Καλώς ήρθατε στον ιστότοπο του ιστορικού μας χωριού, όπου μπορείτε να δείτε άρθρα, που αφορούν όλες τις εκφάνσεις του κοινωνικού γίγνεσθαι. Περιπλανηθείτε στις αναρτήσεις μας για να ταξιδέψετε σε μια πλούσια ποικιλία θεμάτων που ετοιμάζουμε με μεράκι και αγάπη για τον ευλογημένο μας τόπο.

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΜΕ ΤΟ GOOGLE MAPS

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΜΕ ΤΟ GOOGLE MAPS
Κλίκ στην εικόνα

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

Ι.Μ Αγίου Ιλαριωνος

Ιερός Ναός Αγίου Ιλαρίωνος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άποψη του χωριού.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άποψη πλατείας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Το μνημείο των ηρώων.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Νερόμυλος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πετροντούβαρο.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Σοκάκι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Ι.Μ Αγίου Ιλαρίωνος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Καταρράκτης.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Αγία Παρασκευή.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Φράγμα.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

"Μπιτσκία".

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης .

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χορευτικός σύλλογος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εκκλησία - κοινότητα.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Το μνημείο των ηρώων.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άνοιξη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

Σάββατο, 29 Δεκεμβρίου 2018

Οι χορηγοί της 8ης Σούρβας των Προμάχων


Α/Α Όνομα Πόλη /Χωριό Επάγγελμα

1 BodyCraft Αριδαία Γυμναστήριο
2 CafeVibe Αριδαία Καφετέρια
3 Capriccioza Pizza Αριδαία Πιτσαρία
4 Coup Espresso & Wine Bar Αριδαία Καφετέρια
5 Grecos Πρόμαχοι Fast Food
6 Αμπάρης Πέτρος Πρόμαχοι Συστήματα Αλουμινίου
7 Ασαλέας Δημήτριος Πρόμαχοι Κτηνοτρόφος
8 Αφοί Ασμέτη Πρόμαχοι Εμπόριο Ξυλείας
9 Αφοί Γούδη Πρόμαχοι Εμπόριο Ξυλείας
10 Αφοί Νάνου Πρόμαχοι Εμπόριο Ξυλείας
11 Βάκκος Νικόλαος Αριδαία Όμιλος Επιχειρήσεων
12 Βαρελάς Γιώργος (Τσαγκάρης) Πρόμαχοι Καυσόξυλα
13 Βέσκος Γιώργος Πρόμαχοι Ηλεκτρολογος
14 Βέσκος Δημήτριος - Άννα Πρόμαχοι Παντοπωλείο
15 Βέσκος Δημήτριος (Ζάχος) Σωσάνδρα Σιδηροκατασκευές
16 Βέσκος Ελευθέριος Πρόμαχοι Κτηνοτρόφος
17 Γερακάρης Αριδαία Τυροκομικά
18 Γιουρουκη Μαρία Πρόμαχοι Πρόεδρος (Προμάχων)
19 Γιουρούκης Παύλος Πρόμαχοι Ιδ. Υπάλληλος
20 Γιουρούκης Σταύρος Πρόμαχοι Κτηνοτρόφος
21 Δημάδης Γιάννης Πρόμαχοι Κτηνοτρόφος
22 Διαχρονικό Αριδαία Καφέ - Ουζερί
23 Δίμτσης Χρήστος Λουτράκι Συνεργείο Αυτοκινήτων
24 Διόνυσος Όρμα Εστιατόριο
25 Εκλαίρ Αριδαία Ζαχαροπλαστείο
26 Ζευγαρίδης Συμεών Εξαπλάτανος Ζωοτροφές
27 Καλέσης Στάθης Πρόμαχοι Κτηνοτρόφος
28 Καλτσάς Χρήστος Αριδαία Οδοντιατρος
29 Καραπάνος Ιωάννης Πρόμαχοι Κιβωτοποιία
30 Καρατζοβίτισσα Λουτράκι Εστιατόριο
31 Μαρμαρίδης Λάζαρος Κωνσταντία Επιπλοποιός
32 Μασλάρης Αντώνης Πρόμαχοι Café Liber
33 Μέλκος Χρηστος Αριδαία Κατάστημα Ηλεκτρικών Ειδών
34 Μεσκίνης Δημήτριος (Ντιουξς) Πρόμαχοι Πριστήριο Ξυλείας
35 Μεσκίνης Ελευθέριος Πρόμαχοι Εμπόριο Ξυλείας
36 Μητσάνης Γιώργος (Ντάλτον) Πρόμαχοι Κτηνοτρόφος
37 Μητσάνης Πέτρος (Τσάρλυ) Πρόμαχοι Εμπόριο Ξυλείας
38 Μόλης Ιωάννης (Τζεντίλε) Πρόμαχοι Καυσόξυλα
39 Μούγιος Σπύρος Πρόμαχοι Κτηνοτρόφος
40 Μούγιος Χρήστος (Τσελιγκας) Πρόμαχοι Κτηνοτρόφος
41 Μπάτσης Χρήστος Πρόμαχοι Καυσόξυλα
42 Νέμτσης Αλέκος Πρόμαχοι Κτηνοτρόφος
43 Ορμάνης Γιάννης Πρόμαχοι Κτηνοτρόφος
44 Ορμάνης Κώστας (Φούνε) Πρόμαχοι Αστυνομικός
45 Ορμάνης Χρήστος Πρόμαχοι Παραγωγός
Σούρβα 2018
46 Παλίκογλου Κώστας Αριδαία Τοπογράφος
47 Πουσίνη Τούλα Πρόμαχοι Παντοπωλείο
48 Ρατσίτσκα Βαλάντια Αριδαία Οδοντιατρος
49 Σακιτας Αναστάσιος Αρχάγγελος Παραγωγός
50 Σέλκος Δήμος - Δημήτρης Πρόμαχοι Παραγωγός
51 Σέλκος Θεόδωρος Πρόμαχοι Κτηνοτρόφος
52 Σέλκος Λάκης Πρόμαχοι Κτηνοτρόφος
53 Σέλκος Τραϊανός Πρόμαχοι Κτηνοτρόφος
54 Σέλκου Θεοδώρα Πρόμαχοι Πρακτορείο ΟΠΑΠ
55 Σερεμετίδης Αντώνης Κωνσταντία Κτηνοτρόφος
56 Σόμτσης Σταύρος Πρόμαχοι Καυσόξυλα
57 Τανούρης Τραϊανός Πρόμαχοι Κτηνοτρόφος
58 Τασιώλα Δήμητρα Αριδαία Λογιστικά
59 Τασιώλας Χρήστος Πρόμαχοι Παντοπωλείο
60 Τζιβάνης Δημήτριος Πρόμαχοι Φούρνος
61 Τζιβάνης Χρήστος Πρόμαχοι Κτηνοτρόφος
62 Το Καραφάκι Αριδαία Ταβέρνα
63 Τούμπης Χρήστος του Σταύρου Πρόμαχοι Κτηνοτρόφος
64 Τριγκάκης Δωροθέα Ζωοτροφές
65 Τσαμπούρης Αλέξανδρος (Μπήλιας) Πρόμαχοι Παραγωγός
66 Τσαμπουρης Γιώργος Αριδαία Κατάστημα Η/Υ
67 Φουντουκιδης Χρήστος Αριδαια Super Market
68 Χατζής Γιάννης (Λαμπάκης) Πρόμαχοι Παντοπωλείο

Η λίστα θα ανανεώνεται. 

Έθιμα Δωδεκαημέρου στους Προμάχους


ΕΘΙΜΑ ΔΩΔΕΚΑΗΜΕΡΟΥ
Με ιδιαίτερη λαμπρότητα τηρούνταν και τηρούνται ακόμη και σήμερα από τους κατοίκους των Προμάχων τα έθιμα του Δωδεκαημέρου, του διαστήματος δηλαδή που μεσολαβεί από την παραμονή των Χριστουγέννων μέχρι την ημέρα των Φώτων.
Κάποια από τα έθιμα αυτά είναι "διαβατήρια έθιμα", γιατί βοηθούν τους ανθρώπους να περάσουν με "καλούς οιωνούς" από τον προχωρημένο χειμώνα στην υποψία της άνοιξης, από τον παλιό χρόνο στον καινούριο. Πίσω από το θρησκευτικό περιεχόμενο των γιορτών αυτών κρύβεται κι ένα πρωτόγονο και ανθρωπολογικό περιεχόμενο, που εκφράζει τις συνεχείς ανησυχίες των ανθρώπων για το μέλλον τους, ανησυχίες που συμμερίζεται και σέβεται η εκκλησία.
Πρόκειται για γιορτές που ευνοούν την οικογενειακή ενότητα και θαλπωρή. Γύρω από το τζάκι, την προστατευτική εστία των αρχαίων Ελλήνων , μαζεύονταν όλη η οικογένεια τα βράδια του Δωδεκαημέρου και η γιαγιά, ευτυχισμένη, άρχιζε το παραμύθι.
Ένα παραμύθι που τις κρύες νύχτες του χειμώνα μιλούσε για τα καλικαντζαράκια, τα κακά αυτά πνεύματα, που σύμφωνα με τη λαϊκή δοξασία, κυριαρχούσαν το διάστημα αυτό στη γη, κάνοντας σκανταλιές.Λέρωναν ρούχα,αναποδογύριζαν όσα αντικείμενα δεν είχαν κρύψει οι νοικοκυρές, μόλυναν ό,τι άγγιζαν και κυρίως εχθρεύονταν την οικογενειακή ζωή. Εισέβαλαν στα σπίτια από την καμινάδα και, όπως έλεγε η γιαγιά, έτρωγαν σιγά σιγά τα θεμέλια της γης. Και μόνο στο άκουσμα της ευχής "κύριε ελέησον", στο αντίκρυσμα της φωτιάς και με τον ερχομό της ημέρας, εξαφανίζονταν έντρομα.
Το παραμύθι της γιαγιάς ενθουσίαζε τα παιδιά, διέγειρε την φαντασία τους, κέντριζε την περιέργειά τους και συγχρόνως μάγευε και τους μεγάλους. Φανέρωνε την αγωνία του ανθρώπου για το χειμώνα και τα σκοτάδια του, την ανησυχία του για την κτηνοτροφία και τη σοδειά. Και στηριζόταν το παραμύθι σε μια δοξασία που ανάγεται στα Ρωμαϊκά χρόνια, τότε που οι άνθρωποι φαντάζονταν  ότι οι δυνάμεις του χειμώνα και του σκοταδιού πάλευαν με τον αήττητο Ήλιο.
Αλλά η γιαγιά, ανύποπτη και ευτυχισμένη, ίσως και να αγνοούσε τον συμβολισμό της δοξασίας αυτής.


ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΑ ΕΘΙΜΑ.
Σαράντα ημέρες πριν τα Χριστούγεννα ξεκινούσε η νηστεία των πιστών, για να εξαγνιστούν και να είναι ψυχικά έτοιμοι να δεχτούν το μήνυμα της γέννησης του Θεανθρώπου.
Σαν ιεροτελεστία γινόταν σε κάθε οικογένεια η σφαγή του γουρουνιού, το οποίο εξέτρεφαν  για τον σκοπό αυτό. Το γουρούνι αναλάμβαναν να σφάξουν οι άνδρες του σπιτιού την ημέρα της γιορτής του Αγίου Ιγνατίου στις 20 Δεκεμβρίου η την παραμονή των Χριστουγέννων. Τα μέλη της οικογένειας αντάλλαζαν μεταξύ τους ευχές. Το χοιρινό κρέας λοιπόν αποτελούσε το κύριο φαγητό στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι των κατοίκων των Προμάχων, όπως άλλωστε και σήμερα. Επίσης έφτιαχναν λουκάνικα από το γουρούνι, τα οποία κρεμούσαν μέχρι να στεγνώσουν, ενώ το λίπος του γουρουνιού το αποθήκευαν σε δοχεία και το χρησιμοποιούσαν στη μαγειρική. Οι νοικοκυρές συνήθως την παραμονή των Χριστουγέννων, άνοιγαν φύλλα για τον μπακλαβά και έφτιαχναν το πατροπαράδοτο αυτό γλυκό χρησιμοποιώντας σουσαμόλαδο. Ήταν μια διαδικασία στην οποία επιδίδονταν οι άξιες νοικοκυρές με κέφι και μεράκι. Έπειτα, περήφανες μοίραζαν κομμάτια από τον μπακλαβά σε φιλικά σπίτια.
Το βράδυ της παραμονής, οι κάτοικοι κουβαλούσαν ξύλα από τα σπίτια τους και τα πήγαιναν στην πλατεία του χωριού, όπου άναβαν τη "μεγάλη φωτιά".Χαρούμενοι λοιπόν ξενυχτούσαν όλοι στη πλατεία αντικρίζοντας με θαυμασμό αυτή τη φωτιά, που συμβολίζει τη θεική λάμψη που έφερε ο Χριστός με τον ερχομό του στη γη. Πρόκειται για ένα έθιμο που και σήμερα τηρούν οι κάτοικοι με μεγάλη χαρά.
Ανυπόμονα και με διάχυτη  στα πρόσωπά τους τη χαρά , περίμεναν τα παιδιά να έρθουν μεσάνυχτα , για να χωριστούν σε παρέες και να τραγουδήσουν στα σπίτια του χωριού τα χριστουγεννιάτικα κάλαντα. Οι καιρικές συνθήκες με τις οποίες οι μικροί καλαντιστές έλεγαν τα κάλαντα ήταν συχνά αντίξοες. Συγκινητική η δήλωση κάποιων γιαγιάδων απο τους Προμάχους ότι, όταν οι ίδιες ήταν παιδιά και καλαντούσαν, δεν είχαν ούτε παπούτσια να φορέσουν και τους κατασκεύαζαν οι παππούδες τους τσαρούχια από δέρμα γουρουνιού ειδικά για αυτή τη νύχτα, ενώ το ραβδί που κρατούσε το κάθε παιδί το προστάτευε από τα σκυλιά.
Χαρακτηριστικό ήταν ότι τα κάλαντα απευθύνονταν κυρίως στη γιαγιά του σπιτιού και παρέπεμπαν στη σφαγή των νεογέννητων, που έγινε από τον Ηρώδη, όταν έμαθε τη γέννηση του Ιησού. Τα κάλαντα λοιπόν των Χριστουγέννων έλεγαν χαρακτηριστικά:
"Σφαγή, γιαγιά σφαγή!
 Ό,τι έχεις στο ράφι
βάλε μου στο σάκο
να πηγαίνω με παρέα(το θεό)
να μη με φάνε σκύλος και σκυλίτσα".
Αν και οι μικροί καλαντιστές, που τραγουδούσαν σηκώνοντας ψηλά το ραβδί που κρατούσαν, έδιναν τον κατάλληλο τόνο στη φωνή τους, τα κάλαντα ακούγονταν σαν μια κραυγή αγωνίας, που καλούσε σε βοήθεια. Και θυμίζουν τον ύμνο των αγγέλων τη νύχτα της γέννησης του Χριστού:"Δόξα εν υψίστοις θεώ...."
Χαρούμενες οι νοικοκυρές έδιναν στα παιδιά όχι χρήματα, μιας και υπήρχε φτώχεια, αλλά ό,τι υπήρχε στο σπιτικό,Βρασμένο καλαμπόκι με ζάχαρη,κουλουράκια, καρύδια, κάστανα η καραμέλες. Η ανταμοιβή των παιδιών για τα κάλαντα δεν αποτελούσε ούτε και αποτελεί φιλανθρωπία. Ήταν μια πράξη ευγνωμοσύνης των νοικοκυριών στα παιδιά για τις ευχές που αυτά 
 τους έδιναν για την αφθονία και τον πολλαπλασιασμό των αγαθών.
Τα ξημερώματα μετά τα κάλαντα, κάθε παιδί έπαιρνε ένα κάρβουνο από τη μεγάλη φωτιά της πλατείας και το πήγαινε στους γονείς του, πράξη που συμβολίζει το πνευματικό φως που χαρίζουν τα αθώα παιδιά στους μεγάλους. Μεγάλη σημασία έδιναν στο ποδαρικό που έκαναν σε κάθε σπίτι που πήγαιναν πρώτα την παραμονή. Η κάθε νοικοκυρά οδηγούσε τα παιδιά στον επάνω όροφο, τους έδινε ξυλαράκια και τα παιδιά τα έβαζαν στο τζάκι φωνάζοντας:"πουλάκια-κατσικάκια-προβατάκια
μεταξοσκώληκες". Ευχόταν επίσης τα παιδιά να γεννήσουν αυγά οι κότες και τα πουλερικά του νοικοκύρη και να ωφεληθούν γενικά τα ζωντανά του. Το έθιμο ενδεικτικό της ανησυχίας των απλών βιοπαλαιστών για την παραγωγή τους από την κτηνοτροφία και την πτηνοτροφία, κατέληγε στην παρακάτω φράση : "Μετάξι να σας δώσει ο θεός και ο μικρός Χριστός".
Το βράδυ της παραμονής των Χριστουγέννων, υπήρχε η συνήθεια να βάζει η γιαγιά στο τζάκι πέντε κάρβουνα, που το καθένα συμβόλιζε κάποιο αγροτικό προϊόν. Το ένα κάρβουνο ταυτιζόταν με το καλαμπόκι, το άλλο με το σιτάρι, το κριθάρι... Αν γινόταν μέχρι το πρωί στάχτη όλα τα κάρβουνα, τότε θα υπήρχε καλή σοδειά τη νέα χρονιά σε όλα τα προϊόντα. Αν όμως γίνονταν στάχτη μερικά κάρβουνα, τότε θα υπήρχε σοδειά μόνο στα προϊόντα που συμβόλιζαν τα αντίστοιχα κάρβουνα.
Σύμφωνα με κάποιο άλλο 'έθιμο το βράδυ της παραμονής, έβγαζε κάθε οικογένεια τρία κάρβουνα από το τζάκι. Το ένα αποσκοπούσε στη προστασία της οικογένειας από το θεό, το δεύτερο στην πρόοδο της οικογένειας και το τρίτο ήταν για τα ζωντανά.
Ο παππούς έκοβε ένα ξύλο ροδιάς η τζιντζιφιάς και το έβαζε στη φωτιά, που έκαιγε μέσα στο τζάκι. Εκεί το ξύλο καιγόταν λίγο-λίγο κατά τη διάρκεια του βραδινού φαγητού, διαδικασία που γινόταν κάθε βράδυ από την παραμονή μέχρι τα Φώτα. Έπειτα ο παππούς έκοβε ένα κομματάκι από το ξύλο που δεν είχε καεί και το έδενε στο αλέτρι, για να είναι "γερό" και για να υπάρχει αφθονία στη παραγωγή. Το καμένο ξύλο το έκρυβαν σε κάποιο σημείο του αμπελιού.
Την παραμονή των Χριστουγέννων η γιαγιά ζύμωνε ένα ψωμί με σόδα, όπου έβαζε μια τρύπια δεκάρα και στη συνέχεια το έψηνε "στη στάχτη". Το βράδυ της ίδιας μέρας, αφού μαζεύονταν όλη η οικογένεια στο τραπέζι, ο αρχηγός της οικογένειας έκοβε το χριστόψωμο. Το πρώτο κομμάτι ήταν αφιερωμένο στο θεό, το δεύτερο στο σπίτι, για το "καλό", το επόμενο στα ζώα, για την παραγωγή τους. Έπειτα έπαιρνε ένα κομμάτι κάθε μέλος της οικογένειας. Είναι αξιοσημείωτο ότι το μοίρασμα του χριστόψωμου είναι έθιμο που παραπέμπει στις σπονδές των αρχαίων Ελλήνων.
Στη συνέχεια η δυναμική γιαγιά έδενε με μια κλωστή το φλουρί σε ένα γκιούμι, όπου έμενε μέχρι το πρωί των Φώτων. Τότε τα εγγόνια πήγαιναν να γεμίσουν νερό στο γκιούμι, από το οποίο έπιναν όλοι, για να υπάρχει υγεία. Και η γιαγιά φύλαγε την "τρύπια δεκάρα" του τυχερού μέχρι τα επόμενα Χριστούγεννα.
Το πρωί των Χριστουγέννων, χαρούμενοι και καθαροί από τη νηστεία των σαράντα ημερών, οι πιστοί πήγαιναν στην εκκλησία για να γιορτάσουν τη γέννηση του Χριστού.
Το μεσημέρι συγκεντρώνονταν όλη η οικογένεια στο σπίτι, όπου γίνονταν πλούσιο φαγοπότι με βασικό φαγητό το χοιρινό κρέας κι έπειτα ακολουθούσε χορός και τραγούδι.
Μετά το χριστουγεννιάτικο δείπνο οι νοικοκυρές δεν "σήκωναν" το τραπέζι, γιατί κυριαρχούσε η δοξασία ότι θα καθόταν ο Χριστός για να φάει. Το τραπέζι το μάζευαν το επόμενο πρωί.
Χαρακτηριστική είναι η απουσία του χριστουγεννιάτικου δέντρου, από τους κατοίκους του χωριού. Η καθιέρωσή του ήρθε μόλις την δεκαετία του 1960, όπου μας παραπέμπει σε ένα έθιμο των ρωμαϊκών χρόνων, όπου συνήθιζαν να στολίζουν τα σπίτια με κλαδιά δέντρων. Ο στολισμός του "χριστουγεννιάτικου δέντρου", συμβολίζει την αναπαραγωγή, την αναβλάστηση, το οικογενειακό δέντρο και την καινούρια ζωή. Χαρίζει κέφι και χαρά σε μικρούς και μεγάλους, απομακρύνοντάς τους από την πεζή πραγματικότητα.


ΕΘΙΜΑ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΣ
Με ανυπομονησία περίμεναν οι χωρικοί και την Πρωτοχρονιά.
Τη νύχτα της παραμονής, άναβαν φωτιά στην πλατεία του χωριού, όπως και τα Χριστούγεννα. Οι γέροι γλεντούσαν μπροστά στη φωτιά τρώγοντας λουκάνικα και πίνοντας τσίπουρο. Έτσι περίμεναν την αλλαγή του χρόνου.
Άλλοι ξενυχτούσαν παίζοντας χαρτιά στα σπίτια και κυρίως στα καφενεία. Κάποτε στο χωριό αυτός που κέρδιζε στα χαρτιά, έβγαζε τα όργανα στη πλατεία του χωριού και χόρευε με αυτόν που είχε χάσει. Ήταν μια πράξη ενδεικτική της ηθικής ανωτερότητας του πρώτου. Η χαρτοπαιξία συνηθίζεται και σήμερα και αποσκοπεί στη δοκιμή της τύχης καθώς και στον εκβιασμό της να μας πλουτίσει.
Το ξενύχτι της παραμονής είναι Ρωμαϊκό έθιμο. Αντιστοιχεί στα νυχτέρια των λαών κατά τις κρίσιμες στιγμές της αλλαγής των εποχών, στιγμές που οι άνθρωποι παρακολουθούσαν την τύχη τους. Χαρακτηριστική η προσπάθεια των ανθρώπων για αποφυγή κάθε άσχημης ενέργειας και συνήθειας την παραμονή, για να αποφεύγονται ανάλογες ενέργειες κατά τη διάρκεια της νέας χρονιάς. Αντίθετα υπήρχε η προτροπή προς κάθε θετική πράξη με την ελπίδα ότι έτσι θα πάει καλά η χρονιά.
Χαράματα Πρωτοχρονιάς τα παιδιά τραγουδούσαν τα κάλαντα.
"Πρωτοχρονιά γιαγιά, πρωτοχρονιά ό,τι έχεις στο ράφι βάλε μου στο σακίδιο, να πηγαίνω με παρέα, να μη με φάει σκύλος και σκυλίτσα".
Στα παιδιά που καλαντούσαν έδιναν κομμάτια από τα λουκάνικα που είχαν φτιάξει για τα Χριστούγεννα ή λίγο χοιρινό κρέας. Κάποιοι έδιναν βρασμένο καλαμπόκι με ζάχαρη ή κουλουράκια.
Με χαρά και ανυπομονησία συγκεντρώνονταν η οικογένεια για την κοπή της βασιλόπιτας, έθιμο για το καλό της νέας χρονιάς. Η κοπή γινόταν από τον αρχηγό της οικογένειας τα μεσάνυχτα της παραμονής ή το πρωί της πρωτοχρονιάς. Το φλουρί του τυχερού το έβαζε η γιαγιά στο μέρος όπου η οικογένεια φύλαγε τα χρήματα του σπιτιού. Ήταν μια πράξη συμβολική, που αποσκοπούσε στον πολλαπλασιασμό των χρημάτων της οικογένειας και στην καλή τύχη τους. Το έθιμο παραπέμπει στους άρτους που προσέφεραν οι αρχαίοι στους θεούς, στους νεκρούς και στους κακούς δαίμονες, για την εξασφάλιση της υγείας και της τύχης , ενώ σε μας τους χριστιανούς πέρασε την εποχή του Αγίου Βασιλείου, όταν ο άγιος πρότεινε στους κατοίκους της Καισάρειας να φτιάξουν πίτες, στην κάθε μία από τις οποίες έβαλαν ένα από τα πολύτιμα αντικείμενα που προορίζονταν αρχικά για τον έπαρχο της Καππαδοκίας.
Το πρωί της Πρωτοχρονιάς, ημέρας τιμής της μνήμης του Αγ.Βασιλείου, ιδιαίτερα αγαπητού στους λαούς της Ανατολής, οι πιστοί πήγαιναν στην εκκλησία. Οι γυναίκες πήγαιναν ένα προζύμι, για να το ευλογήσει ο παπάς. Οι γυναίκες μαγείρευαν το "μεγάλο στομάχι" του γουρουνιού, το οποίο έτρωγε η οικογένεια το μεσημέρι.




ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΤΩΝ  ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΤΩΝ  ΠΡΟΜΑΧΩΝ.

Σούρβα 2018 στους Προμάχους


Στην προμήθεια ενός πολυμορφικού οχήματος μεταφοράς 9 επιβατών, προχώρησε ο Δήμος Αλμωπίας


ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΟΧΗΜΑΤΟΣ ΔΗΜΟΥ ΑΛΜΩΠΙΑΣ
ΔΑΠΑΝΗ: 35.000 €
ΠΔΕ 2017
ΑΡ.ΜΕΛΕΤΗΣ 4 / 2018

Στην προμήθεια ενός πολυμορφικού οχήματος μεταφοράς 9 επιβατών, προχώρησε ο Δήμος Αλμωπίας.
Με το συγκεκριμένο όχημα θα πραγματοποιείται η μεταφορά των μαθητών του ΚΔΑΠ ΑμεΑ «ΗΛΙΑΧΤΙΔΑ», συγκεκριμένα ατόμων με ειδικές ανάγκες χωρίς κινητικά προβλήματα.
Με το όχημα αυτό θα καλύπτονται και άλλες ανάγκες του Δήμου Αλμωπίας.

Η δαπάνη των 35.000 € καλύπτεται από το ΠΔΕ 2017.


Τα Βραβεία 2018 της Εταιρείας Συγγραφέων απονεμήθηκαν σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε με ιδιαίτερη επιτυχία


ΑΠΟΝΕΜΗΘΗΚΑΝ ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ 2018 ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ
Αλεξάνδρα Σαμουήλ, Γουίλις Μπάρνστοουν, Παυλίνα Μάρβιν και Βίβιαν Στεργίου τιμήθηκαν με Βραβεία της Εταιρείας Συγγραφέων

Τα Βραβεία 2018 της Εταιρείας Συγγραφέων απονεμήθηκαν σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε με ιδιαίτερη επιτυχία, πριν από μερικές μέρες, στο Αμφιθέατρο Αντώνη Τρίτση του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων. Στην εκδήλωση παρουσιάστηκε επίσης το Ημερολόγιο 2019 της Εταιρείας Συγγραφέων, με θέμα Πώς φοριούνται οι λέξεις: Λογοτεχνία & ένδυση, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη, ενώ η Εταιρεία υποδέχθηκε τα νέα μέλη της.

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε με στήριξη από τη Βουλή των Ελλήνων και το Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού, με μέγα δωρητή το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, τόσο ως προς την Εταιρεία Συγγραφέων καθώς και στο πλαίσιο της διοργάνωσης Αθήνα 2018 – Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου του Δήμου Αθηναίων, και με την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού & Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου (ΟΣΔΕΛ) και άλλων υποστηρικτών της Εταιρείας Συγγραφέων, όπως το Ίδρυμα Κώστα & Ελένης Ουράνη της Ακαδημίας Αθηνών.

Την εκδήλωση χαιρέτισαν, εκ μέρους του Δημάρχου Αθηναίων Γιώργου Καμίνη ως οικοδεσπότη στο Πνευματικό Κέντρο, ο Αντιδήμαρχος Αθηναίων Λευτέρης Παπαγιαννάκης, εκ μέρους του Προέδρου της Βουλής Νίκου Βούτση ο Γενικός Διευθυντής της Βουλής Γεώργιος Αγγελόπουλος, εκ μέρους της διοργάνωσης Αθήνα 2018 η Συντονίστρια του Δικτύου Πολιτισμού δήμου Αθηναίων Εριφύλη Μαρωνίτη και εκ μέρους του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος ο εκπρόσωπός του Σπύρος Αλεξόπουλος, ενώ ευχές της Υπουργού Πολιτισμού Μυρσίνης Ζορμπά μετέφερε ο Πρόεδρος της Εταιρείας Συγγραφέων Γιώργος Χουλιάρας, που με τη Γενική Γραμματέα της Εταιρείας Αγγελική Στρατηγοπούλου συντόνισαν την εκδήλωση.

Το «Βραβείο Διδώ Σωτηρίου 2018 της Εταιρείας Συγγραφέων» για πολύπλευρη προσφορά στα Γράμματα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό απονεμήθηκε, με ομόφωνη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας, στη συγγραφέα και Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κύπρου Αλεξάνδρα Σαμουήλ. Για την τιμώμενη μίλησε ο κριτικός λογοτεχνίας Αριστοτέλης Σαΐνης, ενώ το βραβείο, που έχει φιλοτεχνηθεί από τον γλύπτη Θόδωρο, απένειμε ο Γενικός Διευθυντής της Βουλής Γεώργιος Αγγελόπουλος.

Του πρόσφατου βιβλίου της Αλεξάνδρας Σαμουήλ Πάντα αριθμώ διετάξας. Αναλογία, αριθμολογία και ποίηση (Μελάνι, 2018) έχουν προηγηθεί τα βιβλία Ιδαλγός της ιδέας: Η περιπλάνηση του Δον Κιχώτη στην ελληνική λογοτεχνία (Πόλις, 2007), Ο Παλαμάς και η κρίση του στίχου (Νεφέλη, 2007), που βραβεύτηκε με το Έπαθλο Χρήστου & Ελένης Ξανθοπούλου-Παλαμά της Ακαδημίας Αθηνών, και Ο βυθός του καθρέφτη: O Andre Gide και η ημερολογιακή μυθοπλασία στην Eλλάδα (Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 1998), καθώς και πολλές μελέτες σε σύμμικτους τόμους και περιοδικά.

Το «Βραβείο Δαίδαλος 2018 της Εταιρείας Συγγραφέων» για πολύπλευρη προσφορά στα Γράμματα και την επικοινωνία των λαών μέσω του πολιτισμού απονεμήθηκε, με ομόφωνη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας, στον Αμερικανό ποιητή, μεταφραστή και πανεπιστημιακό Γουίλις Μπάρνστοουν (Willis Barnstone). Για τον τιμώμενο μίλησε η ποιήτρια, πανεπιστημιακός και μέλος του ΔΣ της Εταιρείας Λιάνα Σακελλίου, ενώ το βραβείο, που έχει φιλοτεχνηθεί από την εικαστικό Ηρώ Νικοπούλου, απένειμε η Συντονίστρια του Δικτύου Πολιτισμού δήμου Αθηναίων Εριφύλη Μαρωνίτη.

Μεταφραστής της αρχαίας λυρικής ποίησης, που έφερε τη Σαπφώ κοντά στον αγγλόγλωσσο αναγνώστη, μεταφραστής του Ηράκλειτου και μιας λογοτεχνικής εκδοχής της Καινής Διαθήκης, όπως και νεότερων συγγραφέων, συγγραφέας σχεδόν πενήντα βιβλία, συνομιλητής του Μπόρχες και έχοντας αποσπάσει πολλά βραβεία στις ΗΠΑ, ο Γουίλις Μπάρνστοουν διατηρεί μια ιδιαίτερη σχέση με την Ελλάδα, όπου ξεκίνησε την πορεία του ως δασκάλου.

Το «Βραβείο Γιάννη Βαρβέρη 2018 της Εταιρείας Συγγραφέων» για πρωτοεμφανιζόμενη/ο ποιήτρια ή ποιητή, που θεσπίστηκε στη μνήμη του ποιητή και ιδρυτικού μέλους της Εταιρείας Γιάννη Βαρβέρη (1955-2011) και σκοπό έχει να αναδείξει τις σημαντικότερες νέες ποιητικές φωνές της χώρας, απονεμήθηκε στην Παυλίνα Μάρβιν για το βιβλίο της Ιστορίες απ' όλον τον κόσμο μου (Κίχλη, 2017). Το σκεπτικό της απόφασης παρουσίασε η Παυλίνα Παμπούδη, Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής του Βραβείου Βαρβέρη, με μέλη τους ποιητές Ηλία Κεφάλα και Δημήτρη Κοσμόπουλο. Το Βραβείο απένειμε ο εκπρόσωπος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος Σπύρος Αλεξόπουλος, ενώ στην τιμώμενη χάρισε βιβλία του Γιάννη Βαρβέρη η Αλίκη Βαρβέρη.

Το «Βραβείο Μένη Κουμανταρέα 2018 της Εταιρείας Συγγραφέων» για πρωτοεμφανιζόμενη/ο πεζογράφο, που θεσπίστηκε στη μνήμη του πεζογράφου και ιδρυτικού μέλους της Εταιρείας Μένη Κουμανταρέα (1931-2014) και σκοπό έχει να αναδείξει τις σημαντικότερες νέες πεζογραφικές φωνές της χώρας, απονεμήθηκε στη Βίβιαν Στεργίου για το βιβλίο της Μπλε υγρό (Πόλις, 2017). Το σκεπτικό της απόφασης παρουσίασε ο Μιχάλης Μοδινός, Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής του Βραβείου Κουμανταρέα, με μέλη τους συγγραφείς Λίλυ Εξαρχοπούλου και Γιώργο-Ίκαρο Μπαμπασάκη. Στην Επιτροπή είχε συμμετάσχει και ο Ανδρέας Μήτσου. Το Βραβείο απένειμε η Αλεξάνδρα Τράντα, ανιψιά του Μένη Κουμανταρέα, που επίσης χάρισε στην τιμώμενη βιβλία του που προσέφεραν οι εκδόσεις Πατάκη.

Στην εκδήλωση, έγινε αναφορά από τη συγγραφέα, εικαστικό και Ταμία της Εταιρείας Ηρώ Νικοπούλου στα εκλιπόντα, από την προηγούμενη απονομή βραβείων, μέλη της Εταιρείας Συγγραφέων Άγγελο Δεληβορριά, Μάνο Ελευθερίου, Άρη Μπερλή και Γιάννη Τσιώλη, όπως επίσης στον γλύπτη Θόδωρο που φιλοτέχνησε το Βραβείο Διδώ Σωτηρίου.

Το Ημερολόγιο 2019 της Εταιρείας Συγγραφέων, που κυκλοφορεί σε συνεργασία με τις εκδόσεις Πατάκη και διατίθεται στα βιβλιοπωλεία, παρουσίασε η Γενική Γραμματέας της Εταιρείας Αγγελική Στρατηγοπούλου, η οποία συγκέντρωσε και επιμελήθηκε κείμενα 111 μελών της Εταιρείας που ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση του ΔΣ να συμμετάσχουν. Θέμα του Ημερολογίου είναι Πώς φοριούνται οι λέξεις: Λογοτεχνία & ένδυση. Εικονογραφείται με σκηνικά και κοστούμια του αείμνηστου σκηνογράφου Γιώργου Πάτσα (1944-2018). Την τυποτεχνική επιμέλεια είχε ο Δημήτρης Καλοκύρης, με πρόλογο του Γιώργου Χουλιάρα και εισαγωγή της Αγγελικής Στρατηγοπούλου.

Η Εταιρεία Συγγραφέων εκδίδει θεματικά ημερολόγια με πρωτότυπα κείμενα μελών της, σε συνεργασία με πολλούς εκδοτικούς οίκους και με εικονογράφηση από γνωστούς καλλιτέχνες, εδώ και 25 χρόνια. Θέματα των πιο πρόσφατων ημερολογίων σε νέο σχήμα, που κυκλοφόρησαν από τις εκδόσεις Πατάκη, ήταν: Οδυσσέας (ένας διεθνής ελληνικός μύθος), με εικονογράφηση του Γιάννη Στεφανάκι, Γέφυρες, με φωτογραφίες του Ανδρέα Σμαραγδή, Φεγγάρι, με εξώφυλλο του Γιώργου Ρωμανού, Πολλαπλές αρχαιότητες, με πρόλογο του Μανόλη Κορρέ και φωτογραφίες του Σωκράτη Μαυρομμάτη, και Διαβάζοντας την Αθήνα, με φωτογραφίες του Παναγιώτη Τραπάτσα, που ήταν η πρώτη σχετική έκδοση ενόψει της ανάδειξης της πόλης σε Παγκόσμια Πρωτεύουσα του Βιβλίου.

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με την υποδοχή νέων μελών της Εταιρείας Συγγραφέων, που είχαν εκλεγεί από την ετήσια Γενική Συνέλευση τον περασμένο Μάιο, από τον Αντιπρόεδρο της Εταιρείας Γιώργο Βέη. Νέα τακτικά μέλη της Εταιρείας, σε αλφαβητική σειρά, είναι οι Κώστας Βούλγαρης, Γιάννης Δούκας, Ισίδωρος Ζουργός, Έλσα Κορνέτη, Γιώργος Λίλλης, Έλενα Μαρούτσου, Τεύκρος Μιχαηλίδης, Κάλλια Παπαδάκη, Δημοσθένης Παπαμάρκος και Μαρία Φακίνου, ενώ νέα αντεπιστέλλοντα μέλη είναι οι Eουζέμπι Αγιένσα (Eusebi Ayensa, Ισπανία) και Νίκος Αλεξίου (ΗΠΑ). Ακολούθησε κοκτέιλ.

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της ανάδειξης από την UNESCO της Αθήνας ως Παγκόσμιας Πρωτεύουσας του Βιβλίου, με στήριξη από τη Βουλή των Ελλήνων και το Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού, με μέγα δωρητή το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, τόσο ως προς την Εταιρεία Συγγραφέων καθώς και στο πλαίσιο της διοργάνωσης Αθήνα 2018 – Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου του Δήμου Αθηναίων, και με την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού & Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου (ΟΣΔΕΛ) και άλλων υποστηρικτών της Εταιρείας Συγγραφέων, όπως το Ίδρυμα Κώστα & Ελένης Ουράνη της Ακαδημίας Αθηνών, ενώ το πρόγραμμα της διοργάνωσης Αθήνα 2018 – Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου του Δήμου Αθηναίων υλοποιείται με τη στήριξη δωρητών. Μέγας δωρητής είναι το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Χρυσοί δωρητές είναι το Ίδρυμα Ι. Λάτση και η εταιρία Core Α.Ε. Δωρητές είναι το Ίδρυμα Ωνάση, το Κοινωφελές Ίδρυμα Κοινωνικού & Πολιτιστικού Έργου (ΚΙΚΠΕ), το Ίδρυμα Α. Κ. Λασκαρίδη και ο Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου (ΟΣΔΕΛ). Πολύτιμοι υποστηρικτές είναι η Aegean Airlines, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών και η εταιρία Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ).


Λίγα λόγια για την Εταιρεία Συγγραφέων: 
Η Εταιρεία Συγγραφέων είναι μη κερδοσκοπικό σωματείο που συγκεντρώνει διακεκριμένα ονόματα της πνευματικής παραγωγής για πάνω από 35 χρόνια εμβληματικής παρουσίας. Με περισσότερα από 350 μέλη σήμερα, αποτελεί τον μείζονα φορέα ποιητών, πεζογράφων, δοκιμιογράφων, συγγραφέων βιβλίων για παιδιά, μεταφραστών και κριτικών από την Ελλάδα και την Κύπρο, ενώ μέλη της είναι επίσης επιφανείς ξένοι συγγραφείς και νεοελληνιστές. Τα μέλη της Εταιρείας έχουν πολλαπλώς αναγνωρισμένη παρουσία στα ελληνικά γράμματα, ενώ δραστηριοποιούνται σε οτιδήποτε έχει σχέση με τον χώρο του βιβλίου. Δεν υπάρχει πολιτιστικό γεγονός μείζονος σημασίας στην ελληνική επικράτεια ή μεγάλου ελληνικού ενδιαφέροντος στο εξωτερικό, στο οποίο να μη συμμετέχουν, κατά τον έναν ή τον άλλο τρόπο, μέλη της Εταιρείας Συγγραφέων. 


Πρώτος επίτιμος πρόεδρος της Εταιρείας ήταν ο Οδυσσέας Ελύτης, ενώ στα εκλιπόντα μέλη της συγκαταλέγονται οι Μανόλης Αναγνωστάκης, Αλέξανδρος Αργυρίου, Γιάννης Βαρβέρης, Τάσος Δενέγρης, Νίκος Εγγονόπουλος, Ουμπέρτο Έκο, Παύλος Ζάννας, Νάσος Θεοφίλου, Νίκος Θέμελης, Μαρία Ιορδανίδου, Γιώργος Ιωάννου, Έκτωρ Κακναβάτος, Νίκολας Κάλας, Ιάκωβος Καμπανέλλης, Νίκος Κάσδαγλης, Παναγιώτης Κονδύλης, Γιάννης Κοντός, Αλέξανδρος Κοτζιάς, Μένης Κουμανταρέας, Τάσος Λειβαδίτης, Βύρων Λεοντάρης, Δημήτρης Μαρωνίτης, Κώστας Μουρσελάς, Μάριος Πλωρίτης, Μίλτος Σαχτούρης, Αντώνης Σαμαράκης, Διδώ Σωτηρίου, Κώστας Ταχτσής, Δημήτρης Χατζής, Σέιμους Χίνι και πολλοί άλλοι.

Ανάρτηση Καταστάσεων Πληρωμής για την Δράση 3.1 Διατήρηση Απειλούμενων Αυτόχθονων φυλών αγροτικών ζώων



Ανάρτηση Καταστάσεων Πληρωμής  για την Δράση 3.1 Διατήρηση Απειλούμενων Αυτόχθονων φυλών αγροτικών ζώων, Μέτρο 10 του ΠΑΑ 2014-2020, ανειλημμένες υποχρεώσεις του Μέτρου 2.1.4. «Γεωργοπεριβαλλοντικές Ενισχύσεις» του ΠΑΑ 2007-2013,  για το έτος εφαρμογής 2017 (5ο έτος).

Ανακοινώνεται ότι σήμερα Πέμπτη  20/12/2018 αναρτήθηκε στον χώρο ανακοινώσεων της Δ/νσης Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της Π.Ε. Πέλλας (2ος όροφος , Διοικητήριο, 'Εδεσσα) και στο Γραφείο Αγροτικής Οικονομίας Αριδαίας (Αγροτικό Κτηνιατρείο, 1Ο χλμ. Αριδαίας – Τσακώνων)  Κατάσταση Πληρωμής των δικαιούχων της Δράσης 3.1 Διατήρηση Απειλούμενων Αυτόχθονων φυλών αγροτικών ζώων για το έτος εφαρμογής 2017 (5ο έτος), προκειμένου να λάβουν γνώση οι ενδιαφερόμενοι.
Οι καταστάσεις περιλαμβάνουν 13 δικαιούχους .
Επισημαίνεται ότι η υποβολή ενστάσεων πραγματοποιείται εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία της πρώτης ανάρτησης, σύμφωνα με το αριθμ. 114358/14-11-2017 Εγχειρίδιο  διαδικασίας ελέγχου-έγκρισης πληρωμής του ΟΠΕΚΕΠΕ.
Για οποιαδήποτε πληροφορία οι δικαιούχοι και ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται   στο Γραφείο Αγροτικής Οικονομίας Αριδαίας (Αγροτικό Κτηνιατρείο, 1Ο χλμ. Αριδαίας – Τσακώνων, τηλ. 2384021330).

                                                                                                                        Ο Δ/ΝΤΗΣ

                                               
                                                                                                            ΤΡΥΦΩΝ ΤΣΑΝΤΑΚΗΣ

Xylella fastidiosa: Ένα φυτοπαθογόνο βακτήριο και μπορεί να προκαλέσει σημαντικές ζημιές σε καλλιέργειες



Δ.Α.Ο.Κ. Π.Ε. ΠΕΛΛΑΣ
Xylella fastidiosa
Η Xylella fastidiosa είναι ένα φυτοπαθογόνο βακτήριο και μπορεί να προκαλέσει σημαντικές ζημιές σε καλλιέργειες υψηλής οικονομικής αξίας όπως: ελιές, εσπεριδοειδή, πυρηνόκαρπα, λοιπά οπορωφόρα δένδρα, καλλωπιστικά.
Συμπτώματα
Η Xylella fastidiosa αναπτύσσεται στα ξυλώδη αγγεία των φυτών-ξενιστών προκαλώντας την απόφραξη τους και παρεμποδίζοντας την ροή των χυμών (νερό & θρεπτικά στοιχεία) του φυτού. Τα αρχικά συμπτώματα του υδατικού στρες εκδηλώνονται ως ¨χλώρωση¨, καψάλισμα των φύλλων, νέκρωση των κορυφών και των κλαδιών και τελικώς επέρχεται ο θάνατος του φυτού. Τα συμπτώματα της ασθένειας είναι πιο έντονα σε συνθήκες υψηλής θερμοκρασίας και ξηρασίας.
Φυτά Ξενιστές
Το βακτήριο προσβάλλει και προκαλεί σημαντικές ζημιές σε μεγάλο εύρος φυτικών ειδών όπως ελιά, αμπέλι, αμυγδαλιά, ροδακινιά, βερικοκιά, δαμασκηνιά, εσπεριδοειδή, μηδική κ.α. Επίσης, προσβάλει αρκετά καλλωπιστικά και φαρμακευτικά φυτά όπως δενδρολίβανο, λεβάντα, πικροδάφνη, πολύγαλα κ.α.
Τρόποι μετάδοσης
Ο κύριος τρόπος μετάδοσης του επιβλαβή οργανισμού σε μεγάλες αποστάσεις και σε αμόλυντες περιοχές είναι η μεταφορά μολυσμένου φυτικού υλικού μέσω του εμπορίου. Το βακτήριο μεταδίδεται από το ένα φυτό στο άλλο μέσω μυζητικών εντόμων φορέων.
Φυτοϋγειονομική Επικινδυνότητα
Στην Ευρώπη, οι χώρες που λόγω των κλιματικών συνθηκών, διατρέχουν το μεγαλύτερο κίνδυνο εξάπλωσης του βακτηρίου είναι κυρίως η Ιβηρική Χερσόνησος, η Ιταλία και η Ελλάδα.
Αντιμετώπιση-Πρόληψη
 Η αντιμετώπιση της ασθένειας βασίζεται στην Πρόληψη ώστε να παρεμποδιστεί η είσοδος και η διασπορά του φυτοπαθογόνου βακτηρίου στη Χώρα μας.
 Χρησιμοποιήστε ελεγμένο, υγιές και πιστοποιημένο φυτικό / φυτωριακό υλικό, συνοδευόμενο από Φυτοϋγειονομικό Διαβατήριο.
Ευπαθή Φυτά Τρίτων χωρών που προορίζονται για φύτευση πρέπει κατά την εισαγωγή τους να συνοδεύονται από Πιστοποιητικό Φυτοϋγείας με ειδικές Πρόσθετες Δηλώσεις.
Επικοινωνήσε ΑΜΕΣΑ με τις Αρμόδιες Φυτοϋγειονομικές Υπηρεσίες, σε περίπτωση ύποπτων συμπτωμάτων(ΔΑΟΚ ΠΕ Πέλλας 2381089324 Σκύδρα/2381351364 Έδεσσα/2381352309 Γιαννιτσά)

ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ...