αξίζει να στηρίξετε με την παρουσία σας την προσπάθεια όλων όσων συντέλεσαν σε αυτήν την παραγωγή. Υπενθυμίζουμε πως τα έσοδα από την παράσταση της πρεμιέρας (29 Οκτωβρίου) θα διατεθούν για την οικονομική ενίσχυση του Συλλόγου Νεφροπαθών Νομού Πέλλας «Άγιοι Ανάργυροι».
Ώρα έναρξης καθημερινά στις 9.15 το βράδυ-Παράκληση η προσέλευση να γίνει τουλάχιστον 15΄λεπτά πριν την έναρξη της παράστασης.

"Τα ιστορικά μηνύματα από την απελευθέρωση της Έδεσσας" του Δημήτρη Ε. Ευαγγελίδη


Η απελευθέρωση της Έδεσσας

Δημήτρης Ε. Ευαγγελίδης

Στις 5 Οκτωβρίου 1912 η Ελλάδα κήρυξε τον πόλεμο κατά του Οθωμανικού κράτους. Ο Ελληνικός στρατός μετά τη νίκη του στη μάχη του Σαρανταπόρου στις 9 και 10 Οκτωβρίου, προελαύνει στην πεδιάδα της κεντρικής Μακεδονίας και απελευθερώνει διαδοχικά τη Βέροια και τη Νάουσα. Οι μεν Έλληνες περιμένουν με ανυπομονησία τον Ελληνικό στρατό, ενώ οι Τούρκοι αισθάνονται αγωνία για τη ζωή και τις περιουσίες τους, μιας και ο τουρκικός στρατός εγκατέλειψε την πόλη και κατευθύνθηκε προς την πεδιάδα των Γιαννιτσών για να δώσει εκεί μια από τις πλέον αποφασιστικές μάχες του πολέμου, στις 19-20 Οκτωβρίου 1912. 
Στην Έδεσσα απομένουν μόνο λίγοι άνδρες της τουρκικής εθνοφρουράς, ο φρούραρχος της πόλης Ταγματάρχης Ρασίτ μπέης, ο καϊμακάμης του Καζά Βοδενών (έπαρχος) Γκαλίπ μπέης και ο μουχτάρης (δήμαρχος) της πόλης Αλή Ριζά. Οι Τούρκοι αξιωματούχοι λίγες μέρες πριν την απελευθέρωση της Έδεσσας ενεργώντας προληπτικά, συνέλαβαν ως ομήρους επιφανείς Εδεσσαίους που είχαν αναπτύξει αξιόλογη δράση στη διάρκεια του Μακεδονικού Αγώνα και τους μετέφεραν στη Θεσσαλονίκη, στις φυλακές Επταπυργίου μαζί με ομήρους από άλλες περιοχές. 
Όταν πλέον συνειδητοποιούν ότι είναι αναπόφευκτη σε λίγες μέρες η επικράτηση του ελληνικού στρατού στην περιοχή, συγκαλούν σύσκεψη στο σπίτι του φρούραρχου Ρασίτ μπέη για να καθορίσουν τις μετέπειτα ενέργειές τους. Να προβάλλουν δηλαδή αντίσταση στον ελληνικό στρατό ή να παραδώσουν την πόλη αμαχητί. Τελικά υπερισχύει η δεύτερη γνώμη και αποφασίζεται να μεταβεί στην Ιερά Μητρόπολη Εδέσσης ο Τούρκος διευθυντής του ιεροδιδασκαλείου για να προετοιμάσει τη συνεννόηση με τους Έλληνες της πόλης. 
Την επόμενη μέρα συγκεντρώνονται στην Ιερά Μητρόπολη οι τουρκικές αρχές, ο Μητροπολίτης Κωνστάντιος και οι Δημογέροντες, όπου οι Τούρκοι ζητούν την προστασία τους στην περίπτωση που θα καταληφθεί η πόλη από τον Ελληνικό στρατό. Στις 15 Οκτωβρίου παραιτούνται οι Τουρκικές αρχές και αναλαμβάνουν τη φρούρηση της Έδεσσας οι Έλληνες κάτοικοί της. Στις 16 Οκτωβρίου ο δήμαρχος Αλή Ριζά πηγαίνει στις φυλακές της πόλης, αποφυλακίζει όσους κρατούμενους δεν είχαν μεταφερθεί στην Θεσσαλονίκη ως όμηροι και ο Γκαλίπ μπέης εγκαθίσταται στο κτίριο της Μητρόπολης όχι τόσο για να προστατευθεί από τους χριστιανούς, αλλά για να αποφύγει τη οργή όσων από τους Τούρκους είχαν την αντίθετη με αυτόν γνώμη για την παράδοση της πόλης. Το βράδυ της 17ης Οκτωβρίου η έκτη ημιλαρχία υπό τον ανθυπίλαρχο Αργύριο Σταυρόπουλο εξορμά από τη Βέροια και καταλαμβάνει το σιδηροδρομικό σταθμό Σκύδρας. 


Την επόμενη μέρα, Πέμπτη 18 Οκτωβρίου 1912, γιορτή του Αγίου Λουκά, τρεις στρατιώτες ως προπομποί του προελαύνοντος ελληνικού στρατού, ο Βρασίδας Λαγωνίκος, ο Νικόλαος Αγγελής και ο Νικόλαος Λιβανός καταλαμβάνουν το σιδηροδρομικό σταθμό της πόλης μας αφού συνεπλάκησαν με την εκεί ευρισκόμενη τουρκική φρουρά. Από τους πυροβολισμούς σκοτώθηκαν ο ιερέας του χωριού Σωτήρα, ο δεκαπεντάχρονος μαθητής Ψυχογιός και ένας μαθητής του οικοτροφείου. Ήταν οι τελευταίοι νεκροί πριν την απελευθέρωση της πόλης. 
Λίγο αργότερα φτάνει στο σταθμό αμαξοστοιχία με ένα λόχο πεζικού του ελληνικού στρατού με επικεφαλής τον αξιωματικό Βασίλειο Γεννηματά, ο οποίος μπαίνει θριαμβευτικά στην Έδεσσα. Την ίδια ώρα από την πόλη έρχεται προς το σταθμό μια πομπή με επικεφαλής το Μητροπολίτη και τους Τούρκους μουφτή, υποδιοικητή και δήμαρχο της Έδεσσας, ο οποίος κρατά λευκή σημαία. 


Στις 11 το πρωί της 18ης Οκτωβρίου 1912 γίνεται η επίσημη παράδοση της πόλης από τον Τούρκο δήμαρχο Αλή Ριζά, ο οποίος σύμφωνα με την τοπική παράδοση ήταν απόγονος του κελ Πέτρου που προδοτικά είχε παραδώσει τη βυζαντινή Έδεσσα στους Τούρκους πριν από 530 χρόνια περίπου. 
Αυτά είναι λίγο-πολύ γνωστά στους περισσότερους. Εκείνο όμως που σπάνια αναφέρεται είναι το τι προηγήθηκε από τους πολέμους του 1912-13 και την απελευθέρωση της Μακεδονίας. Ας θυμηθούμε συνοπτικά τα γεγονότα:
Μετά από έντονες ρωσσικές πιέσεις, με το σουλτανικό φιρμάνι της 28ης Φεβρουαρίου 1870 ιδρύεται η αυτοκέφαλη Εκκλησία της Βουλγαρίας με επικεφαλής Έξαρχο. Το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως με αφορμή την μη μνημόνευση του ονόματος του Πατριάρχη στις λειτουργίες των εξαρχικών ναών, συγκάλεσε Πανορθόδοξη Σύνοδο το 1872 και κήρυξε σχισματική την Βουλγαρική Εξαρχία. 
Η Συνθήκη του Αγ. Στεφάνου της 3ης Μαρτίου 1878 μεταξύ Τσαρικής Ρωσσίας και Οθωμανικής αυτοκρατορίας, η οποία δημιούργησε την Μεγάλη Βουλγαρία, ένα στην ουσία πελατειακό κράτος της Ρωσσίας, προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε αυτοακυρώθηκε και ουδέποτε εφαρμόστηκε. Αποτέλεσμα της διπλωματικής εμπλοκής που προκάλεσαν οι προαναφερθείσες αντιδράσεις ήταν η σύγκλιση, μερικούς μήνες αργότερα, μιας νέας συνδιάσκεψης ειρήνης στο Βερολίνο (13 Ιουνίου – 13 Ιουλίου 1878), όπου με την νέα Συνθήκη (Συνθήκη του Βερολίνου) ανατράπηκαν οι αποφάσεις της Συνθήκης του Αγ. Στεφάνου. 
Το 1885 πραγματοποιείται η αυθαίρετη προσάρτηση της Ανατολικής Ρωμυλίας στο αυτόνομο Πριγκιπάτο της Βουλγαρίας, που είχε προκύψει από την Συνθήκη του Βερολίνου. Η νίκη των βουλγαρικών όπλων, στον Σερβο-Βουλγαρικό πόλεμο της ίδιας χρονιάς, αναπτέρωσε τις ελπίδες των Βουλγάρων ότι σύντομα θα πετύχαιναν αυτό που τους στέρησε η Συνθήκη του Βερολίνου: Την «Μεγάλη Βουλγαρία». 
Στις βουλγαρικές επιδιώξεις αντιτάχθηκαν τόσο η Ελλάδα, όσο και η Σερβία, οι οποίες εξόπλισαν αντίστοιχα ανταρτικά σώματα με στόχο αφ’ ενός μεν να εξασθενίσουν την οθωμανική εξουσία, αφ’ ετέρου δε να ανακόψουν τις βουλγαρικές δραστηριότητες. Παράλληλα, η ρουμανική προπαγάνδα επιχειρούσε με κάθε μέσον να προσεταιριστεί τους βλαχόφωνους πληθυσμούς γύρω από την Πίνδο, οργανώνοντας αντίστοιχα ένοπλα σώματα. 
Την ταραγμένη λοιπόν και χαοτική εκείνη περίοδο, που περιγράψαμε προηγουμένως, άρχισε να καλλιεργείται το ιδεολόγημα του «Μακεδονισμού» (η θεωρία ότι οι κάτοικοι της περιοχής της Μακεδονίας δεν είναι Έλληνες, ούτε Βούλγαροι, ούτε Σέρβοι, αλλά «Μακεδόνες»), καθώς και η πλαστή εθνοτική ταυτότητα των ανύπαρκτων «Σλαβομακεδόνων», εφευρήματα που αξιοποιήθηκαν αργότερα από την βουλγαρική προπαγάνδα στην εξυπηρέτηση των εδαφικών της βλέψεων. 
Ο Μακεδονισμός, ας μη το ξεχνάμε. υπήρξε δημιούργημα μεγαλοσερβικών πολιτικών κύκλων και ιδίως του Σέρβου πολιτικού, αλλά και διακεκριμένου λογίου, του Στόγιαν Νοβάκοβιτς (Stojan Novaković, 1842-1915), ο οποίος διετέλεσε δύο φορές Πρωθυπουργός του Βασιλείου της Σερβίας. Η επινόηση της ιδέας του "μακεδονικού έθνους" και η καλλιέργειά της στον σλαβικό πληθυσμό της Μακεδονίας είχε ως σκοπό να εξυπηρετήσει τα σχέδια της "μεγαλοσερβικής" πολιτικής για διείσδυση στον νότο και έξοδο στο Αιγαίο, αφού θα οδηγούσε στην απομάκρυνση της βουλγαρικής επιρροής από τους Σλάβους της Μακεδονίας και στην απόσχισή τους από τον βουλγαρικό εθνικό κορμό». 
Στην συνέχεια βέβαια τον «μακεδονισμό» τον υιοθέτησαν και οι ίδιοι οι Βούλγαροι, με θλιβερά αποτελέσματα. Τέλος, ο μακεδονισμός υιοθετήθηκε και από τον οπερεττικό εκείνον αυτοδιορισμένο «στρατάρχη», τον Τίτο, για να εξυπηρετήσει τους δικούς του σχεδιασμούς και επιδιώξεις, με αποτέλεσμα να τον υφιστάμεθα μέχρι σήμερα. 
Ένα άλλο σημαντικό ζήτημα που πρέπει να επισημανθεί είναι η χρησιμοποίηση του γλωσσικού παράγοντα ως οχήματος εδαφικών διεκδικήσεων και επεκτατισμού.
Αξίζει να επιμείνουμε λίγο παραπάνω στο θέμα αυτό.
Επιστημονικώς είναι πλέον αδιαμφισβήτητο, ότι η ομιλούμενη γλώσσα δεν αποτελεί απόλυτο εθνολογικό κριτήριο ταξινόμησης μιας συγκεκριμένης εθνοτικής ομάδας. 
Με απλά λόγια: Η γλώσσα που μιλάει ένα σύνολο ανθρώπων δεν έχει σχέση με την εθνική τους ταυτότητα.
Περιορίζομαι να αναφέρω το κλασσικό παράδειγμα των γερμανόφωνων Αλσατών, στα σύνορα Γαλλίας–Γερμανίας, οι οποίοι αισθάνονται φανατικοί Γάλλοι και πολέμησαν τόσο στον Α΄ όσο και στον Β΄ Παγκ.Πόλεμο στο πλευρό των Γάλλων.
Στο σημείο αυτό οφείλω να επισημάνω ορισμένες πραγματικότητες, που αγνοούνται ή αποσιωπούνται:
Ο ελληνισμός, στην ιστορική του πορεία των 4000 χρόνων, δημιούργησε τεράστιες πολυεθνικές αυτοκρατορίες (πολυεθνικές, αλλά ποτέ πολυ-πολιτισμικές), αχανή Βασίλεια (Πτολεμαίοι, Σελευκίδες), αλλά συχνότατα υπέστη και επιδρομές βαρβάρων λαών, κατακτήθηκε πλήρως ή εν μέρει από ξένους στρατούς (Ρωμαίοι, Οθωμανοί), ενώ εκτοπίσθηκαν τμήματά του από προαιώνια ελληνικά εδάφη. Αποτέλεσμα όλων αυτών των ιστορικών εξελίξεων ήταν κάποιοι ελληνικοί πληθυσμοί να αλλοφωνήσουν, όπως ορισμένοι μικρασιάτες (τουρκόφωνοι Έλληνες), να λατινοφωνήσουν (βλαχόφωνοι Έλληνες), να σλαβοφωνήσουν (σλαβόφωνοι Έλληνες), να αλβανοφωνήσουν (αρβανιτόφωνοι Έλληνες) ή να ιταλοφωνήσουν (οι Γρεκάνοι της Magna Grecia). 
Επομένως, το ότι κάποια τμήματα του πληθυσμού της Μακεδονίας είχαν παλαιότερα ως μοναδικό γλωσσικό μέσο επικοινωνίας ένα σλαβογενές ιδίωμα, δεν αποτελεί ικανό και επαρκές κριτήριο για την επιχειρηθείσα στο παρελθόν και επιχειρούμενη και σήμερα από ορισμένους, τοποθέτησή τους εκτός του ελληνικού έθνους. 
Ως γηγενής λοιπόν Μακεδόνας Έλλην θεωρώ ότι το ζήτημα έχει απαντηθεί θεωρητικά και πρακτικά και δεν υπάρχει ανάγκη περαιτέρω συζητήσεων και διευκρινίσεων.
Και για να μη υπάρχει οποιαδήποτε παρανόηση επαναλαμβάνω: Είμαι ντόπιος Μακεδόνας Έλληνας, με αυτήν ακριβώς την σειρά. Το πρώτο αποτελεί την τοπική πολιτισμική μου ταυτότητα, το δεύτερο την γεωγραφική μου ταυτότητα και το τρίτο την εθνική μου ταυτότητα.
Με την ευκαιρία ας θυμηθούμε αυτό που τόνιζαν στην επιστολή διαμαρτυρίας που έστειλαν το 1903 κάτοικοι της πόλης του Μοναστηρίου (Βιτώλια) προς τις Μεγάλες Δυνάμεις:
«...λαλούμεν ελληνιστί, βλαχιστί, αλβανιστί, βουλγαριστί, αλλά ουδέν ήττον εσμέν άπαντες Έλληνες και ουδενί επιτρέπομεν να αμφισβητεί προς ημάς τούτο...».
Να έχουμε επί πλέον πάντα στο μυαλό μας ότι τα ιδιώματα που ομιλούνται σε περιοχές της κεντρικής και δυτικής Μακεδονίας δεν έχουν σχέση γλωσσολογική και ιστορική με την κατασκευασμένη το 1944-45 γλώσσα των Σκοπίων που την ονομάζουν αυθαίρετα «μακεδονική».
Και για να τελειώνουμε. Όπως συχνά επαναλαμβάνω:
"…Στον ελληνισμό, μετέχει κάποιος εθελουσίως. Είναι τιμή και ευθύνη η ελληνική ταυτότητα. Η ελληνικότητα δεν επιβάλλεται, αλλά κερδίζεται και αποδεικνύεται με αγώνες, θυσίες και ήθος. Πρόκειται για θεϊκό χάρισμα και όχι για καταναγκασμό. Ο ελληνισμός κανέναν δεν παρακαλάει. Όποιος δεν θέλει να είναι Έλληνας, κακό του κεφαλιού του. Ας αρκεσθεί στη μίζερη και ελεεινή σκοπιανή ιδιότητα ή ας παραμείνει στην πνευματική αναξιοπρέπεια του κακώς εννοούμενου τοπικισμού και της γκρίνιας για τα κονδύλια. Αυτά δεν τα λέω για να δικαιολογήσω την κρατική απραξία, ούτε για να εθελοτυφλούμε μπροστά στον κίνδυνο από τη διείσδυση των πρακτόρων. Χρειάζεται συνεχής άμυνα και αντίσταση. Αλλά συγχρόνως δεν πρέπει να αποδίδουμε στους αργυρώνητους νεοκομιτατζήδες καμιά ιδιότητα φοβερού και τρομερού μαζικού κινήματος αφελληνισμού. Εάν σώσουμε το όνομα της Μακεδονίας, οι πρακτορίσκοι πιθανότατα θα εξαφανισθούν μία για πάντα. Θα τους καταπιεί η ίδια η Ιστορία…".
Κλείνω, με τα λόγια του μεγάλου εκείνου Μακεδόνα Έλληνα, του Ίωνα Δραγούμη, ο οποίος χάθηκε τόσο πρόωρα, δολοφονημένος άνανδρα από πολιτικούς του αντιπάλους, που έγραφε στο βιβλίο του «Μαρτύρων και Ηρώων αίμα», τα εξής, προφητικά θα τα χαρακτήριζα, απευθυνόμενος στους πολιτικούς της Αθήνας :
«Να ξέρετε πως αν τρέξουμε να σώσουμε την Μακεδονία, η Μακεδονία θα μας σώσει.
Θα μας σώσει από την βρώμα όπου κυλιούμαστε, θα μας σώσει από την μετριότητα και από την ψοφιοσύνη, θα μας λυτρώσει από τον αισχρό τον ύπνο, θα μας ελευθερώσει.
Αν τρέξουμε να σώσουμε την Μακεδονία, εμείς θα σωθούμε...» 

Δ.Ε.E. 17-10-2017




Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες ασφαλτόστρωσης αγροτικής οδοποιίας στην Τ.Κ. Θηριόπετρας


ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΕ Η ΑΣΦΑΛΤΟΣΤΡΩΣΗ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΟΔΟΠΟΙΪΑΣ ΣΤΗ ΘΗΡΙΟΠΕΤΡΑ

Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες ασφαλτόστρωσης αγροτικής οδοποιίας στην Τ.Κ. Θηριόπετρας μήκους περίπου 2 χιλιομέτρων. Μία πολύ ουσιαστική παρέμβαση, που θα κάνει πιο εύκολη την πρόσβαση στο αγρόκτημα.

Το έργο είναι τμήμα μιας συνολικής παρέμβασης στον Βορειοανατολικό άξονα του Δήμου Αλμωπίας (Θηριόπετρα – Φούστανη), που ενέταξε η σημερινή Δημοτική αρχή επί Υπουργίας Γεωργίου Καρασμάνη.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 430.660,42 ευρώ (με το ΦΠΑ).

Ο Δήμαρχος Αλμωπίας κ. Δημήτρης Μπίνος έκανε την εξής δήλωση:

«Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι οι προτάσεις της Δημοτικής μας Αρχής αξιοποιήθηκαν με πολύ μεγάλη προσοχή από τον συντοπίτη μας Υπουργό κ. Γιώργο Καρασμάνη, τον οποίο ευχαριστούμε για άλλη μια φορά θερμά. Όπως έχω τονίσει πολλές φορές, στόχος μας είναι να μην αφήσουμε κανένα πρόγραμμα να πάει χαμένο και να αξιοποιήσουμε όλες τις ευκαιρίες που θα μας δοθούν, διεκδικώντας δυναμικά το καλύτερο δυνατό για τον τόπο μας».





Ηρακλής - Αλμωπός για την 4η αγωνιστική του πρωταθλήματος της Γ΄Εθνικής


Η 4η αγωνιστική του πρωταθλήματος της Γ΄Εθνικής πρόκειται να διεξαχθεί την Τετάρτη 18/10 στις 16:00 και o Αλμωπός θα ταξιδέψει ως πρωτοπόρος στο Καυτανζόγλειο στάδιο Θεσσαλονίκης προκειμένου να αντιμετωπίσει τον Ηρακλή, ο οποίος κατέκτησε το πρώτο του τρίποντο απέναντι στην ομάδα των Τρικάλων Ημαθίας. 
Οι φίλοι της ομάδας μας θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν τον αγώνα από τη θύρα 1, στην είσοδο της οποίας θα προμηθεύονται τα εισιτήρια για τον αγώνα.   

" Όσοι φίλοι του ΑΛΜΩΠΟΥ ταξιδέψουν  στο καυτατζόγλειο για να παρακολουθήσουν τον αγώνα της ομάδος μας εναντίων του ΗΡΑΚΛΗ να γνωρίζουν ότι θα ανοίξει η ΘΥΡΑ1 των φιλοξενουμένων όπου και θα δώσουμε ραντέβου έξω απο το στάδιο και θα μπορείτε να προμηθευτείτε τα εισητήρια του αγώνα απο την ΘΥΡΑ1.
ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ , ΜΙΑ ΠΑΡΕΑ , ΜΙΑ ΟΜΑΔΑ , ΑΛΜΩΠΑΡΑ!!!!!"

Ημερομηνία έναρξης της συγκομιδής και της συσκευασίας των ακτινιδίων της ποικιλίας «Hayward»


ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΚΤΗΝΙΑΤΡΙΚΗΣ

Έχοντας υπόψη:
  1. Τις διατάξεις του Ν.3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης» (Φ.Ε.Κ. 87 /Α΄/7-6-2010), όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν
  2. Τον Οργανισμό Εσωτερικής Λειτουργίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Π.Δ. 133/2010 (Φ.Ε.Κ. 226/Α΄/27- 12-2010)όπως τροποποιήθηκε με τις αριθμ. 81320+77909 αποφάσεις του ΓΓ της ΑΔΜΘ (ΦΕΚ 4302/τ.Β΄/30-12-2016)
3.      Την 290524/3-9-2010 απόφαση του ΥΠΑΑΤ «Καθορισμός τεχνικών λεπτομερειών εφαρμογής των εμπορικών προδιαγραφών για τις ελάχιστες απαιτήσεις ωρίμανσης των ακτινιδίων» ( ΦΕΚ 1521/ Β’/ 7-9-2010)
4.      Τις τελευταίες μετρήσεις της υπηρεσίας μας για την εκτίμηση του βαθμού ωριμότητας των ακτινιδίων της ποικιλίας «Hayward».

ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ

Ορίζουμε, σύμφωνα με το άρθρο 2 της 290524/ 3-9-2010 απόφασης του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, την 17-10-2017 ως ημερομηνία έναρξης της συγκομιδής και της συσκευασίας των ακτινιδίων της ποικιλίας «Hayward» για την εμπορική περίοδο 2017 –2018. Σε εφαρμογή του άρθρου 2 της ανωτέρω απόφασης καθορίζονται οι υποχρεώσεις των συναλλασσόμενων ως εξής:
1. Οι παραγωγοί ακτινιδίων προβαίνουν σε συγκομιδή του προϊόντος μετά την ορισθείσα στην παρούσα απόφαση ημερομηνία και εφόσον έχει διασφαλισθεί ότι οι συγκομιζόμενοι καρποί είναι επαρκώς ανεπτυγμένοι και σε ικανοποιητικό στάδιο ωρίμανσης.
2. Οι υπεύθυνοι για τη συγκομιδή των ακτινιδίων, κάθε φορά που προβαίνουν σε συγκομιδή των καρπών, καταθέτουν στο Τμήμα Ποιοτικού & Φυτοϋγειονομικού Ελέγχου της Δ/νσης Αγροτικής Οικονομίας & Κτηνιατρικής της Π.Ε. ΠΕΛΛΑΣ Υπεύθυνη Δήλωση στην οποία αναφέρουν την ημερομηνία συγκομιδής τους καθώς και τη συγκομιζόμενη ποσότητα.
3. Οι τυποποιητές – συσκευαστές στην περιοχή παραγωγής προβαίνουν σε τυποποίηση – συσκευασία των ακτινιδίων εφόσον αυτά έχουν αποκτήσει φυσιολογικά, τουλάχιστον 6,2Ο Brix ή μέση περιεκτικότητα σε ξηρά ουσία 15%.
4. Οι εισαγωγείς – εξαγωγείς διασφαλίζουν ότι κατά το στάδιο της εισαγωγής – εξαγωγής οι παρτίδες ακτινιδίων έχουν αποκτήσει βαθμό Brix τουλάχιστον 6,2Ο ή 15% μέση περιεκτικότητα σε ξηρά ουσία.
5. Οι έμποροι διαθέτουν τα ακτινίδια σε όλα τα άλλα στάδια εμπορίας που έπονται της τυποποίησης – συσκευασίας, της εισαγωγής και της εξαγωγής, αφού αυτά έχουν αποκτήσει τουλάχιστον 9,5Ο Brix.
6. Όλοι οι συναλλασσόμενοι στον τομέα των ακτινιδίων τηρούν ως προς τις υποχρεώσεις τους, και
τις λοιπές διατάξεις που προβλέπονται από την ΚΥΑ 257543/ 2003. Επισημαίνεται ότι η παραπάνω ημερομηνία αφορά αποκλειστικά τα ακτινίδια της ποικιλίας «Hayward».

Η Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας & Κτηνιατρικής θα διενεργεί δειγματοληπτικούς ελέγχους κατά το στάδιο της τυποποίησης – συσκευασίας των ακτινιδίων στα τυποποιητήρια – συσκευαστήρια του νομού, προκειμένου να διασφαλισθεί ότι το προϊόν έχει αποκτήσει τουλάχιστον 6,2ο Brix ή μέση περιεκτικότητα σε ξηρά ουσία 15%. Σε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων, οι αντίστοιχες παρτίδες, είτε καταστρέφονται με ευθύνη του κατέχοντος φορέα, είτε διασφαλίζεται η μη διάθεση τους για ανθρώπινη κατανάλωση, ενώ οι υπεύθυνοι παραπέμπονται στις αρμόδιες επιτροπές επιβολής κυρώσεων σύμφωνα με τον Ν. 4235/ 2014 (ΦΕΚ 32/ Α’/ 11-2-2014), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.


Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣα.α


            

                                                                                                           ΝΙΚΟΣ ΒΕΡΙΚΟΥΚΗΣ

Ανάρτηση Καταστάσεων Πληρωμής για την Δράση 1.1 Βιολογική Γεωργία του Μέτρου 11 του ΠΑΑ 2014-2020


Ανάρτηση Καταστάσεων Πληρωμής για την Δράση 1.1 Βιολογική Γεωργία  του Μέτρου 11 του ΠΑΑ 2014-2020 Ανειλημμένες Υποχρεώσεις του Μέτρου 214 του ΠΑΑ 2007-2013 για το έτος εφαρμογής 2015


Ανακοινώνεται ότι σήμερα Τρίτη  17-10-2017 αναρτήθηκε στον χώρο ανακοινώσεων της Δ/νσης Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της Π.Ε. Πέλλας (2ος όροφος , Διοικητήριο , 'Εδεσσα) Κατάσταση Πληρωμής των δικαιούχων της Δράσης 1.1 Βιολογική Γεωργία για το έτος εφαρμογής 2015, καθώς επίσης και Κατάσταση των απορριπτόμενων της Δράσης.

Επισημαίνεται ότι η υποβολή ενστάσεων πραγματοποιείται εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία της πρώτης ανάρτησης, σύμφωνα με το αριθμ. 53118/13-07-2017 Εγχειρίδιο  διαδικασίας ελέγχου-έγκρισης πληρωμής του ΟΠΕΚΕΠΕ. Για οποιαδήποτε πληροφορία οι δικαιούχοι και ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται   στο Τμήμα Φυτικής και Ζωικής Παραγωγής Έδεσσας στην Δ/νση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής ( Διοικητήριο, Έδεσσα, 2ος όροφος , γραφείο 211, τηλ. 2381351217)
                                                                                                  Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ Δ/ΝΣΗΣ α.α

                                               

                                                                                                       ΒΕΡΙΚΟΥΚΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ...